Člověk a jeho svět
1. stupeň
Člověk a jeho svět a digitální technologie
Vzdělávací oblast nabízí prostor pro témata týkající se pohybu v online prostředí se zaměřením na téma bezpečí a ochrany vlastní osoby a zdraví. Žáci se v modelových situacích prostřednictvím dramatizace nebo hry učí rozpoznávat a řešit nebezpečné nebo nepříjemné situace, do kterých se v souvislosti s používáním digitálních technologií mohou dostat.
Zapojení digitálních technologií umožňuje žákům názornější porozumění přírodním jevům, které nelze pozorovat v reálných podmínkách, rozšiřuje možnosti provádění a zaznamenání pokusů, slouží k prohlížení rozměrných 3D objektů a k 3D prohlídkám pamětihodností (virtuální prohlídky měst, muzeí).
Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět rozvíjíme digitální kompetence tím, že:
- klademe důraz na vytváření společných pravidel chování ve třídě včetně pravidel při práci s technologiemi a na jejich dodržování
- vedeme žáky k dodržování pravidel chování při interakci v digitálním prostředí, k ochraně osobních údajů a k uvědomění si, které údaje je vhodné, a naopak nevhodné o sobě zveřejňovat a proč
- vedeme žáky k respektování autorských práv při využívání obrázků, videí a informací
- vedeme žáky ke zdravému používání online technologií, k uvědomění si zdravotních rizik, která mohou nastat při jejich dlouhodobém používání, a k jejich předcházení, např. zařazováním relaxačních chvilek
- motivujeme žáky ke zkoumání přírody s využitím online aplikací a ke vhodnému využívání digitálních map a navigací
- dáváme žákům prostor k plánování a realizaci pozorování a pokusů s účelným využitím digitálních technologií
- uplatňovat základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevovat vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví, dodržovat zásady zdravé práce s digitálními technologiemi
- provádět jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určovat jejich společné a rozdílné vlastnosti a změřit základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů, přístrojů i s využitím digitálních technologií
- vyjádřit na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodit a dodržovat pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě) i při interakci v digitálním světě
- rozpoznat ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, která nelze tolerovat
- formulovat a dodržovat zásady zdravého a bezpečného přístupu k práci s digitálními technologiemi, rozeznat nebezpečí v digitálním prostředí a vybrat informace, které o sobě může zveřejnit
- porovnat na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídit organismy do známých skupin, využívat k tomu i jednoduché klíče, atlasy a další doporučené zdroje včetně digitálních
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme i některé očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku
- uplatňovat hygienické návyky a zvládat sebeobsluhu; dodržovat zásady zdravé práce s digitálními technologiemi, popsat své zdravotní potíže a pocity; zvládat ošetření drobných poranění
- provést jednoduchý pokus podle návodu i s využitím digitálních technologií
- dodržovat pravidla pro soužití ve škole, v rodině, v obci (městě) i při interakci v digitálním světě
- rozpoznat ve svém okolí i v digitálním světě nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
- formulovat zásady zdravého a bezpečného přístupu k práci s digitálními technologiemi; rozeznat v modelových situacích nebezpečí v digitálním prostředí; vybrat podle zadaných pravidel informace, které o sobě může zveřejnit
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
- zapojujeme žáky do vytváření společných pravidel chování ve třídě včetně pravidel při práci s technologiemi (PC, tabletem, interaktivní tabulí, mobilním telefonem apod.)
