Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
KYBcast - Co dělat, když objevím nezákonnou nahrávku na internetu
Děti, mladí lidé a často ani rodiče nemají dostatečné právní povědomí. V mnoha případech jim nedochází, že pořízením a zveřejněním nahrávky mohou kromě morálních zásad porušovat i zákony. Učitel může objevit nezákonnou nahrávku ze školy, ale i z mimoškolního prostředí. Někdy se také stane, že žáci bez vědomí učitele streamují dění v hodině. Jak by měl v těchto případech postupovat a co vlastně znamená, že je nahrávka nezákonná?
Kybernetická bezpečnost ve školách
Proč je důležité zabývat se kybernetickou bezpečností ve školách a koho všeho se tato oblast týká? Kdo se stará o zabezpečení zařízení a dat a jak jsou vyhodnocována rizika? Jsou si učitelé vědomi své role v této oblasti? Těmito a dalšími otázkami se zabývají v debatě u kulatého stolu hosté, kteří se tématu zajištění kyberbezpečnosti ve školách věnují.
DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi - Národní pedagogický institut ČR vydal publikaci Michala Černého
Publikace DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi se věnuje kompetenčnímu rámci DigCompEdu – standardizovanému rámci pro digitální kompetence učitelů v evropském prostředí. Autor uceleným způsobem objasňuje tento rámec a předkládá čtenáři inspiraci a pomoc pro rozvoj digitálních kompetencí vyučujících.
KYBcast - Youtuberem proti své vůli
Každému učiteli se může stát, že ho žáci nahrají třeba na mobil nebo skrytou kameru a nahrávku potom sdílejí v nějaké skupině, na sociálních sítích nebo třeba na YouTube. Často za tím nemusí být ani zlý úmysl, v mnoha případech si žáci ani neuvědomují možné důsledky takového jednání. Jak se bránit a co dělat, když se něco takového stane?
Bohuslav Hora: Kdyby měl král Zikmund Facebook, co by si na něj dal?
Jak se dneska máte? Co se chceš učit? Je pro nás důležité si to zapamatovat? Tak začíná své hodiny Bohuslav Hora, učitel dějepisu a češtiny z Bystřice u Benešova. Snaží se integrovat do výuky technologie, do svých hodin si zve i umělou inteligenci a témata sociálních sítí. Jak to dělá, aby žáci poznali, jestli jsou dějepisné informace vygenerované chatbotem pravdivé? To a spoustu dalších zajímavostí se dozvíte v dalším díle DIGI IN podcastu.
Evaluační zpráva: Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP
Učitelé v mnoha školách nejsou dostatečně připraveni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí. Vyplývá to z evaluační zprávy Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP z prosince 2022, která shrnuje výsledky dotazníkového šetření realizovaného v průběhu září 2022.
Kybernetická bezpečnost STOP.online
Služba STOP.online slouží k hlášení bezpečnostních incidentů a závadového obsahu, s kterým se kdokoli z nás může setkat na internetu. Primárním cílem této služby je nevhodný obsah co možná nejrychleji z prostředí internetu odstranit a pomáhat policii při řešení.
Průvodce ChatGPT pro učitele
Průvodce přináší návody jak zahrnout ChatGPT do výukové praxe a jak maximálně využít jeho možnosti. Obsahuje konkrétní příklady a strategie, které zpracoval Andrew Herft, přeložila Michaela Petrová z komunity Česko.Digital, připomínkoval Ondřej Neumajer.
Informatické myšlení na 1. stupni
V záznamu online debaty se dozvíte se, co si pod pojmem informatické myšlení můžete představit, jak souvisí s výukou nové informatiky a jak konkrétně se rozvoj informatického myšlení promítá do výuky na 1. stupni.
Nepředplácejte si služby a licence zbytečně dopředu, radí experti NPI
S koncem roku se vedoucí pracovníci a jejich řadoví podřízení dostávají do svízelné situace jménem rozpočet. Jak se na začátku snažili šetřit a nepořizovat zbytečnosti, s blížícími se svátky řeší, za co narychlo naspořené prostředky utratit, aby jim budget v následujícím roce neklesl.
Jeden salát po měsíci ve fastfoodu vás nevytrhne, stejně je to s digitálním detoxem
Asi většina lidí zná situaci, kdy se nedokáže odpoutat naplno od své práce a i večer ještě kontroluje firemní e-mail. Jenže v určitou chvíli lidé potřebují takzvaný digitální detox, který by neměl být pouze na oko a slzou v moři.
Způsob šikany se změnil, ale její principy zůstávají, shodli se Matějíček s Maněnou
S nástupem umělé inteligence (AI) se bleskovou rychlostí mění život kolem nás, což má dopad i na děti a jejich chování na internetu. Přestože se vlastníci sociálních sítí snaží, aby na svých platformách kyberšikaně zabránili, nenávistným či dehonestujícím projevům v komentářích zamezit nedokážou.
Kulatý stůl – NPO: pokročilé, nebo základní digitální pomůcky? Rozhodují potřeby žáků
V letošním roce mají školy opět možnost pořídit digitální učební pomůcky pro své žáky z finančních prostředků Národního plánu obnovy na inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Sledujte záznam živě streamované debaty z 29. listopadu 2023.
Umělá inteligence je revolucí na trhu práce i ve vzdělávání
Učitelům může pomoci zejména v individuálním přístupu k žákům. Rizikem je naopak zvětšování rozdílů mezi školami a učiteli, kteří ji používat budou, a těmi, kteří ne, říká v rozhovoru Ondřej Neumajer, vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání NPI ČR.
Umělá inteligence lidi nesvléká, vyvrací mýty Maněna s Matějíčkem
Umělá inteligence (AI) a podvržený materiál jsou v prostoru sociálních sítí delší dobu, se zdokonalením nástrojů AI ale přichází nové nástroje a starosti. Jedním z negativních trendů je i aplikace, která má lidi svlékat do spodního prádla či úplně. Experti z IT oblasti ve svém podcastu KYBcast rodiče i učitele uklidňují o opaku.
Digitální škola: Lidský přístup k technologickým výzvám
Odpolední blok konference Škola jako místo setkávání „Digitální vzdělávání“ ilustruje, jak významné místo má v českém školství debata o digitalizaci, umělé inteligenci a o posunutí vzdělávání do internetové éry. Změna je na místě; že školství tak trochu ujel vlak, není novinkou, a o to důležitější je spolupráce veřejných organizací jako NPI, neziskového a soukromého sektoru.
Je skvělou inspirací i pomocníkem, přesto se před AI musíme mít na pozoru
Co jí nezadáte, to prozatím neudělá, ale v rukách zkušených odborníků může umělá inteligence (AI) napáchat velkou paseku, varuje konceptuální a sklářský umělec Pavel Kopřiva. Ve své přednášce na liberecké vzdělávací akci Educa popsal, v čem AI umělcům ulehčuje práci, zmínil ovšem i negativa. V budoucnu navíc může nahradit některé pozice.
Jak vyřešit složité problémy? Čtyři dovednosti, které k tomu potřebujeme
Empatie, kreativita, týmová práce a také schopnost konat pro dobro celku. Jmenované dovednosti i systémové myšlení se hodí i pro zavádění nových revizí do života školy. Návrhy na to, jak měnit myšlení lidí a řešit komplexní problémy, představil Radoslav Pittner ze sítě Ashoka v rámci programu sekce Digitální vzdělávání, organizovaného Národním pedagogickým institutem, na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023 v Praze.