Zákazy a rychlá univerzální řešení v kyberprevenci nefungují

12. 4. 2025

V kyberprevenci nefungují rychlá, instantní a univerzální řešení a nejhorší na nich je, že se tváří, že fungují,“ uvedl 7. díl 4. série podcastu KYBcast jeho autor Václav Maněna.  Jeho host Martin Kaliba naopak připomíná hlavní body efektivní prevence, které zmínil už v 1. díle série. V první řadě je potřeba začít s prevencí brzy a cílit ji na konkrétní věk dětí. Prevence má být dále soustavná a dlouhodobá, programy je třeba uzpůsobovat potřebám dětí tak, aby s nimi „rostly“

Přehrajte si 7. epizodu 4. série KYBcastu

V účinné prevenci pomůže dále interaktivita, která umožní zapojit děti více. Základem moderní primární prevence je její zaměření na všechny složky osobnosti dítěte: kognitivní, emocionální a akční. „Tohle vše je potřeba celé rámovat pozitivním přístupem a modely,“ shrnuje Kaliba. 

K prevenci pomůže kampaň Sparty a Sex O´Clock afterparty 

Účinná kyberprevence je součástí tzv. digitálního wellbeingu, který není o zákazu technologií, ale o učení dětí užívat technologie smysluplně a k vlastnímu prospěchu. Každý učitel má k dispozici materiály z různých zdrojů, pomocí kterých lze toto téma ve výuce nebo ve škole otevřít. Příkladem může být pro někoho překvapivě kampaň Sparta vzdává hold, v níž si pro rok 2025 vybrali téma kyberšikany. Součástí je podle autorů velmi povedené osvětové video, co má žák udělat, když se se šikanou setká. Poselství kampaně je to, že dítě na to nemusí být samo. Zkušenosti s kyberšikanou mají i hokejisté a další známé osobnosti, které je v kampani sdílejí s ostatními.  

A druhý příklad, který mohou učitelé využít: televize Nova a její streamovací platforma připravily k seriálu Sex O´Clock kampaň plnou videí Sex O´Clock afterparty, se kterými se dá velmi dobře pracovat. Krátká videa zpracovávají témata, jako jsou útěky z domova, menstruace nebo pornografie. Videa jsou dostupná všem online, bez nutnosti účtu na Voyo. Je však třeba říct, že pouhé puštění videa nestačí. Po něm by měla následovat i reflexe a prostor pro děti, aby téma zpracovaly. Je zkrátka potřeba videa zasadit do širšího rámce preventivního programu. 

„Ne vždy je však k dispozici metodika,“ upozorňuje Václav Maněna a hned přichází s návrhem: „K jejímu vytvoření lze využít umělou inteligenci.“ To potvrzuje i Martin Kaliba: „AI je velkým pomocníkem nejen učitele, ale i preventisty.“ A přidává ještě jeden tip pro školy: Jeden svět na školách. Ten funguje už nějakou dobu a pořád nabízí skvělé tipy k prevenci.  

Zákazy nefungují, to víme už z Obecné školy 

Návodnost v prevenci může být velmi kontraproduktivní a jde zejména o zákazy. Příkladem je zákaz „neolizujte zábradlí“ z filmu Obecná škola. Proč takhle lidé fungují? Odpověď může přinést vědecký test Ashův experiment, během něhož dobrovolník v místnosti cizích lidí plní úkol: všichni porovnávají vzorovou úsečku s třemi dalšími úsečkami a vybírají tu, která je stejně dlouhá jako vzorová. V 95 % byli účastníci testu schopni úkol splnit správně. Pokud ale zasáhl výzkumník a jeho kolegové (placení herci), kteří vybrali jinak dlouhou úsečku, úspěšnost klesla na 25 %. Jen čtvrtina účastníků se nenechala zviklat a odpověděla správně. Ostatní přistoupili na stranu většiny a jako důvod uvedli, že nechtěli působit hloupě.  

Jak se stavět k počítačovým hrám, jejichž součástí je často násilí i zabíjení? Nejhorší by bylo ty hry zakázat, protože to by pak děti lákaly ještě více a našly by si k nim cestu jinak. Někdy stačí k pravidlu týkajícímu se regulace používání technologií nebo hraní her dojít po společné diskuzi a domluvě. Může jít o období, zóny nebo smysluplné aktivity. To platí i o používání technologií ve škole. 

Martin Kaliba v této souvislosti zmiňuje příklad prohibice – zákazu alkoholu v USA ve 20. letech 20. století. Ihned po zákazu sice klesla konzumace alkoholu o 20 %, časem ale vzrostla nad úroveň před zavedením prohibice. A navíc vzrostly i negativní vedlejší efekty, mezi nimi i zvýšené počty úmrtí z předávkování i zvýšená sebevražednost. „Iron low“ prohibice poukazuje na to, že pokud něco příliš striktně zakazujeme, ten jev nabývá na síle. V ilegalitě výrobci vyrábí silnější typy návykových látek. A stejně tak bychom plošným zákazem technologií vyhnali děti do ilegality, kde by pak pravděpodobně navštěvovaly rizikovější platformy a obsah a my bychom nad tím vším ztratili kontrolu.  

Poslechněte si celý díl v podcastových aplikacích nebo na YouTube. 

Autor: Lucie Šnajdrová 


Související odkazy


Je možné zůstat v digitální době v  utajení?

Jak chránit děti před nebezpečnými výzvami na internetu?

Školy v zahraničí denně čelí phishingu. U nás by neprošla třetina škol, varují experti KYBcastu