Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
KYBcast - Co dělat, když objevím nezákonnou nahrávku na internetu
Děti, mladí lidé a často ani rodiče nemají dostatečné právní povědomí. V mnoha případech jim nedochází, že pořízením a zveřejněním nahrávky mohou kromě morálních zásad porušovat i zákony. Učitel může objevit nezákonnou nahrávku ze školy, ale i z mimoškolního prostředí. Někdy se také stane, že žáci bez vědomí učitele streamují dění v hodině. Jak by měl v těchto případech postupovat a co vlastně znamená, že je nahrávka nezákonná?
Kybernetická bezpečnost ve školách
Proč je důležité zabývat se kybernetickou bezpečností ve školách a koho všeho se tato oblast týká? Kdo se stará o zabezpečení zařízení a dat a jak jsou vyhodnocována rizika? Jsou si učitelé vědomi své role v této oblasti? Těmito a dalšími otázkami se zabývají v debatě u kulatého stolu hosté, kteří se tématu zajištění kyberbezpečnosti ve školách věnují.
DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi - Národní pedagogický institut ČR vydal publikaci Michala Černého
Publikace DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi se věnuje kompetenčnímu rámci DigCompEdu – standardizovanému rámci pro digitální kompetence učitelů v evropském prostředí. Autor uceleným způsobem objasňuje tento rámec a předkládá čtenáři inspiraci a pomoc pro rozvoj digitálních kompetencí vyučujících.
KYBcast - Youtuberem proti své vůli
Každému učiteli se může stát, že ho žáci nahrají třeba na mobil nebo skrytou kameru a nahrávku potom sdílejí v nějaké skupině, na sociálních sítích nebo třeba na YouTube. Často za tím nemusí být ani zlý úmysl, v mnoha případech si žáci ani neuvědomují možné důsledky takového jednání. Jak se bránit a co dělat, když se něco takového stane?
Bohuslav Hora: Kdyby měl král Zikmund Facebook, co by si na něj dal?
Jak se dneska máte? Co se chceš učit? Je pro nás důležité si to zapamatovat? Tak začíná své hodiny Bohuslav Hora, učitel dějepisu a češtiny z Bystřice u Benešova. Snaží se integrovat do výuky technologie, do svých hodin si zve i umělou inteligenci a témata sociálních sítí. Jak to dělá, aby žáci poznali, jestli jsou dějepisné informace vygenerované chatbotem pravdivé? To a spoustu dalších zajímavostí se dozvíte v dalším díle DIGI IN podcastu.
Evaluační zpráva: Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP
Učitelé v mnoha školách nejsou dostatečně připraveni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí. Vyplývá to z evaluační zprávy Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP z prosince 2022, která shrnuje výsledky dotazníkového šetření realizovaného v průběhu září 2022.
Kybernetická bezpečnost STOP.online
Služba STOP.online slouží k hlášení bezpečnostních incidentů a závadového obsahu, s kterým se kdokoli z nás může setkat na internetu. Primárním cílem této služby je nevhodný obsah co možná nejrychleji z prostředí internetu odstranit a pomáhat policii při řešení.
Průvodce ChatGPT pro učitele
Průvodce přináší návody jak zahrnout ChatGPT do výukové praxe a jak maximálně využít jeho možnosti. Obsahuje konkrétní příklady a strategie, které zpracoval Andrew Herft, přeložila Michaela Petrová z komunity Česko.Digital, připomínkoval Ondřej Neumajer.
Informatické myšlení na 1. stupni
V záznamu online debaty se dozvíte se, co si pod pojmem informatické myšlení můžete představit, jak souvisí s výukou nové informatiky a jak konkrétně se rozvoj informatického myšlení promítá do výuky na 1. stupni.
Lidi jsou lidi, práce na technické podpoře je očistcem, míní experti v podcastu NPI
Práce s lidmi patří k jedněm z nejtěžších povolání a je přitom jedno, jestli s nimi komunikujete v gastronomii nebo třeba na technické podpoře. Přesto experti z Národního pedagogického institutu – Václav Maněna a Pavel Matějíček – v podcastu KYBcast přiznávají, že coby operátoři na podpoře jste vystaveni neustále negaci. „Životnost těchto lidí bývá asi tři roky,“ přiznává Matějíček, který tuto práci v minulosti sám vykonával.
Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč
Patří mezi základní stavební kameny společnosti, shodli se nad informační gramotností novinář Jaroslav Spurný z Respektu a plukovník Ivo Zelinka, velitel Skupiny kybernetických a informačních sil Armády ČR. Zatímco podle žurnalisty dnes již nelze mnohdy informace ověřovat z více zdrojů, bývalý výsadkář na učitelské konferenci DigiSeč varoval před mediální negramotností.
Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři
Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. U dětí je potřeba rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví
Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti.
Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem
Přestože necelé dvě třetiny lidí vlastní mobily s operačním systémem android, jsou jejich zařízení zranitelná vůči hrozbám zvenčí. V bezpečí nejsou ovšem ani přístroje od Applu, byť je jejich ochrana o něco vyšší. Shodli se na tom IT experti Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v podcastu KYBcast. Zmínili také, že mobil obsahuje naše nejcitlivější data
Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI
Rychlý nástup umělé inteligence (AI) mnoho učitelů zaskočil. Školství tak nyní stojí na rozcestí, jak se k AI postavit. Využívat, nebo odmítnout?
Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence
Přestože světově sahají začátky telefonních podvodů do šedesátých let minulého století, u nás zažívají boom až nyní. Nicméně nejde o období covidu-19, jak by se na první pohled mohlo zdát, problém nastal o pár let dříve. Odborníci z Národního pedagogického institutu varují nejenom před nebezpečím na internetu, ale i digitální stopou, kterou tam většina lidí zanechává.
Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”
Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.
Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow
Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.