Workshopy

DigiSeč 2024

Workshopy: praktická část konference

Zkušení učitelé a lektoři předávali účastníkům své tipy a zkušenosti na tematických workshopech, zaměřených na digitální technologie a rozvíjení digitálních kompetencí. Učitelé mohli vybírat ze čtyřiceti různých workshopů.

Pondělí 4. 11. 2024, 14.00–⁠⁠⁠⁠⁠⁠15.30

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Pavel Žalský Hry, Netflix a dějepis Modrý salonek
Ondřej Neumajer Digitální pedagogický leadership aneb V roli průvodce digitální transformací Barevná učebna
Zbyněk Filipi Návrhy na aktivity zaměřené na tvorbu na Wikipedii pro rozvoj digitální kompetence žáků Vinárna
Lenka Blehová Kompetenční výuka – možnost, jak účelně zařadit digikompetence Žlutý salonek
Cyril Brom a Anna Drobná Datová Lhota: O cloudech a serverech pro páťáky až sedmáky hravě Skleněný salonek
Hana Mahnelová Jak učit o internetu? Modelové hodiny informatiky pro 2. stupeň ZŠ  Červený salonek
Renata Votavová a Vojtěch Gybas Karty NPI ČR do výuky informatiky žáků s mentálním postižením Zelený salonek
Partneři:
Microsoft 

AI jako kopilot pedagoga 

Velký sál
AV Media Simulační výuka ve VR Velký sál

Pondělí 4. 11. 2024, 16.30–⁠⁠⁠⁠⁠⁠18.00

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Lukáš Borovička Analýza reklamy v digitálním prostředí   Modrý salonek
Ludmila Kovaříková Psaní s umělou inteligencí  Barevná učebna
Štěpánka Baierlová Nová informatika – příležitost pro změnu ve výuce i hodnocení  Vinárna
Hana Fládrová Použití digitálních technologií v ekonomickém vzdělávání Žlutý salonek
Daniel Janata Propojení online nástrojů v kooperativní výuce na téma LIDSKÉ TĚLO Skleněný salonek
Anna Yaghobová Jak učit o internetu? Modelové hodiny informatiky pro 2. stupeň ZŠ  Červený salonek
Milena Tunkerová Rozvoj digitálních kompetencí u žáků, kteří při využívání digitálních technologií vyžadují podporu  Zelený salonek
Partneři:
Learniga

Animační studio: Od teorie k tvorbě

Velký sál
Zonepi MODI – programovatelná stavebnice v projektech Velký sál

Úterý 5. 11. 2024, 8.30–⁠⁠⁠⁠⁠⁠10.00

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Markéta Emmer Illová Digitální hrátky s textem na různé způsoby  Modrý salonek
Karel Malík Mapy bez účtu Barevná učebna
Štěpánka Baierlová Tanec robotů s VEX 123 Vinárna
Zuzana Cinková Tvorba digitálního rodokmenu pomocí platformy MyHeritage Žlutý salonek
Magdalena Tylová Rozvoj digitálních kompetencí na 1. stupni ZŠ  Skleněný salonek
Miroslav Staněk Co se o světě kolem nás můžeme dozvědět ze senzorů mobilu? Co se z nich naopak svět dozvídá o nás?  Červený salonek
Hana Mahnelová Aktivní užití digi nástrojů ACD/ChemSketch a Unreal Chemist v chemickém vzdělávání na ZŠ a SŠ  Zelený salonek
Partneři:
EDUGO

Chromebooky ve škole

Velký sál
IT guru

Kybernetická bezpečnost školy s IT guru a lektory NPI ČR

Velký sál

Úterý 5. 11. 2024, ⁠⁠⁠⁠⁠⁠10.30–12.00

Lektor

Název workshopu

Místo konání

Klára Pirklová Digitální kompetence v každodenním životě Modrý salonek
Vanda Vaníčková Pějme píseň dokola  Barevná učebna
Jakub Holec Reálná data ve výuce přírodovědných předmětů Vinárna
Zbyněk Filipi Návrhy na aktivity zaměřené na tvorbu na Wikipedii pro rozvoj digitální kompetence žáků Žlutý salonek
Helena Peřinová Bezpečnost na internetu ve výuce jazyků na 1. stupni  Skleněný salonek
Vít Voráček a Martina Voráčková Online metodika Animetod – ukázka lekce Princip animace Červený salonek
Michaela Rejnová Tvorba a úprava videí pro školní projekty  Zelený salonek
Partneři:
Aktivní třída

Roboti a robotické stavebnice v praktickém workshopu

Velký sál
Centrum kybernetické bezpečnosti Velký sál

Medailonky lektorů a anotace workshopů

Štěpánka Baierlová

Vystudovala učitelství na MFF UK a od té doby se věnuje pedagogické praxi na různých typech škol. V současné době učí na ZŠ Labyrinth v Brně matematiku, informatiku a robotiku. Patří mezi průkopníky nových technologií a školní robotiky, pro kterou se snaží získat i dívky. Ráda zkouší nové metody a neustále se snaží hledat nové cesty, které naše školství mohou posunout o kousek dál. Věnuje se vzdělávání pedagogů v oblasti nové informatiky, robotiky a didaktiky matematiky. V roce 2020 získala druhé místo v rámci udělování Global Teacher Prize Czech Republic, odborné ceny pro učitele ZŠ a SŠ, a o rok později postoupila do světového finále mezi TOP 50 inspirativních učitelů světa.  

