Aktuality

  • Tagy
  • Kulatý stůl
  • DIGI roadshow
  • IT guru
  • Digitální kompetence
  • Informatické myšlení
  • Digitální pomůcky
  • AI - umělá inteligence
  • Kybernetická bezpečnost
  • DIGI IN
  • Podcast
  • KYBcast
  • Inspirace do výuky
  • Konference
  • Krajský ICT metodik
  • Konzultant ŠVP
  • Digitální wellbeing
  • DigiSeč
  • Inovace
  • MŠMT
  • ICT revize
  • Trh práce
  • DIGIDĚTI ve škole
  • KYBcast - AI
  • Dezinformace

Lidi jsou lidi, práce na technické podpoře je očistcem, míní experti v podcastu NPI

Práce s lidmi patří k jedněm z nejtěžších povolání a je přitom jedno, jestli s nimi komunikujete v gastronomii nebo třeba na technické podpoře. Přesto experti z Národního pedagogického institutu – Václav Maněna a Pavel Matějíček – v podcastu KYBcast přiznávají, že coby operátoři na podpoře jste vystaveni neustále negaci. „Životnost těchto lidí bývá asi tři roky,“ přiznává Matějíček, který tuto práci v minulosti sám vykonával.

Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč

Patří mezi základní stavební kameny společnosti, shodli se nad informační gramotností novinář Jaroslav Spurný z Respektu a plukovník Ivo Zelinka, velitel Skupiny kybernetických a informačních sil Armády ČR. Zatímco podle žurnalisty dnes již nelze mnohdy informace ověřovat z více zdrojů, bývalý výsadkář na učitelské konferenci DigiSeč varoval před mediální negramotností.

Ani dynamit nemusí být nebezpečný, záležet bude na tom, jak se k umělé inteligenci postaví lidé a hlavně kantoři

Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká v rozhovoru IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. Popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři, nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době a zabrousí i do témat digitálních závislostí nebo svého podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.

Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. U dětí je potřeba rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví

Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti.

Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem

Přestože necelé dvě třetiny lidí vlastní mobily s operačním systémem android, jsou jejich zařízení zranitelná vůči hrozbám zvenčí. V bezpečí nejsou ovšem ani přístroje od Applu, byť je jejich ochrana o něco vyšší. Shodli se na tom IT experti Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v podcastu KYBcast. Zmínili také, že mobil obsahuje naše nejcitlivější data

Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI

Rychlý nástup umělé inteligence (AI) mnoho učitelů zaskočil. Školství tak nyní stojí na rozcestí, jak se k AI postavit. Využívat, nebo odmítnout?

Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence

Přestože světově sahají začátky telefonních podvodů do šedesátých let minulého století, u nás zažívají boom až nyní. Nicméně nejde o období covidu-19, jak by se na první pohled mohlo zdát, problém nastal o pár let dříve. Odborníci z Národního pedagogického institutu varují nejenom před nebezpečím na internetu, ale i digitální stopou, kterou tam většina lidí zanechává.

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.

Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow 

Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.