Tělesná výchova
1. stupeň
Tělesná výchova a digitální technologie
Digitální technologie mohou být v tělesné výchově v primárním vzdělávání využívány pro získávání a ukládání dat týkajících se tělesné zdatnosti, různých pohybových výkonů nebo rozvoje pohybových dovedností. Mohou přispět i k motivaci žáků k aktivnímu každodennímu pohybu.
V tělesné výchově rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
- seznamujeme žáky s různými možnostmi získávání poznatků (v digitálním i fyzickém prostředí) a s tím, jaký význam pro zdraví má intenzita pohybového zatížení a doba trvání pohybových aktivit (naplňování pyramidy pohybu)
- · motivujeme žáky k aktivnímu rozvoji a zlepšování zdravotně orientované zdatnosti pomocí dlouhodobého sledování a zaznamenávání různými digitálními přístroji, k měření základních pohybových výkonů a porovnávání s předchozími výsledky
- · motivujeme žáky k získávání informací v digitálním prostředí o pohybových aktivitách ve škole i v místě bydliště
- · klademe důraz na provádění kompenzačních cvičení, která snižují zdravotní rizika spojená s používáním digitálních technologií
- podílet se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňovat kondičně zaměřené činnosti; projevovat přiměřenou samostatnost a vůli pro zlepšení úrovně své zdatnosti, sledovat změny i s využitím digitálních technologií
- změřit základní pohybové výkony a porovnat je s předchozími výsledky i s využitím digitálních technologií
- orientovat se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získávat potřebné informace i v digitálním prostředí
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku.
- zlepšovat svou tělesnou kondici, pohybový projev a správné držení těla, sledovat změny i s využitím digitálních technologií
ukázka konkretizace výstupů
- používá digitální technologie pro sledování základních kondičních činností
- měří a zaznamenává pohybové výkony moderními technologiemi
- sleduje informace o akcích zaměřených na pohybové aktivity ve škole i v místě bydliště a diskutuje o nich
Učivo:
- sledování úrovně tělesné zdatnosti pomocí digitálních technologií
- vyhodnocování tělesné zdatnosti a osobního zlepšení
- využití digitálních technologií ke sledování pohybových aktivit (množství, intenzity)
- měření výkonů (délka, čas, počet opakování apod.)
- pomůcky pro měření výkonů (krokoměr)
- zaznamenávání výkonů (tabulkové procesory)
- hodnocení a porovnávání výkonů (tabulkové procesory)
- informační zdroje o pohybových aktivitách ve škole (nástěnky, webové stránky školy)
- informační zdroje o pohybových aktivitách v místě bydliště (webové stránky obce, místních organizací)
- informační zdroje o pohybových aktivitách v České republice (noviny, časopisy, webové stránky)
sbírá a (s pomocí učitele) vyhodnocuje data týkající se kondičně zaměřených pohybových aktivit získaných pomocí digitálních technologií
měří pohybové výkony moderními technologiemi a zaznamenává je do tabulky a navzájem je porovnává
sleduje vývěsky a webové stránky tělovýchovných a sportovních organizací v místě bydliště a je schopen o nich informovat
Učivo:
- testy tělesné zdatnosti pro danou věkovou skupinu, rozvojové pohybové programy; pomůcky pro měření výkonů (krokoměr, chytré hodinky); měření a sledování pohybových aktivit a tělesné zdatnosti v průběhu dne a týdne; hodnocení a porovnávání naměřených výkonů (tabulkové procesory, grafy)
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Ať si žáci mobilem natočí dřep a videoanalýza jim ukáže, jestli cvičí správně
„S digitálními technologiemi v tělocviku je nejlepší začít projekt, třeba sportovní den, kdy máte více času představit technologii, seznámit se například s chytrými hodinkami a vysvětlit, kde mají žáci sledovat tep. Dá se ale pracovat i s videem a tablety,“ radí učitel tělocviku z Dobříše Petr Hlinka. Další díl DIGI IN podcastu se věnuje tématu ve výuce tělocviku.
Otevíráme ZOO!
Aktivita se snaží zpestřit výuku vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na prvním stupni ZŠ. Propojuje Tělesnou výchovu s tématem zvířata v zoologické zahradě. Cílem aktivity je intenzivně zapojit mladší žáky do výuky tělesné výchovy a připomenout jim prvky zdravého životního stylu. Aktivita propojuje digitální prostředí s reálným a je využitelná i v distanční výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro tělesnou výchovu
- Digitální kompetence v pohybu s aplikací Actionbound
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k tělesné výchově najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.