Navigace světem DIGI: Od nejistoty k příležitostem ve vzdělávání
Konferenční poplatek
A) celodenní program konference 570 Kč B) pouze plenární část 470 Kč
C) pouze workshopy 200 Kč
Máte pocit, že digitální svět se proměňuje rychleji než výukové metody a učebnice? Žáci bez váhání ovládají nástroje, které teprve objevujete – a vy přemýšlíte, jak na to ve výuce reagovat? Nejste v tom sami.
Na konferenci EDUCA společně ukážeme cestu. Vyzkoušíte si praktické využití technologií a umělé inteligence (AI) napříč různými předměty. Naučíte se, jak s žáky rozvíjet schopnost kriticky přemýšlet o informacích, jak podporovat digitální wellbeing a jak získat větší jistotu při zavádění digitálních nástrojů do výuky.
Čekají vás konkrétní příklady z praxe od zkušených učitelů a lektorů, které můžete ihned uplatnit – ať už učíte češtinu, matematiku, cizí jazyk, nebo třeba zeměpis.
Pro koho je konference určena?
Pro učitele i vedení základních a středních škol, kteří chtějí držet krok s měnícím se světem a přetvářet nejistotu v příležitost.
Cílové skupiny:
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení
učitelé 1. stupně ZŠ
učitelé 2. stupně ZŠ
učitelé nižšího stupně gymnázií
učitelé SOŠ a SOU
učitelé SŠ
Harmonogram
8:00 - 9:00 registrace, coffee break, prezentace partnerů
9:00 - 9:15 zahájení konference
9:15 - 11:45 plenární část konference v Home Credit Aréně
11:45 - 12:30 oběd
12:30 - 13:30 přejezd do ZŠ Lesní
13:30 - 15:00 1. blok workshopů v ZŠ Lesní
15:00 - 15:30 coffee break
15:30 - 17:00 2. blok workshopů v ZŠ Lesní
Proč přijet?
✔ Praktické ukázky rozvoje digitálních kompetencí žáků i výuky informatiky – od 1. stupně ZŠ až po střední školy
✔ Funkční využití technologií při řešení oborových témat napříč předměty
✔ Inspirativní aktivity z různých vzdělávacích oblastí, které využívají (nejen) digitální technologie
✔ Zážitek z aktivit v roli žáka – a následná reflexe z pohledu učitele
✔ Ověřené tipy a sdílení zkušeností od kolegů z praxe
✔ Témata mediální a informační gramotnosti – jak s žáky mluvit o dezinformacích, jak poznat kvalitní zdroj a jak v tom podpořit jejich digitální sebevědomí
Ráno vás přivítáme v Home Credit Areně, kde se spolu s kolegy při ranní kávě naladíte na nové možnosti ve vzdělávání. Dopolední část slibuje svižnou cestu napříč krajinou digitálních i pedagogických výzev – naši inspirativní řečníci vám ukážou méně známé stezky i osvědčené cesty, které vás mohou bezpečně vést světem technologií.
Odpoledne se přesuneme do ZŠ Lesní, kde na vás čeká pestrá nabídka workshopů zaměřených nejen na digitální technologie. Sami si zvolíte témata, která nejvíce odpovídají vašim potřebám a zájmům, a odnesete si praktické tipy využitelné přímo ve výuce.
Workshopy
Cyril Brom a Anna Drobná - Konstruktivistické aktivity pro výuku digitálních technologií na 1. stupni ZŠ (13:30 – 15:00)
Cyril Brom a Anna Drobná - Konstruktivistické aktivity pro výuku digitálních technologií na 2. stupni ZŠ (15:30 – 17:00)
Martina Maněnová - Informatika bez hranic: kompetence v akci
Martin Volný - FactCZech aneb Jak ověřovat informace (nejen) pomocí AI
Daniel Pražák - Wellbeing ve škole – inspirace z polních i přespolních podmínek
Adéla Lábusová - Jak děti vést ke zdraví s digitálními technologiemi
Klára Karimaghai - Kdo je Sára v době umělé inteligence?
