Učíme hrou…
Na cestě k digitálnímu světu zítřka
Konference
EDUCA 2024
7. října 2024, LIBEREC
Prozkoumejte nepřeberné možnosti her napříč předměty,
přijďte si hrát ve třídě i venku, s ostatními nebo sami, s technologiemi i bez nich, kreativně či podle předem daných pravidel.
A na co se můžete těšit?
Dopoledne – VIP salónek Home Credit Areny v Liberci (kapacita 200 lidí)
Ráno vás přivítáme v Home Credit Areně a po ranní kávě s kolegy se můžete těšit na dopolední svižnou jízdu toboganem nových vzdělávacích příležitostí a výzev. Naši řečníci vám nabídnou pohledy na krajinu her, které vám možná na vašich cestách zatím unikaly, a podělí se s vámi o tipy na zajímavé trasy, po kterých se můžete bez obav vydat.
Odpoledne – ZŠ Lesní Liberec
(kapacita 400 lidí)
Odpoledne vás ve třídách ZŠ Lesní čekají dvě desítky herních plánů nejen s digitálními technologiemi, ale i bez nich, stačí si jen vybrat pro vás přitažlivou barvu figurky, nastoupit na start a hodit kostkou.
Prezentace ke stažení
Co si z Liberce můžete odvézt?
✔ Praktické ukázky možného rozvoje digitálních kompetencí žáků a výuky informatiky na 1. i 2. stupni ZŠ a SŠ
✔ Užitečné náměty na funkční využití technologií při řešení oborových témat formou her
✔ Inspiraci a zajímavé aktivity, které ve vašem předmětu umožňují (nejen) digitální technologie
✔ Zážitek z aktivit, které si můžete užít v roli žáků, a jeho reflexi
✔ Podnětné nápady a zkušenosti ostatních
Časový harmonogram
a registrace
Časový harmonogram
Home Credit Arena, Jeronýmova 570/22, Liberec
08:00–09:00 – registrace, coffee break, prezentace partnerů
09:00–09:15 – zahájení, úvodní slova
09:15–11:45 – plenární část v Home Credit Areně
11:45–12:30 – oběd
ZŠ Lesní, Lesní 575/12, Liberec
12:30–13:30 – přejezd do ZŠ Lesní
13:30–15:00 – 1. blok workshopů v ZŠ Lesní
15:00–15:30 – přestávka s občerstvením
15:30–17:00 – 2. blok workshopů v ZŠ Lesní
Plenární část
Justina Danišová
Původně učitelka geologie a biologie, teď vymýšlí lekce a metodiky, jak dostat děti ven z lavic do přírody a jak a proč je učení v přímém kontaktu s okolním světem efektivnější i zábavnější. Lektoruje, fotí, spoluvytváří weby svobodnahra.cz, ucimesevenku.cz, jdeteven.cz a společně se svou rodinou vydala knihu Svobodná hra.
„Nature is not a place to visit. It is home.“
Gary Snyder
Hra venku jako základ učení
Potřebují dnešní děti hraní venku? Je kontakt s přírodou opravdu tak zásadní pro zdravý rozvoj dětí? V čem? Výzkumy ukázaly, že čím větší má savčí druh mozek, tím větší je potřeba si hrát. Navíc spojení přírody a hry nabízí přirozený wellbeing (zdarma) pro děti i dospělé.
Šárka Miková
Je psycholožka, vystudovala FF UK v Praze. Vytváří a realizuje rozvojové programy zaměřené na motivaci, komunikaci a lídrovství, v rámci soukromé praxe poskytuje poradenství rodinám i jednotlivcům v oblasti osobního rozvoje. Je členkou odborného týmu projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je autorkou několika knih, např. Milovat nestačí: Cesta k sebehodnotě s Teorií typů.
