Informatické
vzdělávání

Kategorie M, L0, L5

Střední odborná škola

Informatické vzdělávání

Integraci nového pojetí informatiky do ŠVP mohou usnadnit karty metodických vysvětlení. Pro každou z tematických oblastí je k dispozici sada podrobně popsaných výstupů RVP s praktickými příklady využitelnými ve výuce různých oborů. Sady karet jsou připraveny pro jednotlivé kategorie vzdělání (E/J, H a M, L0, L5), ale jako inspirace mohou být přínosné i v různých kombinacích podle potřeb a dovedností konkrétních žáků a učitelů.

Připravujeme pro vás metodické vysvětlení pro tuto kategorii. Prozatím u nás naleznete metodické vysvětlení kategorie E.

Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků

V rámci oblasti péče o zdraví rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • podporujeme žáky v nácviku první pomoci s využitím výukových aplikací, případně i virtuální reality (VR) pro simulaci krizových situací;
  • učíme žáky používat digitální technologie k získávání informací o zdravém životním stylu, výživě a prevenci nemocí;
  • vedeme žáky k bezpečnému používání digitálních technologií s důrazem na prevenci zdravotních rizik spojených s jejich nadměrným užíváním;
  • podporujeme kritické hodnocení informací o zdraví a výživě z digitálních zdrojů a jejich aplikaci v každodenním životě;

V rámci oblasti tělesné výchovy rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • vedeme žáky k používání digitálních technologií k monitorování a analýze tělesné aktivity, včetně sledování výkonů a záznamu tělesných parametrů;
  • umožňujeme žákům využívat digitální nástroje k organizaci a vyhodnocování pohybových aktivit a jejich výsledků;
  • podporujeme využívání aplikací a online zdrojů k plánování a realizaci pohybových programů zaměřených na zlepšení kondice a zdraví;

V rámci oblasti zdravotní tělesné výchovy rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • učíme žáky využívat digitální technologie k monitorování zdravotního stavu a identifikaci pohybových aktivit vhodných pro jejich zdravotní kondici;
  • podporujeme žáky v používání digitálních nástrojů pro sledování rehabilitačních cvičení a jejich efektivity;
  • vedeme žáky k využívání digitálních zdrojů a aplikací zaměřených na prevenci a zlepšení zdravotního stavu prostřednictvím vhodných pohybových aktivit.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Záhadný paleontologický objev

Výuková aktivita žáky seznamuje s hlavním smyslem a cíli vědecké práce. Žáci pracují jako tým paleontologů, jejichž cílem je z dostupných informací vytvořit rekonstrukci záhadného tvora. Žáci při práci tvoří vědecké hypotézy, které si v průběhu aktivity ověřují a případně upravují na základě rozšiřujících se znalostí dané problematiky.

Laboratorní práce – Lišejníky: typy stélek

Tento článek je prvním ze souboru laboratorních prací zaměřených na lišejníky. V přílohách je uveden zdrojový text k celému souboru laboratorních prací a pracovní list k laboratorní práci na téma Typy stélek.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.