Co je nového
v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP)

Vše důležité ke změnám v gymnaziálních RVP v digitální oblasti 

Nová podoba rámcových vzdělávacích programů pro gymnaziální vzdělávání přináší řadu změn. Dochází k začlenění nové klíčové kompetence – digitální – a nového vzdělávacího oboru informatika. Informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Digitální kompetence žáků v jednotlivých vzdělávacích oborech RVP se bude rozvíjet podle toho, jak vývoj digitálních technologií zasahuje do jejich obsahů. 

Informatika a informatické myšlení

Většina lidí si myslí, že informatika je obor, který se zabývá počítači a programováním. Ve skutečnosti je informatika mnohem víc o řešení problémů. Rozvíjet informatické myšlení žáků znamená pomáhat žákům rozpoznávat informatické aspekty světa a využívat informatické prostředky v různých situacích a k řešení problémů.

Digitální gramotnost a digitální kompetence

Co je digitální gramotnost a co kompetence? Základní myšlenka je společná: schopnost orientovat se v digitálním prostředí a zacházet s digitálními technologiemi, mít určitý nadhled nad tím, co digitální technologie kolem nás ovlivňují, a schopnost na to vědomě a s porozuměním reagovat. 

Projděte si přehledný výtah změn

Kapitola 4 – Klíčové kompetence

Škola by měla navrhnout a v ŠVP popsat vlastní postupy, které budou všichni učitelé využívat k cílenému rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Tyto postupy se v ŠVP označují jako výchovné a vzdělávací strategie a uplatňují se při vyučování i v mimovýukových aktivitách.

Žák by si měl na gymnáziu osvojit kompetenci k učení, kompetenci k řešení problémů, kompetenci komunikativní, kompetenci sociální a personální, kompetenci občanskou, kompetenci k podnikavosti a nyní nově i kompetenci digitální.

Kompetence komunikativní byla drobně upravena tak, aby se její obsah doplňoval s kompetencí digitální.

Více o digitální kompetenci

Kapitola 5 – Vzdělávací oblasti

Cílová zaměření vzdělávacích oblastí

Ve vzdělávacích oblastech je upraveno cílové zaměření tak, aby obsahovalo také rozvoj digitální kompetence. Cílové zaměření vzdělávací oblasti vyjadřuje, jak vzdělávací oblast a její obory přispívají k rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Cílové zaměření jednotlivých vzdělávacích oblastí musí škola respektovat při formulování výchovných a vzdělávacích strategií, které jsou popsány v učebních osnovách každého vyučovacího předmětu ve školním vzdělávacím programu.

Informatika a informační a komunikační technologie

Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie byla zrušena. Tato oblast navazovala na oblast Informační a komunikační technologie v základním vzdělávání a prohlubovala u žáka schopnost tvůrčím způsobem využívat informační a komunikační technologie, informační zdroje a možnosti aplikačního programového vybavení. Žák se rovněž v této oblasti seznámil se základy informatiky jako vědního oboru, který studuje výpočetní a informační procesy z hlediska používaného hardwaru i softwaru, a s jejím postavením v moderním světě.

Vzhledem k rozšíření digitálních technologií a k tomu, co vše dnes digitální technologie ovlivňují, není možné dále rozvíjet koncept izolované vzdělávací oblasti, která zajišťuje rozvoj digitálních dovedností žáků. Místo toho byla formulována nová klíčová kompetence – digitální – a do závazného kurikula přibyla nová vzdělávací oblast Informatika. Stejné úpravy byly provedeny v RVP ZV a gymnaziální vzdělávání na ně navazuje.

Informatika

Vzdělávací oblast Informatika na gymnáziu navazuje na stejnojmennou vzdělávací oblast v základním vzdělávání. Dále rozvíjí informatické myšlení žáků a prohlubuje jejich porozumění principům digitálních technologií.