Nová informatika – příležitost pro změnu ve výuce i hodnocení

V našich školách se zabydluje nová informatika a často se mluví o formativním hodnocení a od minulého roku i o nové informatice. Uchopme novou informatiku jako příležitost ke změně. Nejen ke změně obsahu, jak nám nově ukládá revidovaný RVP, ale i ke změně přístupu, metod a hodnocení.  

V rámci workshopu se tedy zaměříme na formativní přístup v informatice. Pobavíme se o tom, jak může vypadat cíl hodiny informatiky, jak získat důkazy o učení či naučení a jak dávat zpětnou vazbu. Zažijeme společně jednu hodiny informatiky v roli žáků a následně se na ni podíváme očima učitele, projdeme si stanované cíle a vyhodnotíme jejich naplnění.  

Tanec robotů s VEX 123 

V rámci workshopu s roboty VEX 123 si ukážeme, že robotika není jen programování, ale že jejím prostřednictvím můžeme rozvíjet i kreativitu a další potřebné soft skills. Účastníci zažijí hodinu zaměřenou na kreativní práci s roboty v pozici žáků, vyzkouší si skupinovou práci, vrstevnické učení i hodnocení. Následně vše prozkoumají i očima pedagogů a společně budou hledat možnosti, jak zařadit podobné aktivity do své výuky. 

Lenka Blehová

Je absolventkou MFF UK, obor učitelství matematiky a informatiky. Nejprve učila na SPŠE (střední průmyslová škola elektrotechnická) v Pardubicích, nyní už 17 let učí na Gymnáziu, Pardubice, Dašická 1083. V posledních letech se ve škole věnuje koordinaci zavádění ICT revize RVP a také pracuje pro NPI ČR jako konzultantka ICT revize RVP pro gymnázia a SOŠ.

Kompetenční výuka – možnost, jak účelně zařadit digikompetence 

Anotace workshopu bude doplněna brzy.

Lukáš Borovička

Vystudoval Univerzitu Karlovu (obory český jazyk a literatura, historie, učitelství). Absolvoval roční studijní stáž na University College London. Má za sebou i publikační činnost v oboru dějiny české literatury (je například spoluautorem učebnicové řady Nová literatura pro střední školy). Má zkušenosti s výukou na gymnáziích a na VŠ. Zajímá se o digitalizaci ve vzdělávání (člen týmu metodiků NPI ČR), podporu nadání a o mezinárodní spolupráci ve vzdělávání.  

Analýza reklamy v digitálním prostředí

Příspěvek se zaměří na rozbor manipulativních technik reklamy z prostředí Instagramu nebo YouTube. Účastníci si vyzkouší jak rozbor konkrétních videoukázek, tak příspěvků na sociálních sítích, ale i řadu následných aktivit spočívajících například ve vyhledávání relevantních informací. Příspěvek vychází z principů tzv. komunikativní nauky o českém jazyce, ale použité metody lze využít i v jiných předmětech. 

Cyril Brom

Působí jako docent na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Založil a řídí laboratoř Amulab. Zajímá se především o didaktiku informatiky a o to, jak se lidé učí pomocí multimediálních materiálů, jako jsou animace nebo výukové hry. Spolupracuje s Českou televizí na tvorbě těchto materiálů. V minulosti se věnoval i umělé inteligenci, výpočetním neurovědám a počítačovému modelování. Podílel se i na projektech Kingdom Come: Deliverance, Československo 38–89, Pogamut a Evropa 2045. 

Anna Drobná

Věnuje se zejména výzkumu na Univerzitě Karlově v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou didaktických materiálů k seriálu Datová Lhota.

Datová Lhota: O cloudech a serverech pro páťáky až sedmáky hravě 

Vědí děti, že cloud není přídavná paměť uvnitř jejich mobilu ani virtuální úložiště „v mracích“, ale server na druhém konci světa? Tuší, že mohou na cloudu spolupracovat s kamarády, ale ne všichni mají stejná práva? Téma cloudu a serverů patří v nové informatice do okruhu digitální technologie. Zpracovává ho jeden díl z nové série seriálu Datová Lhota a navazující modelová hodina s herní aktivitou. Během workshopu si tuto hodinu vyzkoušíme. Představte si nástěnku svých snů a jdeme na to! A na závěr vám ještě povíme pár věcí o hrách ve výuce obecně.  

Zuzana Cinková

Zuzana Cinková působí třetím rokem jako učitelka na střední škole v Horšovském Týně. Její výuka zahrnuje pestrý mix předmětů – informatiku, ekonomii, občanskou nauku a obchodní korespondenci. Před vstupem do pedagogické sféry strávila 10 let v nadnárodní německé firmě. Během této doby zastávala několik klíčových pozic, které jí poskytly vhled do fungování moderních technologických společností. Její praktické zkušenosti z průmyslu poskytují studentům cenný vhled do reálného pracovního prostředí. 

