Rozhovory, debaty, podcasty i reportáže
s ukázkami dobré praxe
Digitální kompetence
Inspirujte se u kolegů – zkušenosti, nápady a ukázky z výuky při rozvíjení digitální kompetence.
Ani v Litvínově nezapomínají na technologie. Například v rámci tělocviku mají k dispozici učitelé dataprojektor. Mimo tento předmět žáci pracují s virtuální realitou a mají dovoleno vyhledávat na různých typech zařízení. Další díl podcastu je zaměřený na technologie z pohledu ředitele sportovní školy, který zároveň učí umění.
Škola DIGI IN: Nela Votápková: V hodině vytváříme politické kampaně v Canvě – Když Nela Votápková učí děti právo, připraví znění lidských práv na QR kódy a žáci se s pomocí čtečky učí látku z občanské výchovy. K výuce novodobých dějin paní učitelka využívá vzdělávací videa dostupná na internetu.
Nová informatika
Inspirujte se u kolegů – zkušenosti, nápady a ukázky z výuky nové informatiky.
Škola DIGI IN: Pavel Šiktanc: Informatiku s Emilem učíme už od třetí třídy
V Litvínově začínají už ve třetí třídě s Emilem a pokračují se scratchem, Lego:WeDo, Lego: Mindstorms a micro:bity. Díky tomu, že s žáky pracuje dlouhodobě, tak se v posledních ročnících už učí s daty, programují a dělají plnohodnotné aplikace.
Škola DIGI IN – Aleš Kozák – Programujeme vlajky a propojujeme tím zeměpis, matiku a informatiku
Se sedmáky programuje ve scratchi vlajky různých států a ve vyšších ročnících přechází na náročnější úlohy, kdy si žáci v týmech programují vlastní hru. Zájemcům a talentovaným pak poskytuje podporu ve výuce dalších programovacích jazyků.
Cyril Brom a Anna Drobná z Univerzity Karlovy jsou spoluautory animovaného seriálu Datová Lhota, který seznamuje malé diváky České televize se světem počítačů a internetu. Jak se seriálem pracovat v hodinách, představili učitelům na workshopu v rámci konference EDUCA 2023.
Kybernetická bezpečnost
Kybernetická bezpečnost jednoduše, prakticky, srozumitelně. Podcast o kybernetické bezpečnosti a právu v online prostoru - KYBcast - připravuje dvojice Václav Maněna a Pavel Matějíček.
KYBcast — 29. díl, 2. série — Co umí Portál občana a jak ho používat bezpečně
Vítáme vás u 29. dílu našeho KYBcastu, tentokrát se zaměřujeme na téma, Co umí Portál občana a jak ho používat bezpečně. Spolu s odborníkem Pavlem Matějíčkem prozkoumáme klíčové aspekty a bezpečnostní opatření tohoto důležitého portálu. Připravte se na objevování možností, které Portál občana nabízí!
KYBcast — 28. díl, 2. série — Jaké změny přinesou elektronické doklady
Představte si svět, kde vaše peněženka není plná plastových karet a papírků, ale vše máte uložené bezpečně ve svém telefonu. Budeme se bavit o bezpečnosti, pohodlí a také o tom, jaký dopad mohou mít na soukromí a data.
KYBcast — 26. díl, 2. série — Ulož.to prakticky končí – čím ho nahradit a kde stahovat
Ulož.to, jedna z nejpopulárnějších služeb pro sdílení a stahování souborů, nedávno oznámila razantní změnu svého fungování. Jaké důsledky to má pro komunitu filesharingu? A co je ještě důležitější, kam se nyní obrátit pro bezpečné, efektivní a legální sdílení souborů?
Jak na revize RVP v oblasti informatiky
Záznamy webinářů ke změnám RVP ZV a úpravám školních vzdělávacích programů v oblasti ICT pro vedení škol, koordinátory změny a pedagogy.
Superlektorský kurz pro koordinátory změny 2/2 — Kurz vedou Daniela Růžičková, Garant vzdělávací oblasti/oboru Informatika, ICT a Eva Fanfulová, garantka digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.