Studium informatiky zpřístupňuje žákům pojmy, nástroje a metody informatiky jako oboru, který se věnuje efektivnímu, tedy zejména automatizovanému zpracování informací. Žáci dokážou prostřednictvím informatických nástrojů zautomatizovat rutinní a opakující se činnosti, postupy a postoje získané v informatice přenášejí i do jiných oblastí. Pozorně hledají a vybírají cíle, kterých mají nebo chtějí dosahovat a systematicky volí a uplatňují postupy optimální vzhledem k těmto cílům. Učí se řešení konkrétního problému zobecnit i pro řešení obdobných problémů. Pochopení principů fungování všudypřítomných digitálních technologií žákům pomáhá lépe porozumět světu kolem nich, rozpoznávat problémy, nalézat řešení problémů, předcházet problémům, inovovat a aktivně se zapojovat do života společnosti a jeho změn.

Více k nové informatice

Kapitola 6 – Průřezová témata

V průřezových tématech jsou upraveny dílčí odkazy na původní vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie tak, aby odpovídaly novému obsahu digitální kompetence a informatiky.

Kapitola 7 – Rámcový učební plán
Kapitola 8 – Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia a vyšší stupeň víceletých gymnázií

Do kapitoly 8 byla vložena podkapitola k úpravám školních vzdělávacích programů.

„Zásady stanovené pro úpravy a změny školního vzdělávacího programu

Úpravy a změny ŠVP mohou být:

  • inovacemi ŠVP, které vycházejí ze zkušeností z realizace ŠVP nebo změn ve škole samotné (na základě hodnocení podmínek, průběhu a vzdělávání); takové změny škola obvykle provádí s účinností od 1. září nebo od 1. února. Podle upraveného nebo nového ŠVP se vzdělávají žáci ve všech ročnících čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia od účinnosti upraveného nebo nového ŠVP. Pokud by mohla nastat situace, že by žáci v důsledku změn neabsolvovali povinný vzdělávací obsah stanovený v RVP G, rozhodne ředitel školy způsobu postupného náběhu tak, aby tato situace nenastala;
  • změnami, které uvedou do souladu ŠVP s RVP G a s právními předpisy. Způsob zapracování změn do ŠVP a náběh vzdělávání v jednotlivých ročnících podle upraveného ŠVP stanoví MŠMT opatřením ministra;
  • provedeny pouze jednoduchým způsobem (v zápisu po projednání pedagogickou radou, ve formě srovnávací tabulky apod.) v návaznosti na období vzdělávání distančním způsobem podle § 184a školského zákona, pokud vznikne potřeba upravit ŠVP i pro období po skončení vzdělávání distančním způsobem.

Forma vydání úprav a změn je v pravomoci ředitele školy, musí být zajištěna jednoznačnost a srozumitelnost upraveného ŠVP (úpravy lze například vydat v dodatku k ŠVP nebo lze vydat upravený ŠVP se zapracovanými změnami nebo vydat novou verzi ŠVP). Bez ohledu na formu vydání musí být zřejmé, odkdy jsou změny účinné a že změny vydal ředitel školy.

ŠVP i jeho úpravy se archivují ve shodě se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve znění pozdějších předpisů.“

Kapitola 8 – Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro čtyřletá gymnázia se sportovní přípravou a vyšší stupeň víceletých gymnázií se sportovní přípravou

Do kapitoly 8 byla vložena podkapitola k úpravám školních vzdělávacích programů.

„Zásady stanovené pro úpravy a změny školního vzdělávacího programu

Úpravy a změny ŠVP mohou být:

