Přírodopis

2. stupeň

Přírodopis a digitální technologie

Ve vzdělávacíym oboru Přírodopis žáci využívají digitální technologie při získávání, uchovávání, vyhodnocování a sdílení informací a dat o živé a neživé přírodě. Žáci ve škole i v terénu získávají informace o pozorovaných organismech, porovnávají je s informacemi v učebnicích a encyklopediích a srovnávají je s vlastní zkušeností. Třídí a uchovávají získané informace a data ve vhodných formátech a uložištích. Vyhodnocují různé podoby dat a informací o živé i neživé přírodě a vyvozují z nich odpovídající závěry. Prostřednictvím digitálních technologií mohou žáci lépe porozumět průběhu přírodních jevů, které je obtížné sledovat v reálných podmínkách.

Ve přírodopisu rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • Inspirujeme žáky k efektivnímu využívání digitálních zařízení, nástrojů a aplikací pro porozumění přírodním dějům a zákonitostem i zkoumání živé a neživé přírody.
  • Vedeme žáky ke kritickému ověřování informací, analýze, vyhodnocení informací a vyvození odpovídajících závěrů.
  • Klademe důraz na bezpečnou a efektivní komunikaci žáků, vedeme je k odpovědnému chování a jednání v digitálním prostředí.
  • Motivujeme a podporujeme žáky k využívání různých digitálních zdrojů pro poznávání, zkoumání a měření živých i neživých organismů, zároveň k jejich porovnání.
  • Podporujeme žáky ve využívání a tvorbě digitálních záznamů, animací a simulací k popisu a vysvětlení jevů i procesů živé a neživé přírody.
Co by měl zvládnout žák na konci 9. ročníku?
  • V badatelských aktivitách volit a používat digitální měřidla a další nástroje k záznamu, porovnávání, zpracování, uchování, prezentaci a sdílení získaných dat, výsledků svých pozorování a závěrů.
  • Zkoumat a popisovat jevy a procesy živé i neživé přírody pomocí digitálních záznamů, animací, simulací, případně je sám vytvářet.
  • Na základě poznatků a zkušeností z přírodopisu kriticky hodnotit informace šířené v běžné mezilidské i v mediální komunikaci.
  • Vyhledávat v otevřených zdrojích dat k řešení daného přírodopisného problému, třídit je a kriticky vyhodnocovat.
Co by měl zvládnout žák s lehkým mentálním postižením na konci 9. ročníku?
  • využívat digitální technologie za účelem získávání, uchovávání, vyhodnocování a sdílení informací a dat při zkoumání živé a neživé přírody

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

Pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k volbě vhodných digitálních technologií k získávání informací a dat o pozorovaných organismech a přírodních jevech, klademe důraz na využívání možností jednotlivých technologií
  • rozvíjíme dovednosti žáků porovnat získané informace s dalšími zdroji a pod vedením učitele kriticky hodnotit obsah vyhledaných informací
  • vedeme žáky k volbě a účelnému využívání vhodných digitálních technologií při plánování, realizaci a vyhodnocování v terénu prováděných pozorování a badatelských činností
  • učíme žáky sdělovat a sdílet s ostatními žáky prostřednictvím různých digitálních technologií průběh a výsledky vlastní či skupinové badatelské činnosti a volit k tomu vhodné komunikační prostředky
  • zařazujeme do výuky práci s grafickými programy, aplikacemi a webovými stránkami umožňujícími analyzovat a hodnotit průběh a výsledky pozorování, nabízíme žákům možnost volby vhodných programů a aplikací při řešení zadaného problému
  • vedeme žáky k řešení problémů pomocí animací, modelů a vizualizací přírodních objektů a jevů
  • nabízíme žákům možnosti využívání virtuálních vzdělávacích prostředí, animací a modelů, které umožňují vizualizace a pozorování ve výuce jen těžko pozorovatelných jevů a objektů
  • klademe důraz na dodržování základních pravidel bezpečnosti práce a ochrany zdraví při používání digitálních technologií v rámci badatelské činnosti

ukázka konkretizace výstupů

základy ekologie

9. ročník

Žák:

