EDUCA 2025

Navigace světem DIGI: Od nejistoty k příležitostem ve vzdělávání

6. října 2025

Liberec

Jaká byla konference 2024?

Dopoledne – VIP salónek Home Credit Areny v Liberci 

Po ranní kávě s kolegy se účastníci vydali na dopolední svižnou jízdu nových vzdělávacích příležitostí a výzev. Naši řečníci nabídli neotřelé pohledy na krajinu her a podělili se o tipy na zajímavé trasy, které nám možná unikaly.

Odpoledne – ZŠ Lesní Liberec

Odpoledne byly ve třídách ZŠ Lesní připraveny dvě desítky herních plánů nejen s digitálními technologiemi, ale i bez nich, stačilo si jen vybrat přitažlivou barvu figurky, nastoupit na start a hodit kostkou.   

Navigace světem DIGI: Od nejistoty k příležitostem ve vzdělávání

Konferenční poplatek

A) celodenní program konference 570 Kč B) pouze plenární část 470 Kč
C) pouze workshopy 200 Kč

Máte pocit, že digitální svět se proměňuje rychleji než výukové metody a učebnice? Žáci bez váhání ovládají nástroje, které teprve objevujete – a vy přemýšlíte, jak na to ve výuce reagovat? Nejste v tom sami.

Na konferenci EDUCA společně ukážeme cestu. Vyzkoušíte si praktické využití technologií a umělé inteligence (AI) napříč různými předměty. Naučíte se, jak s žáky rozvíjet schopnost kriticky přemýšlet o informacích, jak podporovat digitální wellbeing a jak získat větší jistotu při zavádění digitálních nástrojů do výuky.

Čekají vás konkrétní příklady z praxe od zkušených učitelů a lektorů, které můžete ihned uplatnit – ať už učíte češtinu, matematiku, cizí jazyk, nebo třeba zeměpis.

Pro koho je konference určena? 

Pro učitele i vedení základních a středních škol, kteří chtějí držet krok s měnícím se světem a přetvářet nejistotu v příležitost.

Cílové skupiny:

  • ředitelé a zástupci škol a školských zařízení

  • učitelé 1. stupně ZŠ

  • učitelé 2. stupně ZŠ

  • učitelé nižšího stupně gymnázií

  • učitelé SOŠ a SOU

  • učitelé SŠ

Harmonogram 

8:00 - 9:00 registrace, coffee break, prezentace partnerů
9:00 - 9:15 zahájení konference
9:15 - 11:45 plenární část konference v Home Credit Aréně
11:45 - 12:30 oběd
12:30 - 13:30 přejezd do ZŠ Lesní
13:30 - 15:00 1. blok workshopů v ZŠ Lesní
15:00 - 15:30  coffee break
15:30 - 17:00  2. blok workshopů v ZŠ Lesní

Proč přijet?

Praktické ukázky rozvoje digitálních kompetencí žáků i výuky informatiky – od 1. stupně ZŠ až po střední školy

Funkční využití technologií při řešení oborových témat napříč předměty

Inspirativní aktivity z různých vzdělávacích oblastí, které využívají (nejen) digitální technologie

Zážitek z aktivit v roli žáka – a následná reflexe z pohledu učitele

Ověřené tipy a sdílení zkušeností od kolegů z praxe

Témata mediální a informační gramotnosti – jak s žáky mluvit o dezinformacích, jak poznat kvalitní zdroj a jak v tom podpořit jejich digitální sebevědomí

Ráno vás přivítáme v Home Credit Areně, kde se spolu s kolegy při ranní kávě naladíte na nové možnosti ve vzdělávání. Dopolední část slibuje svižnou cestu napříč krajinou digitálních i pedagogických výzev – naši inspirativní řečníci vám ukážou méně známé stezky i osvědčené cesty, které vás mohou bezpečně vést světem technologií. 

Odpoledne se přesuneme do ZŠ Lesní, kde na vás čeká pestrá nabídka workshopů zaměřených nejen na digitální technologie. Sami si zvolíte témata, která nejvíce odpovídají vašim potřebám a zájmům, a odnesete si praktické tipy využitelné přímo ve výuce.

Plenární část

Justina Danišová

Původně učitelka geologie a biologie, teď vymýšlí lekce a metodiky, jak dostat děti ven z lavic do přírody a jak a proč je učení v přímém kontaktu s okolním světem efektivnější i zábavnější. Lektoruje, fotí, spoluvytváří weby svobodnahra.cz, ucimesevenku.czjdeteven.cz a společně se svou rodinou vydala knihu Svobodná hra.

„Nature is not a place to visit. It is home.“
Gary Snyder

Hra venku jako základ učení

Potřebují dnešní děti hraní venku? Je kontakt s přírodou opravdu tak zásadní pro zdravý rozvoj dětí? V čem? Výzkumy ukázaly, že čím větší má savčí druh mozek, tím větší je potřeba si hrát. Navíc spojení přírody a hry nabízí přirozený wellbeing (zdarma) pro děti i dospělé.

Šárka Miková

Je psycholožka, vystudovala FF UK v Praze. Vytváří a realizuje rozvojové programy zaměřené na motivaci, komunikaci a lídrovství, v rámci soukromé praxe poskytuje poradenství rodinám i jednotlivcům v oblasti osobního rozvoje. Je členkou odborného týmu projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je autorkou několika knih, např. Milovat nestačí: Cesta k sebehodnotě s Teorií typů.