Tvorba digitálního rodokmenu pomocí platformy MyHeritage  

Chcete znát své předky? S online platformou MyHeritage to bude snadné i zábavné. Vytvoříte si nový rodokmen a přidáte rodinné příslušníky. Zjistíte, jak využívat funkci Smart Matches pro nalezení shod s jinými rodokmeny. Po absolvování získáte pro efektivní práci s MyHeritage nejen ve výuce praktické dovednosti a tipy, které vám umožní začít tvořit s žáky bohatý a informativní rodokmen jejich rodiny v digitálním prostředí. 

Zbyněk Filipi

Vystudoval obor učitelství a opět vyučuje i na střední škole. Kromě toho vedl školení zaměřená na rozvoj digitální gramotnosti pro pracovníky krajské samosprávy. Od roku 2007 působí především jako akademický pracovník na katedře výpočetní a didaktické informatiky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Zaměřuje se na výuku podporovanou digitálními technologiemi, didaktiku informatiky a tvorbu e-learningových kurzů. Je hlavním autorem učebnice Práce s daty.  

Návrhy na aktivity zaměřené na tvorbu na Wikipedii pro rozvoj digitální kompetence žáků

Možná máte pocit, že digitální kompetence žáků se rozvíjejí často mimo školu v jejich každodenních činnostech a je to dostačující. Přesto byste ale měli dostát potřebě jejich rozvoje v souladu s RVP v různých předmětech. Tvorba na Wikipedii vám ve výše uvedeném může pomoci, i když budete chtít mít stále na prvním místě obsah předmětu, který vyučujete. Přijďte se o tom přesvědčit a odejdete s mnoha návrhy konkrétních aktivit.  

Hana Fládrová

Hana Fládrová vystudovala fakultu stavební na ČVUT v Praze, obor ekonomika a řízení stavebnictví. Autorizaci složila z oboru pozemní stavby. Pracovala v různých pozicích napříč stavebnictvím, ale i jako účetní poradkyně. V současné době učí 20 let na SPŠ stavební v Plzni odborné stavební předměty a také základy obecné ekonomiky. 

Použití digitálních technologií v ekonomickém vzdělávání

Workshop se zabývá rozvojem digitálních kompetencí při výuce všeobecné ekonomie. Vyzkoušíme si některé volně dostupné speciální kalkulačky, pomocí kterých snadno a rychle dospějeme k požadovanému výsledku. Nahlédneme i do portálu MF ČR MOJE daně. Digitální technologie uplatníme ve mzdové a daňové oblasti pro zaměstnance i pro osoby samostatně výdělečně činné. Ukážeme si úpravu nákladů o majetkové položky a jejich vliv na stanovení hospodářského výsledku. 

Markéta Emmer Illová

Je absolventkou Pedagogické fakulty MU Brno s aprobací český jazyk a občanská výchova, jako učitelka pracuje na 2. stupni ZŠ již přes dvacet let. Na počátku profesní kariéry učila na SOU. Na současném působišti na Základní škole Velké Opatovice vyučuje také informatiku a dějepis. Zabývá se čtenářskou gramotností, mezipředmětovými vztahy, propojováním zkušeností, využíváním digitálních nástrojů v různých předmětech a zejména hledáním nových a zajímavých cest. Také se věnuje v NPI lektorování v oblasti digitálních kompetencí, zejména v dějepisu a češtině.  

Digitální hrátky s textem na různé způsoby 

Workshop se zaměří na základní otázky při výuce – kde najdeme potřebné informace, jak je zpracovat a uložit. Vyzkoušíme si různé techniky vyhledávání a zpracování informací, práci s textem v elektronické podobě, nahrávání, psaní blogu a další možnosti nejen v hodinách češtiny. Podíváme se na možnosti ověřování informací, ale i na typografii a její využití v hodinách. Společně se pobavíme o oborovém čtení a naplňování digikompetencí při práci s textem. 

Jakub Holec

Vystudoval učitelství biologie a geologie na Přírodovědecké fakultě UK. V rámci doktorského studia v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání se zabýval analýzami přírodovědného vzdělávání ve vybraných zemích. Aktuálně působí jako didaktik v NPI a zároveň učí na pražské Základní škole Kunratice. Je tvůrcem řady materiálů podporujících aktivní učení v přírodovědných předmětech. Chce přispět k tomu, aby pro žáky na českých školách bylo přírodovědné vzdělávání motivační a badatelské.  

Reálná data ve výuce přírodovědných předmětů

Cílem setkání bude představit a společně si doplnit kroky potřebné pro plánování a realizaci výukové lekce, ve které žáci získávají, vyhledávají, kriticky posuzují a sdílí reálná data. Během workshopu si v roli žáků vyzkoušíme předem namodelovanou a ve výuce ověřenou lekci k tématu zemětřesení, která se zakládá na práci žáků s reálnými daty. V závěrečné části budeme reflektovat právě zažitou výukovou lekci ve vztahu k navrženým obecným krokům pro plánování a realizaci výuky s reálnými daty. Zároveň budeme společně hledat další přírodovědná témata, pro která je vhodné ve výuce reálná data využívat. 

