Jak na novou informatiku v RVP gymnázií

Nacházíte se na webu pro gymnázia

Jak vypadá nová informatika v RVP gymnázií

Charakteristika vzdělávací oblasti

Vzdělávací oblast Informatika na gymnáziu navazuje na stejnojmennou vzdělávací oblast v základním vzdělávání. Dále rozvíjí informatické myšlení žáků a prohlubuje jejich porozumění principům digitálních technologií. 

Studium informatiky zpřístupňuje žákům pojmy, nástroje a metody informatiky jako oboru, který se věnuje efektivnímu, tedy zejména automatizovanému zpracování informací. Tím, že žáci dokážou prostřednictvím informatických nástrojů zautomatizovat rutinní a opakující se činnosti, získají čas pro jiné činnosti či úkoly. Postupy a postoje získané v informatice přenášejí i do jiných oblastí. Pozorně hledají a vybírají cíle, kterých mají nebo chtějí dosahovat. Dokážou systematicky volit a uplatňovat postupy optimální vzhledem k těmto cílům. Žáci se učí řešení konkrétního problému zobecnit i pro řešení obdobných problémů. Pochopení principů fungování všudypřítomných digitálních technologií žákům pomáhá lépe porozumět světu kolem nich, rozpoznávat problémy, nalézat řešení problémů, předcházet problémům, inovovat a aktivně se zapojovat do života společnosti a jeho změn. 

Informatika žáky učí rozpoznávat situace, kdy je k řešení problému výhodné uplatnit algoritmický přístup. Shromažďují přiměřené množství relevantních informací a vytvářejí a zkoušejí různé modely, přitom uvážlivě volí mezi přesností a zjednodušováním. Žáci se učí analyzovat a vzájemně porovnávat různá řešení a jejich části. Posuzují mimo jiné efektivitu a náročnost řešení a omezení plynoucí ze zvoleného či zadaného nástroje. Vývoj svých řešení plánují v jednotlivých krocích, řešení průběžně testují a postupně vylepšují. Učí se posuzovat problémy podle významu pro cílovou skupinu a také přímé i nepřímé dopady neřešení, či naopak konkrétního řešení nejen na cílovou skupinu, ale také na další členy společnosti a životní prostředí. 

Při navrhování informačních systémů ke konkrétnímu účelu se žáci učí rozumět strukturaci velkého množství dat, vazbám mezi nimi a procesům, které při práci s daty realizuje jednak počítač, jednak člověk v jakékoli roli. Řeší způsob jejich zabezpečení. Pomocí digitálních technologií získávají a zpracovávají data. Díky nim také dokážou přicházet s novými informacemi a zároveň snadno nepodléhají dezinformacím. Již od počátku formálního vzdělávání je v informatice kladen důraz na aktivní přístup žáků k řešení praktických problémů. Postupně roste jejich obtížnost, rozsah a složitost. Žáci se setkávají s čím dál větším množstvím úloh s nejasným zadáním, více možnostmi postupů řešení a otevřeným koncem. Zároveň roste ochota žáků experimentovat a pozitivně pracovat s chybou. Alespoň některé z jejich navržených a realizovaných řešení je funkční a řeší relevantní problém. Učitelé do aktivit důsledně přinášejí kontext reálného světa a dávají dostatečný prostor pro iniciativu žáků při objevování vlastních postupů, ale také zajímavých problémů. 

Cílové zaměření vzdělávací oblasti

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: 

  • systémovému přístupu při analýze situací a dějů a odhadování dopadů změny způsobené v systému; 

  • nacházení různých řešení, ověřování řešení na modelech či simulacích, porovnávání nalezených řešení z různých i protichůdných hledisek a výběru optimálního; 

  • týmovému vývoji řešení; 

  • analýze chyb a nedostatků zvoleného postupu, k průběžnému ověřování jeho smyslu a účinnosti a k jeho vylepšování; 

  • porozumění různým přístupům ke kódování informací i různým způsobům jejich organizace a tím k opodstatněným očekáváním od informatických řešení; 

  • tvorbě úsudku či změně názoru na základě vlastní analýzy i velkého množství dat; 

  • komunikaci pomocí formálních jazyků, kterým porozumějí i stroje; k přizpůsobení postupů a formulací zvolenému nástroji; 

  • dokumentaci a standardizování postupů tak, aby je bylo možné snáze zhodnotit a také přizpůsobit změněným podmínkám nebo použití ve větším měřítku; 

  • posuzování technických řešení z pohledu druhých lidí a jejich vyhodnocování v osobních, etických, bezpečnostních, právních, sociálních, ekonomických, environmentálních a kulturních souvislostech; analýze důsledků jeho kroků v každé fázi řešení problému; 

  • sebejistotě a vytrvalosti při řešení složitých a těžkých problémů, zvládání nejednoznačnosti a vypořádání se s problémy s otevřeným koncem; 

  • adaptaci na nové nástroje ve chvíli, kdy je potřebuje, k experimentování, iniciativě a hledání prostoru pro inovace. 

Kapitoly RVP pro gymnázia, gymnázia se sportovní přípravou a dvojjazyčná gymnázia ke stažení

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

Učebnice a materiály

Učebnice informatiky

Pro výuku nové informatiky jsou připraveny ověřené učebnice, které mohou gymnázia ihned začít využívat. Učitel se může rozhodnout podle těchto materiálů realizovat celou svoji výuku nebo si vybrat některé oblasti a svoji výuku jimi doplnit. Učebnice a podpůrné materiály ukazují, jak učit určitou oblast nové informatiky a přitom u žáků rozvíjet informatické myšlení v souladu s upravenými RVP pro gymnázia.

Modelové školní vzdělávací programy

Na webu imysleni.cz/svp je zveřejněná řada učebnic „Informatika PRIM“ odpovídá inovovanému státnímu Rámcovým vzdělávacím programům z informatiky pro základní školy a gymnázia z roku 2021.

Co je informatické myšlení?

Je to způsob myšlení, který se zaměřuje na popis problému, jeho analýzu a hledání efektivních řešení.
Nabízí nám sadu nástrojů a postupů. Když se s nimi seznámíme a naučíme se je používat, budeme je moci uplatňovat opakovaně a v různých situacích.

Série videí k informatickému myšlení (iMyšlení)

1. Představevní iMyšlení

2. Abstrakce

3. Algoritmizace

4. Dekompozice

5. Generalizace

6. Evaluace

Jakou podporu nabízíNPI ČR k nové informatice?

Také doporučujeme online kurzy iMyšlení:

Úvod do školní robotiky

Jak rozvíjet informatické myšlení

Kurzy a webináře pro učitele

Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma.

Konzultace

Máme pro vás tři typy individuálních konzultací. Naši experti vám poradí, jak na úpravy ŠVP, jak začlenit digitální technologie a kompetence do výuky i jak na digitální infrastrukturu školy.

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Jak na DIGI v jednotlivých předmětech

Podcast
ŠKOLA DIGI IN

Podcast Národního pedagogického institutu ČR věnovaný inspiracím k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a do výuky nové informatiky.

Miroslav Kotlas
Je vidět, když k nám žáci přicházejí od učitelů, kteří učí inform...

Miroslav Kotlas
V semináři informatiky máme plno. Informatika je stále...

Kulaté stoly

Informatika a digitální kompetence: první zkušenosti na gymnáziu

Umělá inteligence ve škole