Danuše Kubová - Komiksy, animace a únikové hry ve výuce
Petra Slámová - Volební billboardy jsou v pohodě…
Michal Černý - AI rychlé a pomalé
Ludmila Kovaříková - Změní AI výuku češtiny?
Václav Maněna - Učitelské fígle s AI i bez ní
Tomáš Milička - AI ve výuce matematiky
Ondřej Hrách - Hudba a AI – co s tím ve škole?
Pavel Šiktanc - Chytré technologie v zemědělství
Monika Pelikánová - Využití nástrojů generativní AI při inovaci výuky přírodovědných předmětů
Nikola Kudrnáčová - AI na 1. stupni ZŠ
Andrej Novik - Smysluplně používáme AI přímo ve výuce
Řečníci
Bořivoj Brdička
Je nezávislý specialista, lektor a kurátor vzdělávacích technologií. Již 40 let přináší našim učitelům novinky ze světa vzdělávacích technologií. Je duchovním otcem Učitelského spomocníka Metodického portálu RVP (http://spomocnik.cz) a důchodcem z Ráje (BoBrův Spomocník).
Jak se projevuje nová realita ve vzdělávání
Jsou to vlastně již desítky let, co se snažíme učitelské veřejnosti vysvětlovat, že technologie ve vzdělávání představují soustavnou inovaci, která se dotýká nejen výukových postupů, ale též vzdělávacích cílů. Naše koncepční materiály to již nějaký čas reflektují, ty kurikulární ale o poznání méně. Podívejme se na to, jak by v době zvyšující se nejistoty budoucího vývoje měly být nastaveny priority našeho školství z pohledu vzdělávacích technologií.
Eva Nečasová
Je spoluzakladatelkou iniciativy AI dětem a spojuje vše, co v AI dětem vzniká. Naplno se věnuje vzdělávání v oblasti technologií se zaměřením na umělou inteligenci. Je autorkou koncepce a metodik Kurikula umělé inteligence pro ZŠ a SŠ, pracuje na AI aplikaci Tiny a na koncepci systémového zavedení AI do škol.
Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje všechny oblasti našich životů obrovskou rychlostí. Přinese mnoho dobrého, ale také mnoho výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Eva Nečasová rámci své krátké přednášky představí koncepci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, ukáže dílčí materiály a způsoby, jak je prakticky uchopit ve výuce.
Zelinka Ivo
Plukovník, který v současné době velí 91. skupině informačního boje v Olomouci. Ta slouží zejména pro vedení informačních operací. Ačkoliv byl předtím v generálním štábu zodpovědný za komunikaci armády, většina jeho profesní kariéry je spjatá s výsadkovým vojskem. Zde prošel všemi velitelskými funkcemi od velitele výsadkové čety až po zástupce velitele pluku. Má za sebou pět operačních nasazení, a to od Kosova, přes trojnásobné nasazení v Afghánistánu, až po misi na Slovensku. Ve Spojených státech amerických absolvoval výcvik elitních jednotek US Army Ranger School a během studia na Univerzitě námořní pěchoty získal titul magistr vojenských věd.
Práce se zdroji – myšlení armádního OSINT analytika
Armády po celém světě jsou nuceny zpracovávat velké množství informací, vyhodnocovat je a na základě neúplného obrazu činit závěry. Proto si vytvořily systém, který jim pomáhá, v prostředí značné nejistoty, vydávat mnohdy fatální rozhodnutí. Tento systém spoléhá na mnoho mechanismů, ale jeho esencí jsou tři principy:
Metodika práce se zdroji
Oddělení emocí od informací
Využití algoritmů
Určení kvality zdroje před hodnocením zprávy, znalost sebe sama a vlastních předsudků a využívání běžně dostupných algoritmů je něco, co zná každý zpravodajský analytik, ale jde proti běžným instinktům laické i novinářské veřejnosti.