Jak na digitální wellbeing u dětí i dospělých
S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to.

Co je digitální wellbeing?
Digitální wellbeing je stav, ve kterém rozpoznáváme přínosy a rizika našeho vlastního způsobu užívání digitálních technologií v aktuálních podmínkách. Na základě toho digitální technologie zapojujeme do svého života způsobem podporujícím naše celkové zdraví, osobnostní rozvoj a odpovědnost vůči sobě, svému okolí a světu.
Ve fyzické oblasti se projevuje schopností smysluplně a přiměřeným způsobem využívat digitální technologie pro rozvoj zdravého životního stylu a fyzického zdraví, zejména ve vztahu k pohybovým aktivitám, spánkovému a dennímu režimu či způsobu stravování. Závisí na péči o zdravý životní styl obecně.
V kognitivní oblasti se projevuje schopností rozvíjet vlastní poznání, kritické a tvůrčí myšlení a dosahovat stanovených cílů. Prostředkem k tomu je získávání, zaznamenávaní, vytváření a vyhodnocovaní informací v digitálním prostředí. Závisí na obecném kognitivním rozvoji nutném pro orientaci a porozumění světu.
V emocionální oblasti se projevuje schopností používat digitální technologie pro podporu budování pozitivního sebepojetí a regulace emocí tak, aby člověk zdravě naplňoval své potřeby a nabýval důvěru v sebe i druhé. Závisí na porozumění vlastním emocím, rozvoji seberegulace a odolnosti obecně, včetně využívání funkčních strategií pro zvládání různých životních situací s cílem udržení emočního zdraví a celkové pohody.
V sociální oblasti se projevuje schopností využívat digitální technologie pro komunikaci a sdílení způsobem, který pomáhá navazovat a udržovat kontakty, rozvíjet smysluplné mezilidské vztahy a podporovat vzájemný respekt, spolupráci a důvěru ve společnosti. Závisí na rozvoji vztahů a komunikačních a sociálních dovedností obecně.
V duchovní oblasti se projevuje schopností smysluplně využívat digitální technologie pro poznávání, sdílení a uplatňování hodnot, etických principů a norem tak, aby přispívaly k naplňování smyslu našeho života v souladu s odpovědností vůči sobě samým, našemu okolí a světu. Závisí na celkovém rozvoji duchovního života.
Co vás zajímá o digitalním wellbeingu?
Nabízíme přehled často kladených dotazů od zástupců škol či veřejnosti.
Generativní AI a digitální wellbeing
Článek se zaměřuje na tři oblasti spojené s hledáním digitální rovnováhy ve školním prostředí v kontextu práce s generativní AI – na téma komunikace s AI, na tvorbu výstupů a nastavování hranic. Ukazuje význam a roli vyučujících v procesu formálního vzdělávání v této oblasti a současně klíčové momenty narušující digitální wellbeing žáků a žákyň.
"Co bych doporučila rodičům? Udělat vše pro to, aby jejich děti dobře spaly," říká expertka na digitální závislost
Digitální technologie jsou samozřejmou součástí života dnešních dětí, což jim ale podle adiktoložky Kateřiny Lukavské nedává automatický náskok před generací jejich rodičů.
Poslechněte si podcast Digiděti ve škole s Janem Kršňákem
O vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.
Rozhovory s Janem Kršňákem, tvůrcem a lektorem platformy www.digideti.cz, „uklidňovatelem“ rodičů a pedagogů, mediálním filozofem a intuitivním pedagogem moderuje Petra Svoboda.
Digitální technologie změnily způsob, jak se učíme, přemýšlíme i komunikujeme. Nyní se do vzdělávání naplno zapojuje i umělá inteligence (AI). Co to znamená pro učitele a žáky? A co nám její rozmach ukazuje o nás samotných?

Články k podcastu DIGIDĚTI ve škole:
Mobilní telefony ve školách a digitálně rozsekaná pozornost? Nebojme se dělat chyby, říká Jan Kršňák
Další díl podcastové série rozhovorů Digiděti ve škole s Janem Kršňákem, lektorem a intuitivním učitelem, se věnuje především mobilním telefonům ve školách. Mají se zakázat? Nepovede jejich povolení k nežádoucím situacím a zhoršené pozornosti? A jak správně nastavit hranice při jejich používání? Své myšlenky doplnil o vlastní zkušenosti a tipy.
WhatsApp nikdy nespí
V rámci našeho povídání s intuitivním učitelem, lektorem a „uklidňovatelem“ dětí i dospělých Janem Kršňákem o Digidětech ve školách jsme se věnovali různým tématům z oblasti digitálních technologií a sociálních sítí. Kromě hledání společné cesty a vzájemného pochopení mezi žáky, učiteli a rodiči, jsme se pozastavili i nad riziky, kterých je potřeba se vyvarovat. Jednou z takových rizikových aplikací je kupříkladu hojně využívaný WhatsApp. Co je na něm tak problematického?
Debata u kulatého stolu o digitálním wellbeingu ve školách
22. února 2024 | 15.00–16.00 (online)
Zveme vás ke sledování záznamu inspirativní debaty u kulatého stolu o digitálním wellbeingu ve školách. Dozvíte se, jak vytvořit zdravé digitální prostředí pro žáky, hosté se s vámi podělí o osvědčené postupy a strategie pro efektivní výuku s digitálními nástroji a na programu je i téma vlivu digitálního světa na duševní zdraví studentů.
Hosté:
Adéla Lábusová (NPI ČR, Jules a Jim)
Lenka Dědková (IRTIS MUNI)
Ondřej Bárta (ředitel ZŠ Hanspaulka)
Další informace k digitálnímu wellbeingu