Superlektorský kurz pro koordinátory změny 1/2 — Kurz vedou Daniela Růžičková, Garant vzdělávací oblasti/oboru Informatika, ICT a Eva Fanfulová, garantka digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.
Nákup digitálních učebních pomůcek
V diskuzi u kulatého stolu se dozvíte, na jaké účely lze finance z prostředků Národního plánu obnovy na inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace použít, včetně vysvětlení, jaké pomůcky můžeme podle podmínek NPO považovat za ty, které slouží k rozvoji informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků.
Pořizujeme z prostředků Národního plánu obnovy digitální učební pomůcky pro žáky.
Jak ve škole přistoupit k plánování nákupu, aby zvolené digitální učební pomůcky pro žáky odpovídaly nejen podmínkám NPO, ale také podmínkám v konkrétní škole, aby je žáci mohli v různých hodinách využívat bez technických problémů a učitelé dokázali technologie smysluplně začlenit i do neinformatických předmětů.
Digitální učební pomůcky pro nejmenší děti
a žáky. Jaké pomůcky se hodí pro různé věkové kategorie a jak přispívají k rozvoji informatického myšlení a digitálních kompetencí? Ve spolupráci s @MŠMT jsme pro vás připravili krátké video, které vám představí jednotlivé možnosti využití a nákupu pomůcek v MŠ a na 1. stupni ZŠ.
Pokročilé digitální učební pomůcky pro žáky ZŠ a SŠ. Potřebujete poradit, které typy pomůcek jsou vhodné pro žáky ZŠ a ŠŠ tak, aby co nejvíce podpořili rozvoj jejich informatického myšlení a digitálních kompetencí? Ve spolupráci s @MŠMT jsme pro vás připravili krátké video, kde si některé pomůcky v praxi představíme a povíme si také o možnostech jejich nákupu.
Další pokročilé digitální učební pomůcky pro žáky ZŠ a SŠ. Potřebujete poradit, které typy pomůcek jsou vhodné pro žáky ZŠ a ŠŠ tak, aby co nejvíce podpořili rozvoj jejich informatického myšlení a digitálních kompetencí? Ve spolupráci s MŠMT jsme pro vás připravili další krátké video, kde si některé pomůcky v praxi představíme a povíme si také o možnostech jejich nákupu.
Jak na to ve škole
Zkušenosti, informace, rady, tipy a příklady ze škol při úpravách školních vzdělávacích programů a přípravě na výuku podle revidovaného RVP v oblasti informatiky.
ICT revize: s čím vám pomůže konzultant ŠVP, IT guru, KIM? Individuální konzultace umožňují najít řešení příslušných problémů přímo na míru dané škole - v červnové debatě se zaměřujeme na tři skupiny odborníků, kteří pomáhají školám.
Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Co jsou digitální kompetence a jak na ně – pro školy zřizované podle § 16, zákona č. 5612004 Sb –
Záznam webináře. Cílem akce je seznámit účastníky s možnostmi rozvoje digitálních kompetencí žáků s mentálním postižením v rámci výuky podle revidovaného RVP ZV a se způsoby jejich dosažení prostřednictvím digitálních technologií.
Výuka informatiky na ZŠS v době digitální – Přestože Rámcový vzdělávací program ZŠS neprošel revizí, jeho rámec však školám umožňuje reagovat na změny, které s sebou současná digitální doba přináší – vždyť digitální technologie vstupují i do života žáků se závažnějším mentálním postižením, kteří se vzdělávají v základní škole speciální.
Představení: Společné vzdělávání a nová Informatika – Mohou směřovat k osvojení očekávaných výstupů nové Informatiky a k dosažení digitální kompetence společné všichni žáci? Pokud jim škola bude pomáhat s orientací v digitálním prostředí a povede je k bezpečnému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií, je to možné. Některým žákům ale bude nezbytné poskytnout na této cestě individuální podporu.
Jak na nový RVP ZV ve školách zřízených podle § 16 šk. zákona — A. Kubcová Vitoulová, M. Tunkerová, R. Votavová