Informatické
vzdělávání

Kategorie M, L0, L5

Střední odborná škola

Informatické vzdělávání

Integraci nového pojetí informatiky do ŠVP mohou usnadnit karty metodických vysvětlení. Pro každou z tematických oblastí je k dispozici sada podrobně popsaných výstupů RVP s praktickými příklady využitelnými ve výuce různých oborů. Sady karet jsou připraveny pro jednotlivé kategorie vzdělání (E/J, H a M, L0, L5), ale jako inspirace mohou být přínosné i v různých kombinacích podle potřeb a dovedností konkrétních žáků a učitelů.

Metodické vysvětlení kategorie M

Žáci interpretují data, získají z nich informace a vyhodnotí jejich množství. Dokáží na základě dat vyslovovat předpovědi a v datech odhalovat chyby. Porovnají kódování dat, budou umět vysvětlit proces digitalizace a jeho úskalí. Použijí různé datové formáty a ovládají jejich konverzi. Formulují problémy, získají a budou schopni posoudit potřebné informace, využijí systémový přístup a vytvoří modely pro řešení problémů. Porovnají modely podle kvality řešení, zváží přínosy a limity statistického zpracování dat a strojového učení v umělé inteligenci.

Žáci analyzují problém a specifikují zadání pro program, skript nebo webovou aplikaci. Rozdělí úkol na menší části, rozhodnou, které řešit algoritmicky, a své volby zdůvodní. Navrhnou algoritmy a datové struktury, které zapíší vhodnou formou. Hodnotí a porovnávají algoritmy a datové struktury podle různých kritérií a vyberou nejvhodnější pro daný problém. Vylepší algoritmus, vytvoří jednoduchý program, skript nebo webovou aplikaci. Testují vytvořený produkt, identifikují a opraví chyby, spolupracují a popisují strukturu programu další osobě.

Žáci analyzují a zhodnotí informační systémy podle zadaných hledisek. Dokáží vyhledat specifické informace a zpracovat data pomocí vhodných dotazovacích nástrojů. Identifikují zdroje záznamů, určí jejich umístění, validitu a zabezpečení. Provádí import nebo export dat a navrhují procesy zpracování dat. Naučí se vytvářet strukturu propojení dat, navrhují číselníky a identifikátory, třídí a vizualizují data. Umí navrhnout využití systému k řešení problémů ve svém oboru, otestují ho s uživateli a vyhodnotí chyby a jejich příčiny.

Žáci identifikují klíčové události ve vývoji hardwaru a softwaru, umí rozlišit neměnné a měnící se koncepty. Porozumí fungování hardwaru a periferií pro jejich efektivní a bezpečné použití. Dokáží popsat, jak operační systém plní své úkoly. Umí rozpoznat různé druhy paměťových úložišť a jejich principy. Nastavují sdílení a zálohování dat, efektivně využívají uživatelská prostředí a aplikace podle cíle. Budou schopni porovnat způsoby propojení digitálních zařízení, charakterizovat počítačové sítě a internet a vysvětlit komunikaci mezi zařízeními. Porozumí fungování sítí a jejich bezpečnému použití. Budou schopni řešit typické technické problémy a poradit druhým. Chrání digitální zařízení, obsah a osobní údaje před poškozením a zneužitím, reagují na technologické změny ovlivňující bezpečnost. Spravují digitální identity a kontrolují digitální stopu. V případě potřeby používají internet anonymně a identifikují obsah generovaný výběrovými algoritmy.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Inzerát na pracovní pozici

Výuková aktivita je součástí slohové a komunikační výchovy se zaměřením na administrativní funkční styl. Díky aktivitě se žáci seznámí se strukturou a obsahem inzerátů nabízejících pracovní pozice a porozumí pojmům v nich uvedeným.

Další tipy pro vás

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.