Aktuality

Vyberte si téma, co vás zajímá:

Tagy
Tagy

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.

Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu

Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.

„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR

Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.

NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách

Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.

Umělá inteligence ve škole

Co dokáže, ale i nedokáže, umělá inteligence (AI)? Co nového přinese pedagogům a žákům cílené zapojení AI do výuky a jak na to? Jak ovlivní témata digitálních kompetencí učitelů i žáků průnik AI do mediálního prostoru a široká dostupnost těchto nástrojů? Stranou nezůstanou ani právní a etické otázky spojené například s využíváním zdrojů generovaných AI.

Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace. Češi se musí adaptovat, jinak vážně ohrozí ekonomiku

Pryč jsou doby, kdy lidé vydrželi v jedné práci celou profesní kariéru. Trend je zaměstnání, a mnohdy i samotné obory, střídat. Část z nich navíc vinou robotizace zanikne. Je proto klíčové, aby lidé zvládli proces adaptace.

Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné, shodují se experti

Digitální vzdělávání zůstává v začátku milénia, a tak je v rychle se měnícím světě nutná i jeho revize. Sílu informačních technologií lidé podle expertů ze školství docenili nejvíc při covidu-19, řekli v diskuzním pořadu Národního pedagogického institutu.

Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům 

Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti.

Jak s pomocí AI rozmluvit květiny ve škole?

Jak využít umělou inteligenci (AI) na 2. stupni základní školy? Například tak, že vezmete již hotovou AI metodiku pro rozvoj digitálních kompetencí a na jejím základě vystavíte celý projektový den.

Tagy
Tagy

Nepředplácejte si služby a licence zbytečně dopředu, radí experti NPI

S koncem roku se vedoucí pracovníci a jejich řadoví podřízení dostávají do svízelné situace jménem rozpočet. Jak se na začátku snažili šetřit a nepořizovat zbytečnosti, s blížícími se svátky řeší, za co narychlo naspořené prostředky utratit, aby jim budget v následujícím roce neklesl.

Jeden salát po měsíci ve fastfoodu vás nevytrhne, stejně je to s digitálním detoxem

Asi většina lidí zná situaci, kdy se nedokáže odpoutat naplno od své práce a i večer ještě kontroluje firemní e-mail. Jenže v určitou chvíli lidé potřebují takzvaný digitální detox, který by neměl být pouze na oko a slzou v moři.

Způsob šikany se změnil, ale její principy zůstávají, shodli se Matějíček s Maněnou

S nástupem umělé inteligence (AI) se bleskovou rychlostí mění život kolem nás, což má dopad i na děti a jejich chování na internetu. Přestože se vlastníci sociálních sítí snaží, aby na svých platformách kyberšikaně zabránili, nenávistným či dehonestujícím projevům v komentářích zamezit nedokážou.

Kulatý stůl – NPO: pokročilé, nebo základní digitální pomůcky? Rozhodují potřeby žáků

V letošním roce mají školy opět možnost pořídit digitální učební pomůcky pro své žáky z finančních prostředků Národního plánu obnovy na inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Sledujte záznam živě streamované debaty z 29. listopadu 2023.

Umělá inteligence je revolucí na trhu práce i ve vzdělávání

Učitelům může pomoci zejména v individuálním přístupu k žákům. Rizikem je naopak zvětšování rozdílů mezi školami a učiteli, kteří ji používat budou, a těmi, kteří ne, říká v rozhovoru Ondřej Neumajer, vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání NPI ČR.

Umělá inteligence lidi nesvléká, vyvrací mýty Maněna s Matějíčkem

Umělá inteligence (AI) a podvržený materiál jsou v prostoru sociálních sítí delší dobu, se zdokonalením nástrojů AI ale přichází nové nástroje a starosti. Jedním z negativních trendů je i aplikace, která má lidi svlékat do spodního prádla či úplně. Experti z IT oblasti ve svém podcastu KYBcast rodiče i učitele uklidňují o opaku.

Digitální škola: Lidský přístup k technologickým výzvám

Odpolední blok konference Škola jako místo setkávání „Digitální vzdělávání“ ilustruje, jak významné místo má v českém školství debata o digitalizaci, umělé inteligenci a o posunutí vzdělávání do internetové éry. Změna je na místě; že školství tak trochu ujel vlak, není novinkou, a o to důležitější je spolupráce veřejných organizací jako NPI, neziskového a soukromého sektoru.

Je skvělou inspirací i pomocníkem, přesto se před AI musíme mít na pozoru

Co jí nezadáte, to prozatím neudělá, ale v rukách zkušených odborníků může umělá inteligence (AI) napáchat velkou paseku, varuje konceptuální a sklářský umělec Pavel Kopřiva. Ve své přednášce na liberecké vzdělávací akci Educa popsal, v čem AI umělcům ulehčuje práci, zmínil ovšem i negativa. V budoucnu navíc může nahradit některé pozice.

Jak vyřešit složité problémy? Čtyři dovednosti, které k tomu potřebujeme

Empatie, kreativita, týmová práce a také schopnost konat pro dobro celku. Jmenované dovednosti i systémové myšlení se hodí i pro zavádění nových revizí do života školy. Návrhy na to, jak měnit myšlení lidí a řešit komplexní problémy, představil Radoslav Pittner ze sítě Ashoka v rámci programu sekce Digitální vzdělávání, organizovaného Národním pedagogickým institutem, na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023 v Praze.