27. 5. 2025
Méně dřiny, víc smyslu. Umělá inteligence pomáhá učitelům soustředit se na podstatné
Anna Hynešová
Umělá inteligence už dávno není jen experimentem technických nadšenců. Učitelé s ní dnes běžně pracují při hodnocení žáků, a to způsobem, který může být překvapivě lidský, přesný a formativní. V podcastu KYBcast sdílí své zkušenosti učitelé Karel Frnka a Pavel Hodál – a nabízejí inspiraci i těm, kdo s AI teprve začínají.
Od autorského bloku k formativní zpětné vazbě
Když se řekne „hodnocení pomocí AI“, mnozí si představí, že stroj vytvoří text, učitel ho jen zkopíruje a tím vše končí. Praxe je ale jiná a daleko zajímavější. Karel Frnka popisuje, jak s pomocí ChatGPT překonal autorský blok při psaní vysvědčení, a přiblíží nám, jak dnes umělou inteligenci zapojuje průběžně do výuky. Zadává jí přesné vstupy: popisy práce konkrétního žáka, jeho silné i slabé stránky, kritéria hodnocení. Na základě těchto informací AI generuje návrhy textů, které učitel následně upravuje. Výsledkem je nejen úspora času, ale i větší přesnost a pestrost zpětné vazby.
Umělá inteligence šetří čas, ale nenahrazuje úsudek
Umělá inteligence ale není kouzelná hůlka. Bez kvalitního vstupu učitele zůstane výstup generický a neosobní. Když ale pedagog ví, co chce říct, a využije AI jako „externí mozek“, může uvolnit vlastní mentální kapacitu pro důležitější věci – například hlubší porozumění žákovu vývoji. AI může pomoci i při analýze rukopisných prací (přes OCR), tvorbě hodnoticích rubrik, přehledů či tabulek. Dokáže zkrátit rozvláčné texty, přeformulovat hodnocení tak, aby mu porozumělo i dítě, a slouží tak jako praktický a levný asistent, kterého si – jak trefně zaznívá v podcastu – může dovolit každý český učitel.

Umělá inteligence ve škole jako téma k přemýšlení
Epizoda KYBcastu Hodnocení s umělou inteligencí není jen návodem „jak na to“, ale i podnětem k zamyšlení. Co vlastně chceme hodnotit? Jak přenést odpovědnost za učení i na žáky? Kdy AI skutečně pomáhá a kdy už jen odvádí pozornost? Pokud hledáte inspiraci, jak smysluplně a s nadhledem zapojit AI do výuky, tento díl rozhodně stojí za poslech. Nechte se motivovat k vlastní cestě – AI vám ji může usnadnit, ale směr určujete vy.
Poslechněte si celý díl v podcastových aplikacích nebo na YouTube.