Konference
Škola jako místo setkávání

4. října 2024, 9:00–16:00 hodin
Praha, Novotného lávka

Konferenci Škola jako místo setkávání pořádá společnost Wolters Kluwer ČR.
Partnerem konference je Národní pedagogický institut, projekt NPO 3.1 DIGI. 


Připravili jsme pro vás odpolední blok na téma: 
Digitální vzdělávání

Přednášky proběhly souběžně v pěti konferenčních sálech.
Dalšími tématy vedle digitálního vzdělávání byly:

  • pedagogický lídr

  • školní a kariérové poradenství

  • předškolní vzdělávání

  • výuka orientovaná na kompetence


 Prezentace ke stažení



 Sekce Digitální vzdělávání


Naše životy se stále více odehrávají v digitálním světě, stále více využíváme digitální nástroje v situacích, ve kterých jsme si dříve vystačili s tužkou a papírem. Tento svět se ale až překvapivě rychle proměňuje, takže to, co jsme se naučili před několika lety, nám již nestačí, do používání přicházejí nové programy, aplikace, sociální sítě, komunikační možnosti...

S explozivním nástupem umělé inteligence v podobě nástrojů generujících smysluplné texty, obrázky, zvuky a videa přichází kromě nových možností těžko odlišitelných od magie i jejich zneužívání, ohrožující naše data a majetek, podrývající demokratický řád, ve kterém žijeme, a v neposlední řadě útoky na nás samotné, na naši psychiku.

Program sekce Digitální vzdělávání:

13:00–13:15 – Co nás čeká v oblasti digitálního vzdělávání v ČR a na evropské úrovni – Martin Úlovec 
13:15–13:30 – Doba hojnosti v digi podpoře školám – Irena Fričová
13:30–13:45 – Digitální wellbeing – Adéla Lábusová 
13:45–14:00 – AI v rukou podvodníků a útočníků a jak se z toho nezbláznit – Pavel „Spajk“ Matějíček
14:00–14:30 – Coffee break
14:30–14:50 – Generativní AI v roce 2024: aktuální stav a trendy – Ondřej Hrách
14:50–15:30 – Kulatý stůl odborníků na téma „Jak má vypadat nové pojetí vzdělávání, které bude odpovídat dnešní úrovni rozvoje umělé inteligence“ – Bořivoj Brdička, Karel Strachota a Michaela Slussareff, moderuje Ondřej Neumajer

Ve školství musíme reagovat na rychlý vývoj AI

Jak Česká republika naplňuje vize digitálního vzdělávání? A daří se digitalizace výuky?

Rozhovor s Ondřejem Neumajerem, odborným garantem sekce Digitální vzdělávání.


Řečníci


Martin Úlovec

Vystudoval obor Sociologie a sociální politika na FSV UK. V letech 2013-2018 působil v Národním ústavu pro vzdělávání (dnes NPI ČR). Působil jako člen pracovních skupin Evropské komise pro monitoring uplatnitelnosti absolventů a rozvoj nástrojů pro uznávání kvalifikací. 

Aktuálně působí na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jako zmocněnec pro digitální vzdělávání a digitalizaci. Téma digitálního vzdělávání zde řeší ve spolupráci s Úřadem vlády také jako národní koordinátor ČR pro dialog s Evropskou komisí v kontextu naplňování cílů Evropské digitální dekády a z pozice předsedy nově ustanoveného Výboru pro digitální vzdělávání pod Radou vlády pro informační společnost.

Co nás čeká v oblasti digitálního vzdělávání v ČR a na evropské úrovni 


Irena Fričová

Po studiích na FEL ČVUT pracovala jako programátorka ve Spolaně v Neratovicích, pak jako konzultantka v KPMG, po dokončení doplňujícího pedagogického studia osmnáct let učila na středních školách. Od počátku své pedagogické cesty se specializuje na vzdělávací projekty zaměřené na rozvoj digikompetencí pedagogů. Vymýšlí a řídí projekty zaměřené na tuto oblast, působí jako lektorka digitálních kompetencí. V NPI ČR (dříve NUV) pracuje od roku 2011 a v současnosti vede projekt NPO 3.1 DIGI, jehož cílem je pomoci školám se zaváděním nové informatiky a digikompetencí do výuky. Ve volném čase se věnuje vysokohorské turistice, badmintonu a mnoho let pořádá letní tábor pro děti PIKOMAT. 

Doba hojnosti v digipodpoře školám 

Žijeme v době velkých změn v oblasti technologií. Současná podpora školám v tom, jak efektivně využívat technologie pro moderní výuku, je díky Národnímu plánu obnovy obrovská. V příspěvku zazní, co pro školy v této oblasti dělá Národní pedagogický institut, jak postupují malé revize (revize RVP v kontextu digitalizace), čeho jsme dosáhli, kde jsou slabá místa a jak vše bude pokračovat dál s velkými revizemi.  


Adéla Lábusová 

Pracovala především v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství se zaměřením na multidisciplinární přístup v podpoře dětí se SVP a v Člověku v tísni ve vzdělávacích a sociálních programech. Jako metodička vzdělávání působila v Agentuře pro sociální začleňování. Nyní je v Národním pedagogickém institutu a organizaci Jules a Jim, kde se věnuje přednostně kyberprevenci. Pro organizaci SOFA lektoruje kurz Trauma respektující přístup.

