Matematika
1. stupeň
Matematika a digitální technologie
Digitální technologie slouží jako jeden z nástrojů, které žáci využívají k řešení matematických úloh a problémů a k získávání dat. Doporučené online zdroje využívají dohledání chybějících informací.
Ve matematice rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
- učíme žáky rozlišování obrazných symbolů, porozumění jejich významu (např. značky, piktogramy, šipky), odlišování symbolů s jednoznačným a nejednoznačným významem
- vedeme žáky k posouzení úplnosti dat s ohledem na řešený problém, k dohledávání chybějících informací potřebných k řešení úloh nebo situací v doporučených online zdrojích a k ověřování informací z více zdrojů
- motivujeme žáky k využití digitálních technologií v situacích, kdy jim jejich použití usnadní činnost (např. převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)
- klademe důraz na používání kalkulátoru, např. při provádění kontroly odhadů
- vyhledávat, sbírat a třídit data i s použitím digitálních technologií; posoudit úplnost dat s ohledem na řešený problém, chybějící data získat či vyhledat v doporučených zdrojích
- číst a sestavovat jednoduché tabulky i za pomoci digitálních technologií a vytvářet diagramy
- řešit jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky, i s využitím digitálních technologií
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme i některé očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku.
- vyhledat a roztřídit jednoduchá data (údaje, pojmy apod.) podle návodu i s použitím digitálních technologií
- orientovat se a číst v jednoduché tabulce i za pomoci digitálních technologií
- řešit jednoduché praktické slovní úlohy, jejichž řešení nemusí být závislé na matematických postupech, i s využitím digitálních technologií
ukázka konkretizace výstupů
Žák:
- doplní údaje, které chybí v tabulce
- využije pro uspořádání získaných dat tabulku
Učivo:
- práce s daty v elektronické podobě
Žák:
- zapíše a utřídí získaná data (např. výsledky pozorování) s využitím digitálních technologií
- rozhodne, která data jsou podstatná s ohledem na řešený problém
- získá nebo dohledá chybějící data v doporučeném digitálním zdroji
- využije pro uspořádání získaných dat tabulku, diagram, schéma
- navrhne způsob grafického záznamu informací za pomoci digitálních technologií
- posoudí, kdy mu digitální technologie napomohou při řešení úloh a problémů vycházejících z praktického života a využije je
Učivo:
-
práce s doporučenými digitálními zdroji
-
třídění získaných nebo vyhledaných dat podle daných/zvolených kritérií
-
základy práce s daty v tabulkovém procesoru
-
objevování a experimentování s digitálními technologiemi při řešení matematických problémů
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Prezentace těles prostřednictvím virtuální nástěnky
Žáci objevují tělesa ve svém okolí, nachází v realitě jejich reprezentaci. Prostřednictvím digitálních technologií pak zachycují právě tento objevený materiál. Ke svěřeným digitálním zařízením se chovají šetrně. Využívají aplikaci Padlet – virtuální nástěnku – ke svému učení, aby zde prezentovali objevená tělesa.
Zora Adámková: Rýsujeme s vizualizérem, postup žákům nahraju do TEAMS
Když žáci počítají obvod antukového hřiště, je to i příležitost zjišťovat, jaké sporty se na antuce hrají, z čeho se tento povrch vyrábí a čím je výhodný. „Matematika pomáhá objevovat,“ říká učitelka Zora Adámková a ve svých hodinách se ji snaží zasazovat do kontextu života a přirozeně ukazovat mezipředmětové vazby.
Další tipy pro vás
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro matematiku
- Rozvoj DK na 1. stupni
- Jak na rozvoj digitální kompetence v 1. a 2. ročníku ZŠ
- Jak na rozvoj digitální kompetence v 3. až 5. ročníku ZŠ
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Zprávičky
Zprávičky jsou metodickým materiálem pro rozvoj digitální kompetence v projektové výuce na 1. stupni ZŠ. Žák připravuje vlastní text a jeho sdělení prostřednictvím digitálních technologií. Materiál je rozdělený do 8 výukových bloků a je vhodný pro 2. a 3. ročník ZŠ s nabídkou rozšíření až na 4. a 5. ročník ZŠ
Petr Hlinka: Ať si žáci mobilem natočí dřep a videoanalýza jim ukáže, jestli cvičí správně
„S digitálními technologiemi v tělocviku je nejlepší začít projekt, třeba sportovní den, kdy máte více času představit technologii, seznámit se například s chytrými hodinkami a vysvětlit, kde mají žáci sledovat tep. Dá se ale pracovat i s videem a tablety,“ radí učitel tělocviku z Dobříše Petr Hlinka.
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k matematice najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.