Daniel Janata

Lektor, učitel a metodik NPI pro 1. stupeň ZŠ. Zabývá se rozvojem digitální kompetence žáků a hledáním vhodných metod, forem a postupů, jak efektivně využívat digitální technologie v konstruktivistické výuce. 

Propojení online nástrojů v kooperativní výuce na téma LIDSKÉ TĚLO

Cílem příspěvku je zažít aplikaci metody V-CH-D a propojení online nástrojů v kooperativní výuce na vybraném tématu, uvědomit si možnosti zvoleného postupu a jeho vliv na učení, reflektovat možné přínosy V-CH-D v nastavených aktivitách propojených v kooperativní výuce a aktivním učení žáků a uvědomit si rozvoj digitálních kompetencí žáků v rámci vybraného tématu. 

Ludmila Kovaříková

Mgr. Ludmila Kovaříková učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa. 

Psaní s umělou inteligencí

Chatboti generující texty ohromují svět už delší dobu a většině z nás AI při psaní běžně pomáhá napsat lepší text. Na workshopu si prostřednictvím několika experimentů ukážeme, zda nám dokáže poskytnout zpětnou vazbu, odhalit skrytý význam nebo najít souvislosti a co z toho vyplývá. Workshop může být inspirací zejména pro učitele českého jazyka a tvůrčího psaní, ale také pro všechny, které zajímá, zda je AI při tvorbě textů skutečně inteligentní a kreativní. Pro experimenty se bude hodit vlastní notebook. 

Hana Mahnelová

Je středoškolská učitelka s více než třicetiletou praxí. Má zkušenost s využitím digitálních technologií ve výuce matematiky a chemie. 

Náměty na praktické využití digitálních technologií v matematice na ZŠ a SŠ 

V první části workshopu se při řešení geometrických problémů zaměříme na využití počítačové aplikace pro úpravu fotografií, textového editoru MS Word a online kalkulátorů na výpočet geometrických veličin. Druhou část věnujeme ukázkám matematických aktivit realizovaných v online programu GeoGebra (např. trojúhelníková nerovnost s využitím posuvníku, vlastnosti těžnic a těžiště, objevení čísla pí, graf funkce s podmínkou). Všechny ukázkové aktivity cílí na rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí žáků na základních nebo středních školách. Podmínkou účasti na workshopu je vlastní notebook. 

Aktivní užití digi nástrojů ACD/ChemSketch a Unreal Chemist v chemickém vzdělávání na ZŠ a SŠ 

Specializovaný program ACD/ChemSketch a mobilní aplikace Unreal Chemist mohou být dobrými digitálními pomocníky ve vzdělávání jak na základní, tak na střední škole. V programu ACD/ChemSketch si vyzkoušíme sestavení laboratorní aparatury nebo tvorbu organických vzorců včetně jejich uložení do prostředí programu v podobě šablony. Na tabletech nebo mobilních telefonech otestujeme v Unreal Chemist bezpečné a věrohodné simulace vlastností látek a průběhu jednoduchých reakcí. Aktivity cílí na podporu rozvoje digitálních kompetencí žáků a badatelství. Účastník musí mít stažený program ACD/ChemSketch ve svém notebooku a aplikaci Unreal Chemist (existují verze pro iOS i Android) ve svém tabletu, případně mobilním telefonu. 

Karel Malík

Učitel zeměpisu a informatiky na malé vesnické škole. Nadšenec do map a produktů Google ve školství. Rád nachází správnou cestu nejen v přírodě, kde se cítí skvěle, ale také ve svých hodinách, ve kterých se snaží kombinovat různé styly výuky včetně těch zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí žáků. 

Mapy bez účtu

Mapy rychle a bez přihlášení. Jde to? Jde to! Ukážeme si, jak vhodně v zeměpise i mimo něj využít mapové portály pro jednoduché i složitější úkoly ruku v ruce s rozvojem digitálních kompetencí. Přijďte tedy tvořit jednoduché trasy, složitější kartogramy i barevně zajímavé tematické mapy. Chybět nebude ani paleta tipů na další práci s digitální mapou ve vašich hodinách. 

Ondřej Neumajer

Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.

Digitální pedagogický leadership aneb V roli průvodce digitální transformací 

Svět kolem nás se proměňuje stále rychleji. Posouvat lidi, obzvláště ve školství, je ale obtížné. Není to ovšem nemožné. Kvalitní škola se neobejde bez pedagogického lídra. Je jím nejčastěji ředitel, který představí a prosadí vizi napomáhající žákům rozvíjet dovednosti potřebné pro úspěch v 21. století. Vyžaduje to osobnosti, které spatřují v digitální transformaci probíhající kolem nás nový potenciál pro změny, které naše školy tolik potřebují. V příspěvku se dozvíte, jaké jsou nejdůležitější oblasti digitálního pedagogického leadershipu a jaké kroky na této nelehké cestě jsme již v ČR udělali. 