Digitální wellbeing

V příspěvku shrneme základní východiska pro to, co podporuje přínosné a bezpečné užívání digitálních technologií. Vysvětlíme, jak digitální wellbeing souvisí s rozvojem kompetencí, a zaměříme se přednostně na souvislost digitálního wellbeingu a mediální gramotnosti a na to, jakou roli může mít pro digitální wellbeing AI.


Pavel „Spajk“ Matějíček

Pavel Matějíček, známý také jako Spajk, vystupuje jako školitel a konzultant v oblasti kybernetické bezpečnosti.  

Rád školí a prezentuje, je aktivní na sociálních sítích, píše blog Spajk.cz. Je autorem Slovníku pro boomery a YouTube kanálu Spajkovo hackování. 

V dětství ho málem v cirkusu udupal slon. Nepije alkohol, má rád deskové hry, věnuje se amatérské fotografii, létá s drony a tiskne si 3D figurky na dračí doupě. Má všechny hlavní herní konzole, ale nemá moc času na nich hrát. 

Téměř 10 let pracoval v antivirové společnosti ESET, kde vedl tým technické podpory a zastával funkci bezpečnostního experta. Poté působil jako freelancer, načež založil vlastní společnost BOIT Cyber Security, která se zabývá penetračními testy, sociálním inženýrstvím a vzděláváním v IT bezpečnosti. 

AI v rukou podvodníků a útočníků a jak se z toho nezbláznit

Tato přednáška se zaměřuje na využití AI v kybernetické bezpečnosti. Účastníci se dozvědí, jak bezpečně implementovat AI technologie ve školách i doma, prozkoumají metody, kterými útočníci využívají AI proti nám, a seznámí se s technologií deepfake – jak ji identifikovat a jak ji pro ukázku a osvětu vytvořit. Přednáška nabídne praktické rady a nejnovější poznatky pro zajištění bezpečnosti ve světě AI. 


Ondřej Hrách

PhDr. Ondřej Hrách je spoluzakladatelem neziskového spolku Aignos, který již od roku 2021 pořádá různorodé vzdělávací aktivity o umělé inteligenci. Ondřej má za sebou už téměř stovku workshopů, přednášek a dalších vzdělávacích aktivit pro vyučující i studující na ZŠ, SŠ i VŠ. Kromě toho také hraje unikátní hudbu na skleněné lahve v duu Flaškinet. 

Generativní AI v roce 2024: aktuální stav a trendy 

Stručný přehled aktuálního stavu technologií generativní AI, která v současnosti nejvíce hýbe (nejen) učitelským světem. Co už generátory dnes umí a jaký potenciál a rizika tyto nástroje přinášejí? Jaký vývoj můžeme očekávat dál vzhledem k dosavadním trendům? Zaplaví nás nebezpečná deepfake videa? 


Debata u kulatého stolu: Jak má vypadat nové pojetí vzdělávání, které bude odpovídat dnešní úrovni rozvoje umělé inteligence

Hosté: Bořivoj BrdičkaKarel StrachotaMichaela Slussareff
Moderoval: Ondřej Neumajer

Ondřej Neumajer

Konzultant vzdělávání, lektor, didaktik a popularizátor účelného využívání informačních a komunikačních technologií. Dlouhodobě se zabývám problematikou využívání digitálních technologií ve vzdělávání a vzdělávacími inovacemi.


Bořivoj Brdička

Je nezávislý specialista, lektor a kurátor vzdělávacích technologií. Již 40 let přináší našim učitelům novinky ze světa vzdělávacích technologií. Je duchovním otcem Učitelského spomocníka Metodického portálu RVP (http://spomocnik.cz) a důchodcem z Ráje (http://spomocnik.net).


Karel Strachota

Od roku 2001 pracuje ve společnosti Člověk v tísni. Založil a dosud vede vzdělávací program Jeden svět na školách, který prostřednictvím audiovizuálního portálu JSNS.CZ nabízí školám dokumentární filmy a doprovodné materiály k výuce aktuálních témat současného světa a novodobé historie. Portál využívají vyučující na více než 4 000 základních a středních školách.

Stál mimo jiné u zrodu projektů Příběhy bezpráví (moderní československé dějiny), Být v obraze (mediální vzdělávání) a Studentské volby („volby nanečisto“ na středních školách). Autorsky se podílel na řadě filmů, audiovizuálních pořadů, fotografických projektů, publikací a metodických příruček.


Michaela Slussareff

Michaela Slussareff se věnuje výzkumu vlivu digitálních technologií na vývoj a zdraví dětí. O těchto tématech přednáší na Ústavu informačních studií a knihovnictví Univerzity Karlovy. Napsala knihu pro rodiče Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty. Založila iniciativu Digitální zdraví dětí (digitalnizdravideti.cz), která je určena rodičům, pedagogům, ale i pediatrům a nabízí jim odpovědi na otázky, jaká nebezpečí i příležitosti digitální technologie dětem přináší a jakým způsobem okolo nich nastavit zdravá pravidla a hranice.


Konferenci pořádáme pro


  • vedení a širší vedení škol všech typů od MŠ po VOŠ včetně ZUŠ (především ale pro ZŠ)

  • zřizovatele škol

  • členy koncepčních skupin

  • vedoucí metodických sdružení

  • vedoucí předmětových komisí

  • školní poradenské pracovníky

  • pedagogy škol mateřských, základních, středních i VOŠ, také základních uměleckých