Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?
3. 3. 2025
Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.
Přehrajte si 3. epizodu 4. série KYBcastu
Nechat si vysvětlit něco, čemu nerozumím, je podle Kopeckého skvělý způsob, jak AI použít. Je důležité toto využití nezaměňovat s případy, kdy si žáci nechali umělou inteligencí vygenerovat celý domácí úkol a ten odevzdali. To se sice děje také, ale pozitivní využívání AI u dětí převažuje.
Z nástrojů umělé inteligence hraje prim ChatGPT, ten využívá na 2. stupni ZŠ dokonce 40 % žáků, a to právě pro podporu svého vzdělávání. Většinou ho děti využívají v základní verzi zdarma. Následuje aplikace Photomath, v níž žák pomocí telefonu vyfotí rovnici a příklad, AI mu ho vysvětlí, odhalí postup a vyřeší. V pořadí dalšími využívanými nástroji jsou Gemini a Copilot.
Z výzkumu dále vzešlo zjištění, že většina škol děti neseznamuje s tím, jak umělá inteligence funguje. „Jen velmi málo dětí má informaci o AI ze školy, větší vliv na děti mají vrstevníci, média nebo influenceři,“ komentuje data výzkumu Kamil Kopecký. Nejde přitom jen o generování textů nebo úkolů, české děti používají nástroje AI také pro generování nápadů, k inspiraci nebo pro radost a zábavu.
Když se zábava strhne v zesměšňování a šikanu
Někdy se zábava strhne v nechtěné zesměšňování až kyberšikanu nebo útok na někoho jiného. Podle výzkumu využívají umělou inteligenci 2 % žáků ke swapování obličejů a 3 % žáků si vyzkoušela „svlékací“ aplikaci. „Stále častěji řešíme tyto případy i v e-bezpečí, školy se na nás obracejí, co s tím, zda mají volat policii,“ líčí své zkušenosti z praxe Kamil Kopecký a dodává: „Jde o velmi citlivé téma, ale není potřeba to za každou cenu kriminalizovat.“ Doporučuje nicméně takové praktiky s policií zkonzultovat. Ne vždycky je za tím zlý úmysl, někdy si to žáci spíše zkouší. Procenta výskytu jsou zatím velmi malá, a pokud se školy zaměří na prevenci a ve školách bude dobré klima a atmosféra, navyšování výskytu podle autorů KYBcastu příliš nehrozí. Kyberšikana podle nich vzniká ve chvíli, kdy děti mají s něčím nebo někým problém.

Kamil Kopecký a Václav Maněna by naopak uvítali, kdyby více žáků zažilo využití AI jako chytrého asistenta. V tomto způsobu využití vidí oba velký potenciál, zatím s ní ale touto formou přišlo do kontaktu jen 13 % českých žáků.
K čemu mohou učitelé ještě AI využít a v čem jim může pomoci? Poslechněte si 3. díl 4. série KYBcastu Čeští žáci a umělá inteligence.
Naučit žáky s AI je rolí školy, myslí si učitelé
Zajímavé je srovnání citovaného výzkumu mezi dětmi se zjištěními Národního pedagogického institutu mezi učiteli, ze kterého vyplývá, že mezi nimi je pouze mírná převaha těch, kteří AI využívají (53 % ZŠ a gymnázia, 55 % SOŠ). Pouze minimum se doposud s AI vůbec nesetkalo. Meziročně podíl uživatelů mezi učiteli výrazně vzrostl, u ZŠ a gymnázií se dokonce zdvojnásobil. Učitelé používají nástroje umělé inteligence nejčastěji pro přípravu výuky nebo ve svém osobním životě. Při výuce jako takové ale AI využívá pouze minimum učitelů.
Dobrou zprávou ale je, že sami učitelé vnímají AI jako dlouhodobou záležitost, se kterou je nutno žáky seznamovat a učit bezpečně pracovat právě ve škole. Velká většina všech učitelů – 89 % – si myslí, že ve škole by měli žákům představovat jednotlivé nástroje využívající AI, a 80 % učitelů ZŠ a gymnázií a 86 % ze SOŠ je přesvědčeno o tom, že s AI je třeba naučit žáky bezpečně pracovat a je to role školy.
To, zda učitelé povolují žákům používat umělou inteligenci v průběhu hodin a/nebo pro zpracování domácích úkolů, opět souvisí s typem školy a více nakloněni jsou tomu učitelé gymnázií a SOŠ. Z učitelů, kteří se s AI alespoň někdy setkali, jich povoluje žákům používat ji při výuce alespoň někdy 46 % na ZŠ, 66 % na gymnáziích, 65 % na SOŠ a při zpracování domácích úkolů 45 % ZŠ, 59 % gymnázií, 51 % SOŠ.
Autor: Lucie Šnajdrová
Další informace najdete:

Výzkumná zpráva Čeští žáci a umělá inteligence 2024

Zprávy ze šetření o připravenosti škol na ICT revize NPI 2024 – ZŠ a gymnázia