Helena Peřinová

Vystudovala učitelství pro střední školy na Pedagogické fakultě JČU v Českých Budějovicích, francouzský jazyk a dějepis a poté na PF Ostravské univerzity anglický jazyk a český jazyk pro cizince. Nyní působí na ZŠ Petra Bezruče ve Frýdku-Místku. Věnuje se aktivně výuce pomocí metody CLIL a čtenářské a mediální gramotnosti. Od r. 2011 je zkoušející Cambridge zkoušek YLE, KET, PET a FCE. Je členkou užší skupiny pro revizi RVP v oboru cizí jazyky. Zabývá se výukou češtiny jako cizího jazyka a je garantkou pro cizí jazyky v MAP, MAS Pobeskydí. Ve své práci cílí na vnitřní motivaci, větší propojení výuky s praxí a motivaci k celoživotnímu vzdělávání. Věří, že jazyk se může naučit každý, a učí své žáky, jak se učit a pro své učení používat AI. 

Bezpečnost na internetu ve výuce jazyků na 1. stupni 

Kdy začít mluvit s dětmi o bezpečnosti na internetu? Ideálně ještě dříve, než se děti samy s nebezpečím setkají. Kde a jak učit děti bezpečnému chování na internetu? V jazycích se dá pomocí digitálních aplikací, her a modelových situací nacvičit mnoho. Setkání s cizím člověkem na síti; jak si poradit s heslem, phishingem, vishingem; rozpoznání falešné zprávy, manipulace; komunikace na sociálních sítích – s tím vším se děti mohou setkat už od prvních krůčků na internetových cestičkách. A často jsme to právě my učitelé, kdo jim jako první může vše ulehčit tím, že je na nebezpečí ze zákoutí internetu předem připravíme. 

Klára Pirklová

Je lektorka vzdělávání dospělých a learning designérka. Učí učitele pomocí technologií zjednodušovat to, co už dělají. Pomáhá prošlapávat nové cesty. Má čtyři školou povinné děti, které ji v tomto smyslu udržují v kondici.  

Digitální kompetence v každodenním životě 

Každý den se setkáváme se situacemi, které vyžadují digitální kompetence. Stejně tak to mají naši žáci. Na tomto praktickém workshopu se vžijeme do běžného dne žáků. Budete řešit situace, které se týkají time managementu, digitálního wellbeingu i organizace znalostí, a to digitálně. 

Michaela Rejnová

Jako lektorka jazykových animací pro Koordinační centrum česko-německé výměny mládeže Tandem měla možnost účastnit se interaktivních workshopů věnovaných novým médiím, diverzitě a učení hrou. Pracovala na mezinárodních projektech Na jedné lodi a Mezi světy, během kterých děti, žáci, studenti i dospělí v rámci kulturního teambuildingu a vzdělávání tvořili animovaná videa. Nyní pracuje pro NPI ČR jako lektorka kurzů a tvůrkyně metodických materiálů v oblasti umění a kultura v projektu NPO 3.1 DIGI. Učí na základní škole v Praze, jako zástupkyně se věnuje projektům rozvíjejícím inovace ve výuce. Velkou inspirací pro ni bylo studium Lídr školy. 

Tvorba a úprava videí pro školní projekty 

V našem workshopu se podíváme na klady a zápory různých aplikací pro tvorbu a úpravu videí, která lze tvořit pomocí mobilních telefonů či tabletů. Ukážeme si příklady videí, která vznikla v rámci různých školních projektů. Pustíme se do natáčení videí rozvíjejících klíčové kompetence ve výuce. Na závěr se podíváme na výsledky naší práce a dáme si k ní zpětnou vazbu.

Miroslav Staněk

Steam dreamer. Fyzik a filozof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědecko-technického) poznání. Lektor a metodik, který hledá různé způsoby implementace ICT do výuky. Vášnivě sbírá a čte staré učebnice, v nichž se snaží nalézt pochopení současnosti i poučení pro budoucnost výuky technických a přírodovědných předmětů. Na stará kolena se znovu učí programovat a nestačí se divit, jak se svět (techniky) proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv a několik málo poznatků se snaží rozšiřovat mezi učitele. Je „styčným důstojníkem“ měřicího systému PASCO Scientific pro ČR. Ve vzácných chvílích volna systematicky ničí některý z hudebních nástrojů, kterými se rád obklopuje, nebo je na rybách.  

Co se o světě kolem nás můžeme dozvědět ze senzorů mobilu? Co se z nich naopak svět dozvídá o nás? 

Tento kurz reaguje na aktuální vývoj digitálního světa a jeho vliv na zdraví a bezpečnost uživatelů, zejména dětí. Účastníci kurzu budou formou pokusů podrobně seznámeni s možnostmi, které nabízejí senzory v jejich mobilních zařízeních. Zároveň budou účastníci rozpoznávat potenciální rizika a hrozby, které mohou takto získaná data způsobit v online prostředí. Po absolvování kurzu budou chápat principy měření senzorů ukrytých v jejich telefonech, data z těchto měření budou umět využít pro sledování fyzikálních jevů (v sekci „Co nám mobil řekne o světě – pokusy“) a k tvorbě vlastních „chytrých“ aplikací (v sekci „dílna“). 

Milena Tunkerová

Je ředitelkou Základní školy Kroměříž, 1. máje, zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s mentálním postižením. V současné době je v Národním pedagogickém institutu lektorkou a konzultantkou v oblasti digitálních technologií a nové informatiky.   

