Rozhovory, debaty, podcasty i reportáže
s ukázkami dobré praxe
Digitální kompetence
Inspirujte se u kolegů – zkušenosti, nápady a ukázky z výuky při rozvíjení digitální kompetence.
Ani v Litvínově nezapomínají na technologie. Například v rámci tělocviku mají k dispozici učitelé dataprojektor. Mimo tento předmět žáci pracují s virtuální realitou a mají dovoleno vyhledávat na různých typech zařízení. Další díl podcastu je zaměřený na technologie z pohledu ředitele sportovní školy, který zároveň učí umění.
Škola DIGI IN: Aleš Kozák: S žáky jsme měřili rychlost aut před školou a určili největší prasátko
Zástupce ředitele ZŠ Ostašov učí také fyziku. Snaží se do ní zapojit nejrůznější technologie, například pracuje s micro:bity. Žáci Aleše Kozáka se v hodině fyziky snaží prakticky pochopit, jak fungují elektromotory, čtou technickou dokumentaci a baví se o tom, k čemu mohou získané dovednosti využít.
Se sedmáky programuje ve Scratchi vlajky různých států a ve vyšších ročnících přechází na náročnější úlohy, kdy si žáci v týmech programují vlastní hru. Zájemcům a talentovaným pak poskytuje podporu ve výuce dalších programovacích jazyků.
Zbyněk Filipi: Naučte se s Wikipedií pracovat jinak
Otevřená internetová encyklopedie Wikipedie je nástrojem, který zná snad každý. „Drtivá většina lidí ho ale používá pouze ke čtení, což je škoda,“ říká Zbyněk Filipi z Pedagogické fakulty Západočeské univerzity. Že může být Wikipedie i skvělým nástrojem do výuky, představil učitelům na svém workshopu na zářijové DIGI roadshow.
Lukáš Borovička: Technologie usnadňují badatelskou výuku s historickými prameny
Učitel českého jazyka a dějepisu Lukáš Borovička doporučuje využít v přístupu k historii badatelskou výuku. Určitý tematický celek může začít badatelskou otázkou, která je formulovaná způsobem, jemuž žáci rozumějí a mohou najít určitou souvislost s něčím, co znají ze současnosti. Je to navíc výborná příležitost, jak zapojit do výuky digitální technologie, protože dokážou zprostředkovat různé zdroje informací.
Lukáš Borovička: Jak učit češtinu v době digitální?
Digitální technologie včetně umělé inteligence (AI) přinášejí nové možnosti a učitelé by měli ve výuce brát v úvahu, říká pedagog, bohemista a historik Lukáš Borovička. Dozvíte se mimo jiné, proč je důležité umět argumentovat, jak k tomu využít argumentační esej, jak s ní v hodinách českého jazyka a literatury začít, čemu ji můžeme využívat.
Klára Pirklová: Ať se každý žák dostane v hodině angličtiny ke slovu – 23. díl podcastu DIGI IN. Učitelé jazyků byli už v minulosti zvyklí běžně využívat cizojazyčné zdroje – a digitální svět k nim výrazně usnadňuje cestu.
Klára Pirklová: Umělá inteligence se stane pomocníkem učitelů
Umělá inteligence tady s námi je a dál bude. Rok 2023 je v souvislosti s AI turbulentní, říká v úvodu tohoho dílu DIGI IN podcastu Klára Pirklová, lektorka a členka týmu pro digitalizaci ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu ČR.
Baruš Jeřábková (2.díl HV): Každý nemusí znát noty, vztah k hudbě vzniká jinak.
Jak zachytit, co žáci vytvářejí v hudební výchově? Ve výtvarce pomůže papír, v hudebce potřebujeme digitální technologie. „Fungují jako papír na zvuky,“ říká umělkyně a lektorka Baruš Jeřábková.
Baruš Jeřábková ve výtvarné výchově kreativně pracuje s technologiemi a učí to i další pedagogy. Cílem ve výtvarce by podle ní mělo být rozvíjení estetického cítění, ale i praktická příprava pro život včetně možnosti vlastního sebevyjádření.
Petr Hlinka: Ať si žáci mobilem natočí dřep a videoanalýza jim ukáže, jestli cvičí správně
Další díl DIGI IN podcastu se věnuje tématu ve výuce tělocviku.
Zora Adámková: Rýsujeme s vizualizérem, postup žákům nahraju do TEAMS
„Matematika pomáhá objevovat,“ říká učitelka Zora Adámková a ve svých hodinách se ji snaží zasazovat do kontextu života a přirozeně ukazovat mezipředmětové vazby.
Kateřina Čiháková - Máme hodinu u potoka s digitálním mikroskopem - Na hodiny venku se žáci vždycky těší. Do výuky také vstupuje rozšířená realita, která Vás například nechá nahlédnout do minulosti,“ říká v dalším díle DIGI IN podcastu učitelka přírodopisu ze ZŠ Světice.
Bohuslav Hora: Kdyby měl král Zikmund Facebook, co by si na něj dal?
Jak to dělá, aby žáci poznali, jestli jsou dějepisné informace vygenerované chatbotem pravdivé? To se dozvíte v dalším díle DIGI IN podcastu.
Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi - Podcast DIGI IN s ředitelkou pražského Gymnázia Na Zatlance o technologiích ve výuce
Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Kde najít inspiraci a kam se obrátit pro radu? Debata s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti.
ICT ve výuce – dobrá praxe ZŠ a MŠ dr. Edvarda Beneše v Praze-Čakovicích, 2022
Digitální gramotnost – Daniela Růžičková, NPI ČR, 2021
DIGIplovárna – představení, 2021
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni, 1. díl – Hana Havlínová, NPI ČR, 10/ 2021
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni, ČJ, 2. díl – Hana Havlínová, NPI ČR, 10/2021
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni, Matematika, 3. díl – Hana Havlínová, NPI ČR, 10/2021
Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni, Člověk a jeho svět, 4. díl – Hana Havlínová, NPI ČR, 10/2021
Jak analyzovat a rozvíjet digitální kompetence učitelů ve škole – Daniel Janata, webinář/workshop v rámci konference Digitální technologie ve výuce 3/2022
Digitální dovednosti a jak je rozvíjet u žáků – Petra Boháčková, Bohuslav Hora, webinář/workshop v rámci konference Digitální technologie ve výuce 3/2022
Žáci se přirozeně učí cizí jazyk, když pracujete s umělou inteligencí a daty v informatice.
„Netrvám na povinné četbě, raději si s žáky povídáme o obsahu, než aby museli načítat přesně daná díla.“
Ředitel základní školy v Hrádku nad Nisou učí matematiku s radostí. Učení je podle něj o nových přístupech. Nestačí jen vzít učebnici a otevřít ji na poslední stránce.