Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

KYBcast - Výhody a nevýhody Linuxu na školních počítačích

Dozvíte se, jaké výhody a nevýhody má nasazení Linuxu na školních počítačích. Linux je operační systém pro počítače a servery stejně jako Windows nebo MacOS. Jedná se o open-source software, což znamená, že zdrojový kód je k dispozici a může být upravován a šířen bezplatně podle libosti. 

Konzultanti IT nastartují a zlepší strategické plánování správy a rozvoje digitální infrastruktury školy

„Když si škola neví rady, obrátí se na mě a požádá mě o nezávislou konzultaci. Já se podívám na zaslané nabídky, ke každé napíšu své vyjádření, co si o tom myslím, a škola se na základě toho sama může rozhodnout, jestli ta nabídka je, či není plně vhodná.“ Těmito slovy Martina Pecky, IT guru pro Plzeňský kraj, lze v kostce shrnout poslání IT guru.

Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi

Ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance o technologiích ve výuce v podcastu DIGI IN. Nechceme učit pořád stejně, propojujeme předměty i studium s praxí. Technologie využíváme v matematice, v přírodovědné oblasti i v humanitních oborech.

Pořizujeme z NPO digitální učební pomůcky pro žáky

V debatě z 8. února 2023, věnované možnosti pořídit digitální učební pomůcky z prostředků Národního plánu obnovy, se dozvíte, jak ve škole přistoupit k plánování nákupu, aby zvolené digitální učební pomůcky pro žáky odpovídaly nejen podmínkám NPO, ale také podmínkám v konkrétní škole, aby je žáci mohli v různých hodinách využívat bez technických problémů a učitelé dokázali technologie smysluplně začlenit i do neinformatických předmětů.

Výuka informatiky na ZŠS v době digitální

Technologie zasahují do života každého z nás, proto je potřeba naučit i žáky s mentálním postižením účelnému využívání digitální techniky v běžném každodenním životě, aby nabyté vědomosti mohli prakticky a pravidelně využívat v dalším studijním, pracovním i osobním životě a aby je podpořily v co nejvyšší míře samostatnosti.

Tagy
Tagy

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.

Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu

Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.

„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR

Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.

NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách

Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.

Umělá inteligence ve škole

Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.

Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku

Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.

Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti

Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.

Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům 

Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.

Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?

Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.