Rozvoj digitálních kompetencí u žáků, kteří při využívání digitálních technologií vyžadují podporu 

Seminář je zaměřený na rozvoj digitálních kompetencí ve třídě, kde jsou zastoupeni žáci s rozdílnými schopnostmi a možnostmi využívat digitální technologie. Učitelé budou seznámeni s postupy, jak uzpůsobit práci s digitálními technologiemi pro jednotlivé žáky, kteří při rozvoji digitálních kompetencí potřebují podporu. Dozvědí se, jak efektivně využít zpětnou vazbu z digitálních nástrojů při jejich využívání jednotlivými žáky. Diferencovanou práci v hodině si zkusí plánovat prostřednictvím přizpůsobených výukových plánů. 

Magdalena Tylová

Na konzervatoři vystudovala obor taneční divadlo, poté absolvovala obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PdF MU. V současné době patří k týmu ZŠ Labyrinth v Brně, kde je součástí rozšířeného vedení a učí na 1. stupni. Vede matematickou sekci a zaměřuje se na práci s nadanými dětmi. Při výuce využívá metody kritického myšlení a formativního učení. S žáky pracuje na rozvoji čtenářství, pisatelství, digitálních kompetencí a metakognice, snaží se nacházet smysluplné mezipředmětové vztahy. V rámci doktorského studia se zaměřuje na sdílení výsledků žáků se zákonnými zástupci. 

Rozvoj digitálních kompetencí na 1. stupni ZŠ

V rámci workshopu zažijete lekci pro 1. stupeň základní školy v roli žáků. Cílem této lekce je rozvíjet digitální kompetence mezipředmětově na tématech z matematiky a vlastivědy. Ukázková lekce je nejlépe využitelná ve 4. a 5. ročníku. Následně lekci metodicky rozebereme – jaké kompetence byly rozvíjeny, co žákům pomáhalo při učení, jaké předpoklady musí mít, aby si s úkoly dobře poradili, a s jakými úskalími se naopak můžou setkat. Poté budeme společně hledat další konkrétní příležitosti a strategie, jak posílit rozvoj digitálních kompetencí našich žáků. Prostor bude i pro sdílení dobré praxe. 

Vanda Vaníčková

Učitelka na volné noze, nadšená fanynka oborové didaktiky společenských věd a hokeje. Věnuje se tvorbě metodických materiálů, lektorování vzdělávacích programů pro ZŠ, SŠ, učitele, knihovníky a přípravě budoucích učitelů. Nedílnou součástí jejího nejen profesního života je volnočasová práce s dětmi a mládeží na letních táborech a adaptačních kurzech. 

Pějme píseň dokola 

Workshop je určený učitelům, kteří mají zájem o inspiraci, jak zapojit do výuky ukázky populární hudby a netradičně otevřít různá témata nejen z výchovy k občanství a společenských věd. Účastníci si aktivně vyzkouší úkoly určené přímo žákům, dojde na samostatnou i skupinovou práci i diskuzi o využitelnosti námětů v rámci výuky. Během workshopu se účastníci dozvědí, jakým způsobem přispívají dílčí činnosti k rozvoji digitálních kompetencí. 

Vít Voráček

Od roku 2017 je projektovým manažerem spolku Animánie, stará se o celoroční filmově-výchovné aktivity Animánie, také produkčně zajišťuje projekt metodiky Animetod. Je rovněž lektorem animace v rámci Animánie i mimo ni. 

Martina Voráčková

Je zakladatelka Animánie, výtvarná pedagožka s dlouholetou praxí na ZUŠ, spolutvůrkyně online metodiky Animetod, učebnice FAV Filmouka a dalších projektů, metodička a lektorka. 

Online metodika Animetod – ukázka lekce Princip animace

Ukázková lekce online metodiky Animetod. Na základě lekce Princip animace si vyzkoušíte, v čem spočívá kouzlo rozpohybování neživých předmětů a jak jim vdechnout charakter a život. Pomocí dvanácti principů animace si ukážeme, jak správně rozpohybovat předmět, aby byl uvěřitelný charakter, který zastupuje. Animace předmětů je jednoduchá animační technika, kterou lze snadno využít nejen v hodinách uměleckých předmětů. 

Renata Votavová

Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době vede v NPI ČR tým oddělení Společného vzdělávání, který se zabývá podporou inkluze ve školách.  

Vojtěch Gybas

Vojtěch Gybas je speciální pedagog, který svou celoživotní pedagogickou praxi věnuje využití ICT u žáků s SVP. Posledních čtrnáct let se specializuje především na využití iPadů ve výuce. Doma je na Základní škole v Bruntále, Rýmařovská 15, kde učí informatiku a vede SPC pro MP a vady řeči. Občas se o svou práci podělí na instagramovém účtu @jaktodelamemy. V poslední době ho uchvátil 3D tisk.   

Karty NPI ČR do výuky informatiky žáků s mentálním postižením 

Pro výuku informatiky žáků s lehkým mentálním postižením podle minimální doporučené úrovně jsou tvořeny v NPI ČR výukové karty, jejichž cílem je být metodickým pomocníkem pro učitele. Karty jsou připraveny pro všechny čtyři tematické oblasti informatiky, pro první i druhý stupeň základní školy. Všechny karty obsahují učivo, které je velmi úzce spjato přímo s informatikou. Seznámíte se s vybranými kartami pro 2. stupeň a budete s dalšími účastníky sdílet postupy, kterými ve třídě směřujete k dosažení školních výstupů v informatice.  