  • zkoumá vybrané vlastnosti životního prostředí (např. teplota, vlhkost, hluk) pomocí mobilních zařízení, aplikací a měřicích systémů
  • vyhodnocuje vybrané vlastnosti životního prostředí (např. teplota, vlhkost, hluk) pomocí grafů, schémat a mapových portálů
  • nachází souvislosti mezi aktivitami člověka a jeho vlivem na životní prostředí, porovnává získaná data o životním prostředí (např. teplota, vlhkost, hluk) s aktivitami člověka a jeho vlivem na přírodu a krajinu

Učivo:

  • měření fyzikálních vlastností prostředí
  • data a mapové portály o kvalitě životního prostředí, zdroje informací o vlivu člověka na přírodu a krajinu 

praktické poznávání přírody

6. ročník

Žák:

  • s pomocí aplikací umožňujících provádět různé techniky animace zachycuje vybrané projevy života organismů (např. růst a vývin, pohyb, dráždivost)

Učivo:

  • modely a multimediální aplikace, různé techniky animace životních projevů organismů, časosběry
7. ročník

Žák:

  • zaznamenává a vyhodnocuje na základě pozorování v přírodě i na internetu (např. s využitím webkamery) základní projevy chování vybraných živočichů české přírody, objasní na konkrétních příkladech způsob života pozorovaných živočichů
  • na základě vlastních pozorování a práce s otevřenými zdroji informací přispívá k vytváření a zdokonalování školní přírodopisné encyklopedie
  • s využitím tištěných i online určovacích klíčů a mobilních aplikací pro identifikaci rostlin určuje v regionu běžně se vyskytující rostliny
  • pomocí aplikací (například virtuální pitva) zkoumá vnitřní stavbu vybraných organismů a popisuje vlastnosti a funkci jejich orgánových soustav
  • přispívá k mapování výskytu vybraných živočichů regionu s využitím vhodných webových stránek a aplikací

Učivo:

  • etologická pozorování živočichů
  • školní encyklopedie rostlin a živočichů, práce s určovacími klíči a aplikacemi, interaktivní a multimediální aplikace pro zkoumání anatomie živočichů; mapování výskytu rostlin a živočichů
8. ročník

Žák:

  • pomocí názorných multimediálních prostředků vysvětluje funkci orgánových soustav a metabolické procesy v lidském těle
  • s využitím mobilní aplikace změří srdeční tep

Učivo:

  • multimediální aplikace pro zobrazování orgánových soustav člověka, měření metabolických funkcí
9. ročník

Žák:

  • vlastními slovy objasňuje vývoj populací organismů s využitím názorných multimediálních prostředků a modelů pro zobrazení průběhu přírodních dějů

Učivo:

  • simulace a modely vývoje populací a společenstev organismů

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Mapování biodiverzity vybrané lokality v rámci světové výzkumné komunity pozorovatelů

Aktivita je zaměřena na mapování biodiverzity v určené oblasti (okolí školy, obec apod.) pomocí webové platformy a s ní spojené aplikace, jejíž uživatelé tvoří celosvětovou komunitu pro sdílení dat a informací o pozorovaných organismech.

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro přírodopis

  • Rozvoj digitálních kompetencí žáků při výuce neživé přírody

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Pětiminutovka - Badatelství nejen ve výuce chemie

Pětiminutovka se zaměřuje na téma badatelství nejen ve výuce chemie. Představuje proces badatelsky orientované výuky na příkladu vzniku kyselých dešťů.

Daniel Pražák: Mobil může být základem laboratoře v kapse

„Ve výuce využíváme digitální atlasy a fotoaparáty. Žáci si tvoří virtuální herbáře v Padletu. Technologie se člověku ale mohou přejíst. Proto je využíváme rozumně, pořád je to jen nástroj výuky. S příchodem Minecraftu se razantně zvýšil zájem žáků o geologii.

Online aplikace ve výuce a rozvoj digitálních kompetencí

Tento kurz je určen všem pedagogům, kteří chtějí zpestřit svou výuku pomocí různých her, kvízů a dalších online aktivit. Jde o aplikace, které oživí náplň Vašich hodin a žákům mohou pomoci se snazším pochopením dané látky, a především s jejím procvičením.

Náměty do výuky – Digiškola

Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k přírodopisu najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.