Jak využít počítačové hry ve výuce? Objevte jejich skrytý potenciál!

30. 4. 2025

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč děti tak rády sledují, jak někdo jiný hraje počítačové hry, místo aby si je samy zahrály? Možná vás to překvapí, ale je to podobné jako u dospělých, kteří raději sledují fotbal v televizi, než aby si ho sami šli zahrát. 

Přehrajte si 8. epizodu 4. série KYBcastu

Hry nejsou jen zábava – mohou děti i dospělé učit, rozvíjet různé dovednosti a podporovat spolupráci. Jak? To se dozvíte v osmém dílu 4. série KYBcastu s názvem Počítačové hry a jejich smysluplné využití, který nabízí spoustu inspirativních tipů pro učitele, rodiče i děti. 

Přinášejí počítačové hry něco pozitivního? 

Může hraní her dětem opravdu něco dát? Podle moderátora podcastu Václava Maněny a jeho hosta, učitele a preventisty Martina Kaliby, určitě ano. Hry mohou rozvíjet dovednosti dětí hned v několika oblastech:   

  • Vědomosti – hry s historickou tematikou pomáhají dětem lépe pochopit dějiny nebo kulturu. 
  • Jazykové dovednosti – většina her je v angličtině, takže si hráči neustále procvičují cizí jazyk. 
  • Technické a programátorské dovednosti – například při hraní Minecraftu si děti osvojí logické myšlení, práci s prostorem, nebo dokonce základy programování. 
  • Komunikace a spolupráce – v týmových hrách se děti učí, jak spolupracovat, plánovat strategie a efektivně komunikovat. 

Počítačové hry navíc nemusí znamenat jen sezení u monitoru, některé z nich zapojují i pohyb. Třeba u Xboxu s Kinectem ovládáte hru pohyby svého těla. Virtuální realita s brýlemi zase umožňuje vstoupit do digitálního světa a pohybovat se v něm. A pak jsou tu hry jako Pokémon Go, které vás vytáhnou ven. 

A nemusíme se omezovat jen na hraní her. Výuku může zpestřit i zařazení prvků gamifikace, tj. procesu, ve kterém do neherního prostředí přinášíme herní prvky. Konkrétním tipem je třeba uklízendo, které vede menší děti k tomu, že uklízení může být velká zábava. Využívá přitom herní prvky, jako je např. překonávání rekordů, sestavování žebříčků nebo používání avatarů. 

Jaké hry ve výuce využít? Didaktické, ale i jakékoliv jiné 

Kde začít a jak se ve světě videoher vyznat? Učitelé mohou ve výuce využít vedle didaktických i hry, které k výuce přímo určené nejsou. Klíčová je vždy otázka, co chceme děti naučit. Dnes lze v podstatě ke každé oblasti najít vhodnou počítačovou hru. Nejvíce je dnes stále používán Kahoot, případně jeho alternativa Blooket. Ale je možné využít i jiné, třeba i akční hry.  

Jak je to s násilím v hrách a jejich možným dopadem na děti? Na tuto otázku najdeme různé odpovědi. Existují studie, které se snaží dokázat, že hry ukazující explicitně násilí vedou k riziku nápodoby. A další koncept řeší, že časté hraní her vede ke snižování citlivosti vůči násilí. Existují ale i protichůdné názory, které za důležitější faktory pro formování člověka považují prostředí a výchovu než hraní her. Podtrženo a sečteno může být násilí v hrách podle Martina Kaliby jedním z mnoha faktorů, které mohou mít na dítě vliv. 

Učitel jako vzor 

Učitel může být v tomto ohledu skvělým vzorem, který dokáže ze své pozice ukázat žákům i jiné hry než násilné a seznámit je s dalšími vychytávkami s prvky gamifikace. Mohou to být např. aplikace s geolokací, díky kterým si lze například prohlížet památky nebo poznávat zajímavá místa.  

Poslechněte si celý díl podcastu a dozvíte se podrobné informace a další tipy, jak zapojit hry do výuky. 

Autor: Lucie Šnajdrová 


Související odkazy


Zákazy a rychlá univerzální řešení v kyberprevenci nefungují

Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?

Zdravotní analýza i sestavení tréninkového plánu na míru díky digitálním technologiím