Anna Yaghobová

Působí jako doktorandka a výzkumná pracovnice na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy a zároveň jako vyučující matematiky a informatiky na Gymnáziu Christiana Dopplera v Praze. Je součástí výzkumné laboratoře Amulab doc. Cyrila Broma. Zajímá se o didaktiku informatiky, zejména o oblast digitálních technologií, kde zkoumá dětské prekoncepce a na jejich základě tvoří výukové materiály. 

Jak učit o internetu? Modelové hodiny informatiky pro 2. stupeň ZŠ 

Jak efektivně učit o internetu na druhém stupni ZŠ? Tento workshop představí čtyři pečlivě navržené modelové hodiny ve dvou úrovních obtížnosti, které vychází z dětských představ o internetu a využívají moderní pedagogické metody. Hodiny pokrývají všechna povinná témata z RVP, včetně digitální stopy, principů fungování internetu aj. Kombinují „plugged“ i „unplugged“ aktivity a jsou postaveny na E-U-R modelu (evokace, uvědomění, reflexe). Účastníkům hodiny představíme, vyzkoušíme si společně některé aktivity a pohovoříme o tom, proč je důležité zakládat výuku na dětských představách a jak to přispívá k lepšímu pochopení složitých konceptů. 

Pavel Žalský

Pochází z Krkonoš, kde učí na Základní škole, Vrchlabí, nám. Míru 283. Předtím učil v nedalekém Hostinném. Jeho přístup k výuce formoval skauting a lektorování na skautských kurzech, práce muzejního pedagoga a také projekt Dějepis+. Má za to, že dějepis může být velké dobrodružství plné poznání, přemýšlení a bádání, pro které lze skvěle využít digitální nástroje. 

Hry, Netflix a dějepis  

Popkultura ve formě online dostupných filmů, seriálů nebo počítačových her bývá nejčastějším zdrojem informací o minulosti, které žáci mají. To před nás v dějepisu klade zajímavé výzvy, kdy můžeme s pomocí badatelských aktivit rozvíjet digitální kompetence i historické myšlení žáků: Ukazují Stronghold a Age of Empires II. skutečný středověk? Jaké památky vidíme v Assassin's Creed? Co z dějepisu museli znát autoři Kingdom Come: Deliverance a co naopak asi zapomněl scénárista Vikingů? Je etické pojímat historii tak, jak to dělají hry Wolfenstein: The New Order nebo seriál Muž z vysokého zámku? Nejen na tyto otázky si zkusíme odpovědět během workshopu.  

Workshopy partnerů

Jiří Chytil (Microsoft)                

Zuzana Kuželová (ZŠ Okružní Zlín)

AI jako kopilot pedagoga    

Od poslední konference se toho ve školách zase hodně změnilo. A my vám ukážeme, jak pomocí našich nástrojů tyto změny můžete zvládnout. A to i s pomocí umělé inteligence, kterou pro vás máme připravenou v mnoha nástrojích. Ale těch témat je mnohem více. Ať už se jedná o snadnou správu školních zařízení, boření jazykových bariér, certifikaci dovedností vašich žáků, moderní střih videa nebo využití AI jako kopilota pedagoga. 

Jiří Jeništa (AV Media Systems)                    

Simulační výuka ve VR   

Při výuce a tréninku hraje důležitou roli převod teoretických znalostí do praxe. Virtuální realita umožňuje výuku prostřednictvím reálného prožitku, který prokazatelně pomůže k lepšímu pochopení, a tím i naučení probírané látky, a to i té části výuky, která je aktuálně velmi obtížně proveditelná nebo příliš nebezpečná. Virtuální realita v 3D brýlích přináší zážitek, emoce, metodickou přesnost a jednoduchost. Moderní technologie rozvíjejí kreativitu a představivost a vzbuzují zájem o předměty a motivaci k dalšímu studiu. Díky neomezeným možnostem virtuálního prostředí najdou uplatnění nejenom v běžné výuce, ale také v dalším rozvoji nad rámec výukových osnov. 

Learniga Pro                       

Animační studio: Od teorie k tvorbě

Přinášíme učitelům základních a středních škol praktický workshop Learniga Animační studio: Od teorie k tvorbě, který otevírá dveře do světa animovaného vyprávění. Účastníci se nejen seznámí s tajemstvím tvorby animovaných příběhů, ale také se aktivně naučí tři základní animační techniky – tradiční ručně kreslenou animaci, ploškovou animaci a stop-motion. Nabízíme přímou cestu k začlenění těchto technik do vyučovacích plánů s důrazem na praktické využití a kreativní vyjádření žáků. 

Tento interaktivní workshop je navržen tak, aby podpořil týmovou práci, rozvíjel kreativitu a umožnil vám vyprávět příběhy novým, inovativním způsobem. Je ideální pro učitele, kteří chtějí oživit své hodiny a zapojit žáky pomocí technologie a umění. Získáte praktické dovednosti pro okamžitou aplikaci ve vašich hodinách. 