  • inovacemi ŠVP, které vycházejí ze zkušeností z realizace ŠVP nebo změn ve škole samotné (na základě hodnocení podmínek, průběhu a vzdělávání); takové změny škola obvykle provádí s účinností od 1. září nebo od 1. února. Podle upraveného nebo nového ŠVP se vzdělávají žáci ve všech ročnících čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia od účinnosti upraveného nebo nového ŠVP. Pokud by mohla nastat situace, že by žáci v důsledku změn neabsolvovali povinný vzdělávací obsah stanovený v RVP G, rozhodne ředitel školy způsobu postupného náběhu tak, aby tato situace nenastala;
  • změnami, které uvedou do souladu ŠVP s RVP G a s právními předpisy. Způsob zapracování změn do ŠVP a náběh vzdělávání v jednotlivých ročnících podle upraveného ŠVP stanoví MŠMT opatřením ministra;
  • provedeny pouze jednoduchým způsobem (v zápisu po projednání pedagogickou radou, ve formě srovnávací tabulky apod.) v návaznosti na období vzdělávání distančním způsobem podle § 184a školského zákona, pokud vznikne potřeba upravit ŠVP i pro období po skončení vzdělávání distančním způsobem.

Forma vydání úprav a změn je v pravomoci ředitele školy, musí být zajištěna jednoznačnost a srozumitelnost upraveného ŠVP (úpravy lze například vydat v dodatku k ŠVP nebo lze vydat upravený ŠVP se zapracovanými změnami nebo vydat novou verzi ŠVP). Bez ohledu na formu vydání musí být zřejmé, odkdy jsou změny účinné a že změny vydal ředitel školy.

ŠVP i jeho úpravy se archivují ve shodě se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve znění pozdějších předpisů.“

Kapitola 8 – Zásady pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro šestiletá dvojjazyčná gymnázia

Do kapitoly 8 byla vložena podkapitola k úpravám školních vzdělávacích programů.

„Zásady stanovené pro úpravy a změny školního vzdělávacího programu

Úpravy a změny ŠVP mohou být:

  • inovacemi ŠVP, které vycházejí ze zkušeností z realizace ŠVP nebo změn ve škole samotné (na základě hodnocení podmínek, průběhu a vzdělávání); takové změny škola obvykle provádí s účinností od 1. září nebo od 1. února. Podle upraveného nebo nového ŠVP se vzdělávají žáci ve všech ročnících šestiletého dvojjazyčného gymnázia od účinnosti upraveného nebo nového ŠVP. Pokud by mohla nastat situace, že by žáci v důsledku změn neabsolvovali povinný vzdělávací obsah stanovený v RVP DG, rozhodne ředitel školy o způsobu postupného náběhu tak, aby tato situace nenastala;
  • změnami, které uvedou do souladu ŠVP s RVP DG a s právními předpisy. Způsob zapracování změn do ŠVP a náběh vzdělávání v jednotlivých ročnících podle upraveného ŠVP stanoví MŠMT opatřením ministra;
  • provedeny pouze jednoduchým způsobem (v zápisu po projednání pedagogickou radou, ve formě srovnávací tabulky apod.) v návaznosti na období vzdělávání distančním způsobem podle § 184a školského zákona, pokud vznikne potřeba upravit ŠVP i pro období po skončení vzdělávání distančním způsobem.

Forma vydání úprav a změn je v pravomoci ředitele školy, musí být zajištěna jednoznačnost

a srozumitelnost upraveného ŠVP (úpravy lze například vydat v dodatku k ŠVP nebo lze vydat upravený

ŠVP se zapracovanými změnami nebo vydat novou verzi ŠVP). Bez ohledu na formu vydání musí být

zřejmé, odkdy jsou změny účinné a že změny vydal ředitel školy.

ŠVP i jeho úpravy se archivují ve shodě se zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě,

ve znění pozdějších předpisů.“

Kapitola 11 – Podmínky pro vzdělávání na gymnáziu

Dílčí formulace v obsahu kapitoly 11 byly upraveny tak, aby odpovídaly změnám v digitální oblasti obecně i změnám ve vzdělávacím obsahu.

Terminologie

V RVP byla upravena terminologie. Cílem bylo aktualizovat a sjednotit terminologii související se změnami v digitální oblasti. Na podporu rychlé orientace v textech termín „počítač“ zpravidla zastupuje i celou škálu zařízení, která nejsou stolními počítači, z hlediska informatiky to ale jednoznačně počítače jsou.