Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Nahota, násilí, nerealita: Co dětem říká porno – a co bychom měli říct my?
Porno je tabu, o kterém je třeba mluvit. V novém díle KYBcastu Václav Maněna s Martinem Kalibou otevřeli jedno z nejcitlivějších témat současnosti – pornografii a její vliv na děti. Mnoho rodičů si neuvědomuje, že první kontakt dítěte s pornem přichází často mnohem dřív, než bychom čekali. Průměrně už kolem 11 let, výjimkou ale nejsou ani mladší děti.
Assassin’s Creed nebo Kingdom Come? Videohry jako doplněk učebnic
Mohou videohry učit děti cizí jazyky, dějepis nebo třeba matematiku? Jak s nimi pracovat, i když nejsou přímo výukové? A které konkrétně zvolit? Odpovědi nabízí KYBcast Václava Maněny s Martinem Kalibou, který ukazuje, že hry mají v rukou učitelů i rodičů mnohem větší potenciál, než si často uvědomujeme.
Web v novém brandu NPI – jak se vám líbí?
Vaše zpětná vazba je pro nás důležitá a pomůže nám vylepšit naše služby. Pokud máte zájem dát nám vědět, vyplňte prosím formulář do 30. června 2025.
Místo uznání a lajků si trvale poškodí mozek. Jak ochránit děti před extrémními výzvami na internetu?
Popáleniny, otravy, ztráta vědomí. Internetové výzvy nejsou jen nevinnou zábavou, jak se může na první pohled zdát. V KYBcastu se Václav Maněna a Kamil Kopecký, odborník na rizikové chování online, zaměřili na fenomén, který děsí rodiče i pedagogy – nebezpečné internetové výzvy.
Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné
Umělá inteligence už dávno není jen experimentem technických nadšenců. Učitelé s ní dnes běžně pracují při hodnocení žáků, a to způsobem, který může být překvapivě lidský, přesný a formativní. V podcastu KYBcast sdílí své zkušenosti učitelé Karel Frnka a Pavel Hodál – a nabízejí inspiraci i těm, kdo s AI teprve začínají.
Neděláme z dětí ajťáky
Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.
Svět influencerů: mezi rizikem, realitou a inspirací
Sociální sítě jsou plné vzorů, které mají na děti větší vliv, než si často připouštíme. O tomto vlivu je potřeba mluvit – a právě to dělá Martin Kaliba ve dvou dílech KYBcastu, ve kterých se na roli influencerů dívá z různých úhlů kriticky, ale bez předsudků.
Jak využít počítačové hry ve výuce? Objevte jejich skrytý potenciál!
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč děti tak rády sledují, jak někdo jiný hraje počítačové hry, místo aby si je samy zahrály? Možná vás to překvapí, ale je to podobné jako u dospělých, kteří raději sledují fotbal v televizi, než aby si ho sami šli zahrát.
Zákazy a rychlá univerzální řešení v kyberprevenci nefungují
V kyberprevenci nefungují rychlá, instantní a univerzální řešení a nejhorší na nich je, že se tváří, že fungují,“ uvedl 7. díl 4. série podcastu KYBcast jeho autor Václav Maněna. Jeho host Martin Kaliba naopak připomíná hlavní body efektivní prevence, které zmínil už v 1. díle série. V první řadě je potřeba začít s prevencí brzy a cílit ji na konkrétní věk dětí. Prevence má být dále soustavná a dlouhodobá, programy je třeba uzpůsobovat potřebám dětí tak, aby s nimi „rostly“
Jak chránit děti před nebezpečnými výzvami na internetu?
Nebezpečné výzvy nejsou výmyslem digitálního věku – existovaly i před internetem. Tehdy se k nim však dostalo jen pár dětí. Problémem dnešního světa je, že se k videu na Tiktoku dostanou desítky až stovky tisíc dětí, které jsou výzvami fascinované a hrozí u nich, že budou výzvu napodobovat a neodhadnou její rizika. V dalším díle KYBcastu toto téma rozebírají Václav Maněna a Kamil Kopecký.
Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?
Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).
Půjdeme cestou Francie, nebo dáme mobilům šanci stát se branou k modernímu vzdělávání?
Vracíme se o několik kroků zpět, nebo jsme našli správnou a doposud málo vyšlapanou cestičku k modernímu vzdělávání? Nad tím se ve třináctém díle podcastu KYBcast, který vychází pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR, zamýšlí jeho autoři Václav Maněna a Pavel Matějíček. Ačkoliv vnímají potenciál mobilů při studiu, jedním dechem podotýkají, že řada zemí se vydala cestou restrikcí. Reagují tak na nové zákazy používání mobilů v českých školách.