Počet míst je omezený, tak s rezervací neváhejte. Přidejte se k nám a objevte, jak animace může obohatit vaše vyučování a inspirovat vaše žáky ke kreativitě. Přihlaste se nyní a staňte se průkopníky v začleňování animace do vzdělávacího procesu! 

David Plešinger (Acer)                    

Školní digitální zařízení Acer

Zveme vás na strhující výlet do světa moderních digitálních zařízení. Budeme objevovat zejména ta určená pro školství. Určitě vás překvapí, podle čeho poznáte školní notebooky, Chromebooky a počítače. 

Ukážeme si možnosti a funkce, které byste asi nečekali u těch „našich domácích“. Dozvíte se pikantní detaily přímo od výrobce. Přítomným prozradíme, co všechno čeká školní počítač, než se dostane až k vám, a na co si tedy dát pozor při výběru. Vyzkoušíme si nanečisto vybrat školní zařízení a ukážeme si, jak se nenechat nachytat a jak číst parametry. Otevřeme archiv a uvidíte, co o kupujících prozradilo nákupní zadání. 

A pokud máte školu vybavenou, čeká vás spousta inspirace, jak dostat ze školních notebooků, Chromebooků nebo počítačů ještě více. Sami budete moci zažít, jak funguje Classroom Manager či jak snadné může být změnit učitelský Chromebook na „prvňáčkovský“. 

Petr Caloň (Edugo)                    

Kyberbezpečnost ve světě Chromebooků

Zveme vás na workshop zaměřený na kyberbezpečnost ve školství, kde se seznámíte s výhodami využívání Chrome a Chromebooků ve vzdělávání. Chromebooky jsou zařízení, která jsou navržena tak, aby poskytovala maximální bezpečnost žákům i učitelům díky automatickým aktualizacím. Velkou předností je i tzv. sandboxing, kdy každá karta prohlížeče běží v izolovaném prostředí a riziko napadení škodlivým softwarem je tak výrazně sníženo. Díky jednoduchému ovládání a spolehlivosti, kterou garantuje absence problémů jako modrá obrazovka smrti, jsou ideální volbou pro moderní školy. Přijďte objevit, jak Chrome a Chromebooky mohou zvýšit bezpečnost a efektivitu výuky ve vaší škole. 

Petr Polívka (IT guru)                    

Kybernetická bezpečnost školy s IT guru a lektory NPI ČR

Představíme Vám data z prvního roku realizace IT auditů ve školách, které NPI ČR nabízí zdarma v rámci podpory z Národního plánu obnovy. Také bude představen plánovaný obsah vzdělávání pro celé sborovny, kdy lektoři NPI ČR procházejí s učiteli, preventistou, vedením školy, ICT koordinátory a dalšími pedagogickými pracovníky různé kazuistiky z dětského světa, kde zásadní roli hrálo nepoučené chování uživatelů (žáků, učitelů i rodičů). Přijďte si domluvit konzultaci s IT guru pro svou školu a realizaci IT auditu. Získejte povědomí o možnostech lektorů a konzultantů do Vaší sborovny. 

Zonepi Research                   

MODI – programovatelná stavebnice v projektech

MODI – programovatelná stavebnice v projektech MODI je robotická stavebnice jednotlivě programovatelných modulů, která přináší nové možnosti v propojení programování a kreativity s důrazem na STEM vzdělávání. Celá stavebnice funguje na principu spojování senzorických a ovládacích modulů pomocí magnetických konektorů. Přijďte se podívat na projekty, které žáci se stavebnicí vytvářejí, přesvědčte se, co MODI dokáže, a vytvořte si s námi vlastní projekt. 

Profimedia – Aktivní třída                   

Roboti a robotické stavebnice v praktickém workshopu 

Workshop je určený pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ a bude zaměřený na praktické vyzkoušení robota iRobot Root a stavebnic Robo Wunderkind a SAM Labs. Na workshopu si účastníci budou moci vyzkoušet kódování na svých mobilních telefonech, tabletech a laptopech. Prakticky se zaměříme na úplné začátky práce s algoritmizací a sestavením prvních funkčních mechanismů s jednoduchým kódem. Pokročilí uživatelé budou moci prověřit blokové kódování (něco jako Scratch) a pro labužníky a pokročilé tu máme několik prostředí pro programování robotů v JavaScriptu nebo Pythonu. Workshop nevyžaduje žádné předchozí znalosti, účastníci si hravou formou vyzkouší tři technologie, které ve školách pomáhají naplnit nejen cíle podle malé revize RVP. Workshop bude realizován ve spolupráci s učiteli, kteří používají prezentované technologie.


Související odkazy


Jaká byla DigiSeč 2023

Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč.

DigiSeč 2023 prakticky

Sdílení digitálního know-how, ukázkových hodin či potkávání se s kolegy. DigiSeč letos přitáhla oceňované kantory i studenty učitelství.

DigiSeč 2023

Dvoudenní konference DigiSeč 2023 proběhla již pojedenácté a v tomto roce byla určena učitelům všech předmětů na základních a středních školách.

Konference je určena zejména pedagogickým pracovníkům základních a středních škol.
V případě jakýchkoli dotazů nás kontaktujte na e-mailu vojtech.splavec@npi.cz