Jak vyřešit složité problémy? Čtyři dovednosti, které k tomu potřebujeme
8. 11. 2023
Žijeme v době rychlých změn a komplexních problémů, které je často těžké jen definovat a které si vyžadují nový způsob řešení. K tomu je potřeba systémové myšlení a rozvoj dovedností, jako je empatie, kreativita, týmová práce a také schopnost konat pro dobro celku. Jmenované dovednosti i systémové myšlení se hodí i pro zavádění nových revizí do života školy. Návrhy na to, jak měnit myšlení lidí a řešit komplexní problémy, představil Radoslav Pittner ze sítě Ashoka ve svém příspěvku v rámci programu sekce Digitální vzdělávání, organizovaného Národním pedagogickým institutem, na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023 v Praze. Zmínil i příběhy lidí, kteří to už umějí a dělají.
Sledujte záznam vystoupení Rado Pittnera (Ashoka) na konferenci Škola jako místo setkávání 4. října 2023 v Praze.
Příběh Zdeňka Slejšky
Příběh Martiny Bodnárové
Dovednost vidět svět i problémy komplexní a propojené
Rado Pittner si spolu s kolegy v organizaci Ashoka klade otázku „Jaká je podstata dnešního světa?“ a odpovídá si: velmi komplexní, komplikovaná a jediné, co dnešní svět definuje, je změna. Všichni vidíme, že svět se hodně změnil a změny jsou čím dál tím rychlejší, od průmyslové revoluce se zrychluje exponenciálně a ještě rychleji s nástupem digitálních technologií včetně umělé inteligence. Žijeme tedy v absolutně nové realitě, komplexní a propojené. Klíčovou schopností, kterou potřebujeme budovat, je vidět svět propojený a také systémově myslet.
Dnes už nestačí, aby se ve vzdělávacích systémech změnila jedna dílčí část, např. způsob výuky učitelů. Je potřeba vidět systém jako propojený celek, jehož součástí jsou pravidla, vztahy, role, paradigma. Systémové myšlení je založeno na tom, že vidíme i to, co je pod povrchem, a že budování systému záleží na tom, jak vidíme svět (skrze jaké čočky se na něj díváme). V dnešní době máme před sebou komplexní problémy, které nemůžeme jasně definovat, tím pádem neznáme způsob řešení a často ani toho, kdo je za to odpovědný. Příkladem byl v nedávné době covid, dalším příkladem současnosti je klimatická krize.
Místo jednoho bude potřeba více lídrů a úhlů pohledu
Dají se vůbec řešit problémy, když je nemůžeme ani jasně definovat? Jediný možný postup v novém světe je nejprve pozorovat, pak se pokusit interpretovat to, co se děje, a až potom konat. Mění se leadership, už není jen jeden lídr, do řešení komplexních problémů vstupuje více aktérů a všichni přispívají ke změnám. A potřebujeme to proto, že pro řešení tak komplexních problémů, jako je klimatická krize, bude potřeba do hry vtáhnout mnohem více aktérů, kteří vidí problém z různých perspektiv.
V této nové realitě jsou nejdůležitější tyto dovednosti:
- Empatie – je potřeba vidět i to, jak to vidí druhý, jaká je jeho perspektiva
- Kreativita – nemůžeme jen aplikovat to, co jsme se naučili, s tím nevystačíme při řešení komplexních problémů typu klimatické krize
- Týmová práce – ale jiná než dosud, nejde už o tým, který vede jeden člověk, jde o tzv. fluidní tým, kde se mění role a všichni se musí neustále učit
- Konání pro dobro celku – nejen pro řešení svého osobního problému
Když vidíte problém v druhých, k problému přispíváte
V systémovém myšlení platí, že jakmile vidíte problém v někom jiném, nikdy nenajdete řešení. Jako první je třeba pochopit, že jsme součást problému. Změna např. ve škole nikdy nenastane, když se ji „osvícený“ ředitel snaží prosadit u ostatních kolegů, učitelů. Výsledek je důležitý, ale nesmí být na úkor procesu. Jestliže přeskočíme proces, který musí být založen na spolupráci, výsledku se nedobereme. Pro všechny je důležité si položit otázku: jaká je moje role ve vytvoření produktu, který tvoříme my všichni společně? Je potřeba o tom mluvit s ostatními. Další skvělý nástroj je pro učitele uvědomit si, co vlastně učí, a být konfrontováni s tím, když obhajují své a kritizují druhé, ale přitom dělají to stejné. A facilitace kolem tohoto procesu je už krokem ke změně.
Jak změnit myšlení lidí? Buďte změnou, kterou chcete vidět
Existují nástroje, jak měnit myšlení lidí? Fungují tři věci: vytvořit zážitek, který umožní ostatním vidět novou realitu, vést dialog a následovat tzv. nositele změny, anglicky „agents of change“, kteří mají nový mindset, nastavení mysli. „Vypozorovali jsme, že stačí 5 % takových lidí ve škole nebo jiné organizaci, aby je přenesli na ostatní. Pro tyto lidi je důležité vědět, že v tom nejsou sami a mají své přívržence,“ doplňuje Rado Pittner. Platí přitom podle něj Ghándího narativ: Buďte změnou, kterou chcete vidět. Když si ředitel myslí, že nějakou změnu, např. v souvislosti s novým RVP, učitelé nezvládnou, je to mnohdy sebenaplňující proroctví, které se může přenést nejen na učitele, ale i dál na žáky.
Připravila: Lucie Šnajdrová