Vrozené potřeby jako klíč k motivaci
Dětem nestačí říct: „To se ti jednou bude v životě hodit.“ Aby měly vnitřní motivaci k učení, potřebují mít „pocit aktéra“ a rozumět smyslu svého učení v dané chvíli. Ten je úzce napojený na jejich vrozené potřeby, které ale nejsou u všech dětí stejné. Sebeatraktivnější výuka nemusí mít na žáky skutečný dopad, pokud my učitelé sledujeme své plány a cíle, aniž bychom si uvědomovali rozmanitost dětských potřeb.
Ondřej Neumajer
Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.
Ředitel školy v roli průvodce digitální transformací
Svět kolem nás se proměňuje stále rychleji. Posouvat lidi, obzvláště ve školství, je ale obtížné. Není to ovšem nemožné. Na práci ředitele školy je stále důležitější role pedagogického lídra, který představí a prosadí pro svoji školu vizi, jež bude pomáhat žákům rozvíjet dovednosti potřebné pro úspěch v 21. století. Vyžaduje to osobnosti, které spatřují v digitální transformaci probíhající kolem nás nový potenciál pro změny, které naše školy tolik potřebují.
V oblasti podpory vedení škol se připravuje hodně novinek. V příspěvku se dozvíte, jaké kroky na této nelehké cestě jsme již udělali a jaké nás čekají.
Antonín Vacek
Působí ve společnosti Mise HERo jako lektor gamifikace a koordinátor mezinárodních projektů spolupráce zaměřených na inovace ve vzdělávání. V rámci této role se zaměřuje na rozvoj gamifikace a využití her a facilitaci herního zážitku, které aplikuje ve výukových programech, školeních a tvorbě metodik. Je spoluautorem knihy Škola hrou, která se věnuje využití gamifikace ve vzdělávání. Jeho práce má za cíl zvyšovat angažovanost a radost z učení prostřednictvím her a herních prvků.
Příprava a vedení gamifikované výuky
Nabídne úvod do tvorby gamifikovaných programů. Účastníci se seznámí se základními metodami a postupy pro zařazení herních prvků do výuky. Na příkladech z praxe si představíme možné postupy, jak propojit výuku s herními zážitky a jak tyto zážitky přetavit v konkrétní praktické přínosy.
Témata workshopů
Digitální kompetence
-
Kateřina Appelová – Síla hry v evokační fázi hodiny
-
Petr Caloň – Učíme hrou se zaměřením na společenské vědy
-
Aleš Dlouhý – Umělá inteligence jako pomocník učitele
-
Denisa Freithová – Digitální start: čtení, psaní, počítání
-
Nikola Kudrnáčová – Využití hry pro kreativní učení na 1. stupni ZŠ
-
Michala Radotínská – Jak seznámit žáky s kybernetickou bezpečností? Přece kyberhravě
-
Edita Roberts – Hravě s umělou inteligencí: Kreativní aktivity pro český jazyk a další předměty
-
Jovanka Rybová – V hlavní roli: MOTÝL
-
Miroslav Staněk – Přírodozpytné hrátky: STEAM pokusy s mobilními průvodci
Nová informatika
- Jan Juříček – Programování her na základní škole
Různé
-
Justina Danišová – Hra venku jako základ učení
-
Jana Drábková – Hry ve výuce cizích jazyků I, Hry ve výuce cizích jazyků II
-
Zdeněk Novotný – Country game ve výuce
-
Ondřej Pražák – Hry neschovávejte v šuplíku, ale pusťte je ven
-
Petr Šolc – Blob a mapa třídy
-
Michaela Ulvrová – Jak na formativní učení
-
Antonín Vacek – Využití her, herních prvků a facilitace herního zážitku ve výuce
-
Pavel Zícha – Jak využít dřevo a kov ve výuce i mimo ni
Na nudu čas nebude!
Na hru jako nástroj k připoutání pozornosti žáka,
ke zvýšení efektivity jeho učení, k bližšímu poznání žákovy osobnosti a sdílené radosti z úspěchů určitě ano!
Cílová skupina:
- ředitelé a zástupci škol a školských zařízení
- učitelé 1. stupně ZŠ
- učitelé 2. stupně ZŠ
- učitelé nižšího stupně gymnázií
- učitelé SOŠ a SOU
- učitelé SŠ