- poskytujeme žákům konkrétní příležitosti k využívání digitálních technologií, při nichž si mohou uvědomit a dodržovat pravidla chování v online prostředí (např. sdílení dokumentů, online komunikace)
- vytváříme modelové situace, které žákům umožňují si uvědomit, že není vhodné zveřejňovat své osobní údaje a že každá činnost v online prostředí zanechává digitální stopu, kterou lze jen obtížně odstranit
- vedeme žáky k respektování autorských práv, např. při využívání obrázků, fotografií, videí a informací při řešení zadaných úkolů a při práci na individuálních i společných projektech
- nabízíme žákům příležitosti, aby vhodně využívali digitální technologie při provádění a zaznamenávání průběhu (např. pořizováním vlastních fotografií, časosběrných videí) a výsledků jednoduchých pokusů
- využíváme digitální technologie (např. digitální lupu, teploměr, termokameru) a online aplikace při pozorování přírody
- při využívání digitálních technologií pravidelně zařazujeme relaxační činnosti a vedeme žáky k tomu, aby si uvědomovali zdravotní rizika dlouhodobého používání digitálních technologií; prakticky žáky učíme, jak jim mohou předcházet
ukázka konkretizace výstupů
Žák:
- změří čas, vzdálenost a teplotu s využitím digitálních technologií
- naplánuje pokus, s využitím digitálních technologií jej provede
- zaznamená výsledky pokusu s využitím digitálních technologií
- podílí se na vytvoření společných pravidel chování ve třídě včetně pravidel při práci s počítačem, tabletem, interaktivní tabulí, mobilním telefonem apod. a pravidla dodržuje
- naplánuje pokus, s využitím digitálních technologií jej provede
Učivo:
- látky a jejich vlastnosti – měření veličin s využitím digitálních technologií (např. digitální lupy)
- plánování a záznam jednoduchých pokusů
- péče o zdraví – pravidla při práci s digitálními technologiemi
Žák:
- odmítne nepříjemnou nebo rizikovou komunikaci v digitálním světě
- na příkladu rozliší jednání v souladu s pravidly a jednání porušující pravidla v digitálním světě
- pozoruje základní projevy života organismů při terénní výuce s využitím digitálních technologií
- uvědomuje si zdravotní rizika při dlouhotrvajícím využívání digitálních technologií
- uvede na příkladech možná nebezpečí, která jsou spojena se vstupem do online prostředí
Učivo:
-
soužití lidí – komunikace v digitálním světě (např. SMS)
-
chování lidí – uvědomění si rizikové situace v online prostředí
-
vlastnictví – autorská práva
-
životní podmínky rostlin a živočichů – pozorování s využitím digitálních technologií
-
péče o zdraví – pravidla při práci s digitálními technologiemi, osobní bezpečí – bezpečné chování v online prostředí
Žák:
- pojmenuje rozdíly v komunikaci ve fyzickém a digitálním světě
- uvede na příkladu rozdíly mezi reálnou a digitální identitou
- uvede příklad informace, která může poškozovat druhou osobu
- zaznamená výsledky pozorování s využitím digitálních technologií
- využije digitální technologie k vyhledání informací o vybraném organismu
- uvede, které údaje o sobě může zveřejnit a své tvrzení zdůvodní
- vyhledá svou digitální stopu a porovná ji s jinou digitální stopou (např. známé osobnosti, spolužáka)
- uvědomuje si, že zveřejněné informace lze jen obtížně odstranit
Učivo:
-
soužití lidí – komunikace v digitálním světě, digitální identita
-
chování lidí – předcházení konfliktním situacím v online prostředí
-
životní podmínky pro život rostlin – záznam pozorování s využitím digitálních technologií
-
rostliny, houby, živočichové – vyhledávání informací v doporučených digitálních zdrojích
-
osobní bezpečí – ochrana osobních údajů, digitální stopa
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Velká láska z Kateřinic, aneb příběh z minulosti naší obce v komiksu
Místně zakotvené učení je metodou, která klade důraz na propojení vzdělávání s konkrétní lokalitou a využití mezipředmětových vztahů. Žákům tak poskytuje smysluplný kontext a může zvýšit jejich zájem o historii naší země. Jejich zpracování ve skupině s využitím digitálních technologií umožní zapojení všech žáků.
Co nám tady kvete
Badatelská aktivita „Co nám tady kvete“ je zaměřená na pozorování rostlin v okolí školy s pomocí aplikace na určování rostlin. Žáci si nejprve za pomoci badatelských kroků kladou otázky a stanovují hypotézu. Při průzkumu okolí školy následně zkoumají kvetoucí rostliny, které si s pomocí aplikace pojmenují.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro český jazyk
- Metoda kritického myšlení a rozvoj digitálních kompetencí nejen ve vlastivědě
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Jovanka Rybová: Na prvním stupni začínáme s digitálními kompetencemi například pohádkou Červená Karkulka
„S dětmi se bavím o obsahu pohádek a na tom se snažíme například vysvětlit bezpečné chování. S žáky pracujeme s aplikacemi na telefonu – pracujeme s mapami Google v prvouce, fotíme květiny, děláme si statistiky a snažíme se maximálně zapojit technologie do výuky už na prvním stupni,“ inspiruje Jovanka Rybová, učitelka prvního stupně.
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k člověku a jeho světu najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.