Informatické
vzdělávání

Kategorie H

Střední odborná škola

Informatické vzdělávání

Integraci nového pojetí informatiky do ŠVP mohou usnadnit karty metodických vysvětlení. Pro každou z tematických oblastí je k dispozici sada podrobně popsaných výstupů RVP s praktickými příklady využitelnými ve výuce různých oborů. Sady karet jsou připraveny pro jednotlivé kategorie vzdělání (E/J, H a M, L0, L5), ale jako inspirace mohou být přínosné i v různých kombinacích podle potřeb a dovedností konkrétních žáků a učitelů.

Metodické vysvětlení kategorie H

Žáci se naučí správně zacházet s daty a informacemi. Rozliší různé typy dat, vytvoří seznamy datových zdrojů a příkladů dat. Získají základní dovednosti v interpretaci dat. Naučí se převádět data z jednoho modelu do jiného a nacházet v nich nedostatky. Budou schopni porovnat různé způsoby kódování z různých hledisek.

Žáci se seznamují s principy fungování technologií se zaměřením na pochopení algoritmů a postupů. Naučí se rozeznat a vysvětlit algoritmus. Problém rozdělí na menší části. Určí vhodnost algoritmického řešení problému. Připraví algoritmy, najdou a opraví případné chyby. Budou schopni hodnotit algoritmy podle různých hledisek a vybrat pro daný problém ten nejvhodnější. Sestaví přehledný program, který pak otestují a optimalizují.

Žáci budou schopni vysvětlit, co je informační systém a databáze, a porovnat je. Naučí se formulovat problém a požadavky řešení, určit požadavky na informační systém. Osvojí si procesy zpracování dat, navrhnou a vytvoří strukturu vzájemného propojení tabulek. Řešení informačního systému budou schopni otestovat a výsledky vyhodnotit. Problematice porozumí natolik, aby byli schopni informační systémy efektivně využívat ve svém budoucím povolání.

Žáci se seznámí s různými druhy digitálních zařízení a technologií, porozumí fungování hardwaru a jeho užití. Rozpoznají různé druhy paměťových úložišť, nastaví sdílení a zálohování dat. Díky znalostem fungování softwaru budou využívat různá uživatelská prostředí, vhodné aplikace a sítě. Při práci s digitálními zařízeními budou schopni identifikovat a řešit technické problémy. Naučí se zkontrolovat digitální stopu, spravovat a chránit digitální identitu.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Záhadný paleontologický objev

Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Laboratorní práce – Lišejníky: typy stélek

Tento článek je prvním ze souboru laboratorních prací zaměřených na lišejníky. V přílohách je uveden zdrojový text k celému souboru laboratorních prací a pracovní list k laboratorní práci na téma Typy stélek.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.