Rýsování s vizualizérem, násobilka s Bee-boty a příklady schované za QR kódy

před 6 měsíci

Výuka matematiky není vždy jen o drilu, byť se bez něho podle paní učitelky Zory Adámkové neobejde, ale měla by také pomáhat žákům objevovat. Tuto cestu lze podniknout i s digitálními technologiemi, proto se s námi podělí o několik nápadů ze své praxe.

Zapojení digitálních technologií do výuky může mít bezpochyby mnoho výhod, a to nejen pro žáky, ale i pro učitele. O svou zkušenost v hodinách geometrie se s námi podělila paní učitelka Zora Adámková ze ZŠ Generála Klapálka v Kralupech nad Vltavou, která ve vizualizéru našla skutečného pomocníka – nejenže se děti díky němu lépe učí, ale i jí samotné to pomohlo ke zdravotní úlevě po úrazu, kdy právě rýsování na tabuli s sebou neslo komplikace. Zároveň vizualizér použila i pro distanční výuku svých žáků. Jak to probíhá?

Sledujte mé ruce a učte se 

Digitální vizualizér je přístroj s kamerou snímající plošnou předlohu. Abychom si lépe představili, jak to celé funguje, popisuje nám to paní učitelka Adámková tak, že ona rýsuje u stolu běžným způsobem a žákům je vše promítáno na tabuli, kde tedy doslova sledují, co dělají její ruce. Díky tomu žáci lépe vidí, jak to celé probíhá, a současně s tím se učí správnou manipulaci s rýsovacími pomůckami. Zpětná vazba od dětí je pozitivní a je znát, že jim tento způsob výuky pomáhá. Dokonce v době pandemie vedla paní Adámková večerní doučování geometrie, aby připravila své žáky na přijímací zkoušky. Bez vizualizéru by to jistě bylo v mnohém složitější. 

Prezentace k dodatečnému vyplňování  

Inspirací může být i další nápad paní Adámkové. Využívá totiž prezentace při vyučování tak, aby se do nich dalo dopisovat. Žákům tedy promítnutá prezentace slouží jako podklad zobrazený na tabuli, do kterého fixem dopisují či dokreslují různé věci. Stejně tak to dělá i ona prostřednictvím grafického tabletu. Tyto prezentace následně sdílí skrze Teams všem ze třídy, aby to měli kdykoliv k dispozici, což je zároveň výhodné i pro chybějící žáky.

Příklady schované za QR kódy

Využití QR kódů v matematice ve spojení s aplikací Photomath přináší žákům možnost rychlé kontroly. Díky tomu snadněji získají pomoc při řešení nejrůznějších příkladů, přičemž jim teoreticky stačí sáhnout po svém telefonu, byť ve škole k tomu využívají školní tablety. Žáci si nejprve příklad načtou z QR kódu, pokusí se ho vyřešit, a pokud se jim nedaří, případně si nejsou zcela jisti svým výsledkem, mohou si pomoci kontrolou prostřednictvím aplikace Photomath. Výhodou tohoto způsobu učení je i to, že každý může pracovat svým tempem.

Bee-boti jako pomocníci s násobilkou  

Hledáte inspiraci na propojení matematiky a programování skrze Bee-boty? Podle paní Adámkové není složité. Mají čísla od 1 do 9 na plánu, jeden žák naprogramuje jedno číslo, druhý to druhé, další to spočítá, následující naprogramuje výsledek a tak se procvičí v několika dovednostech najednou.  

Mnoho dalších zajímavých tipů i do jiných hodin, než je matematika, můžete načerpat z našeho podcastu Škola DIGI IN s Janem Schönbauerem. Najdete ho na YouTube kanále Národního pedagogického institutu a dalších podcastových platformách.

Připravila: Anna Hynešová 

Související odkazy


Škola DIGI IN

Matematika 1. stupeň ZŠ

Matematika 2. stupeň ZŠ