Vrozené potřeby jako klíč k motivaci

Dětem nestačí říct: „To se ti jednou bude v životě hodit.“ Aby měly vnitřní motivaci k učení, potřebují mít „pocit aktéra“ a rozumět smyslu svého učení v dané chvíli. Ten je úzce napojený na jejich vrozené potřeby, které ale nejsou u všech dětí stejné. Sebeatraktivnější výuka nemusí mít na žáky skutečný dopad, pokud my učitelé sledujeme své plány a cíle, aniž bychom si uvědomovali rozmanitost dětských potřeb.

Ondřej Neumajer

Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.

Ředitel školy v roli průvodce digitální transformací

Svět kolem nás se proměňuje stále rychleji. Posouvat lidi, obzvláště ve školství, je ale obtížné. Není to ovšem nemožné. Na práci ředitele školy je stále důležitější role pedagogického lídra, který představí a prosadí pro svoji školu vizi, jež bude pomáhat žákům rozvíjet dovednosti potřebné pro úspěch v 21. století. Vyžaduje to osobnosti, které spatřují v digitální transformaci probíhající kolem nás nový potenciál pro změny, které naše školy tolik potřebují.
V oblasti podpory vedení škol se připravuje hodně novinek. V příspěvku se dozvíte, jaké kroky na této nelehké cestě jsme již udělali a jaké nás čekají.

Antonín Vacek

Působí ve společnosti Mise HERo jako lektor gamifikace a koordinátor mezinárodních projektů spolupráce zaměřených na inovace ve vzdělávání. V rámci této role se zaměřuje na rozvoj gamifikace a využití her a facilitaci herního zážitku, které aplikuje ve výukových programech, školeních a tvorbě metodik. Je spoluautorem knihy Škola hrou, která se věnuje využití gamifikace ve vzdělávání. Jeho práce má za cíl zvyšovat angažovanost a radost z učení prostřednictvím her a herních prvků. 

Příprava a vedení gamifikované výuky

Nabídne úvod do tvorby gamifikovaných programů. Účastníci se seznámí se základními metodami a postupy pro zařazení herních prvků do výuky. Na příkladech z praxe si představíme možné postupy, jak propojit výuku s herními zážitky a jak tyto zážitky přetavit v konkrétní praktické přínosy.

Řečníci

Bořivoj Brdička 

Je nezávislý specialista, lektor a kurátor vzdělávacích technologií. Již 40 let přináší našim učitelům novinky ze světa vzdělávacích technologií. Je duchovním otcem Učitelského spomocníka Metodického portálu RVP (http://spomocnik.cz) a důchodcem z Ráje (BoBrův Spomocník)

Jak se projevuje nová realita ve vzdělávání

Jsou to vlastně již desítky let, co se snažíme učitelské veřejnosti vysvětlovat, že technologie ve vzdělávání představují soustavnou inovaci, která se dotýká nejen výukových postupů, ale též vzdělávacích cílů. Naše koncepční materiály to již nějaký čas reflektují, ty kurikulární ale o poznání méně. Podívejme se na to, jak by v době zvyšující se nejistoty budoucího vývoje měly být nastaveny priority našeho školství z pohledu vzdělávacích technologií.

Eva Nečasová 

Je spoluzakladatelkou iniciativy AI dětem a spojuje vše, co v AI dětem vzniká. Naplno se věnuje vzdělávání v oblasti technologií se zaměřením na umělou inteligenci. Je autorkou koncepce a metodik Kurikula umělé inteligence pro ZŠ a SŠ, pracuje na AI aplikaci Tiny a na koncepci systémového zavedení AI do škol.

Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje všechny oblasti našich životů obrovskou rychlostí. Přinese mnoho dobrého, ale také mnoho výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Eva Nečasová rámci své krátké přednášky představí koncepci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, ukáže dílčí materiály a způsoby, jak je prakticky uchopit ve výuce.

Zelinka Ivo

Plukovník, který v současné době velí 91. skupině informačního boje v Olomouci. Ta slouží zejména pro vedení informačních operací. Ačkoliv byl předtím v generálním štábu zodpovědný za komunikaci armády, většina jeho profesní kariéry je spjatá s výsadkovým vojskem. Zde prošel všemi velitelskými funkcemi od velitele výsadkové čety až po zástupce velitele pluku. Má za sebou pět operačních nasazení, a to od Kosova, přes trojnásobné nasazení v Afghánistánu, až po misi na Slovensku. Ve Spojených státech amerických absolvoval výcvik elitních jednotek US Army Ranger School a během studia na Univerzitě námořní pěchoty získal titul magistr vojenských věd.

Práce se zdroji – myšlení armádního OSINT analytika

Armády po celém světě jsou nuceny zpracovávat velké množství informací, vyhodnocovat je a na základě neúplného obrazu činit závěry. Proto si vytvořily systém, který jim pomáhá, v prostředí značné nejistoty, vydávat mnohdy fatální rozhodnutí. Tento systém spoléhá na mnoho mechanismů, ale jeho esencí jsou tři principy:

  1. Metodika práce se zdroji

  2. Oddělení emocí od informací

  3. Využití algoritmů 

Určení kvality zdroje před hodnocením zprávy, znalost sebe sama a vlastních předsudků a využívání běžně dostupných algoritmů je něco, co zná každý zpravodajský analytik, ale jde proti běžným instinktům laické i novinářské veřejnosti.

Konference probíhá v rámci akce
EDUCA WEEK

více informací najdete na webu educaweek.cz

V případě dotazů se prosím obraťte na náš informační email: educa@npi.cz