Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol

Národní pedagogický institut ČR (NPI) nabízí podporu školám při zavádění umělé inteligence do výuky. Nejste v tom sami!

Jak učit a hodnotit v době AI

Využívání generativní umělé inteligence (AI) žáky je stále běžnější. Otázka není, zda AI ve třídách zakázat, ale jak je naučit používat tento nástroj zodpovědně. Národní pedagogický institut ve spolupráci s AI dětem připravil materiál pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ, který má za cíl pomoci s výukou v době AI tak, aniž byste ztratili to nejcennější – lidské myšlení, kreativitu a kritický úsudek.

Protože odpovědné využívání AI je stejně důležité jako jeho didaktické možnosti, doporučujeme nejprve prostudovat Doporučení, jak na AI ve škole. Pro odpovědi na konkrétní právní a bezpečnostní otázky slouží materiál AI a právo v rámci FAQ o AI. Pro budování vyváženého vztahu k technologiím se podívejte na stránku o digitálním wellbeingu.

4 kroky ke smysluplnému učení s AI

10 způsobů využití AI ve výuce

Umělá inteligence na gymnáziích

V RVP pro gymnaziální vzdělávání z roku 2021 je AI zahrnuta jak v informatickém vzdělávání, tak v digitálních kompetencích ve všech vzdělávacích oborech a předmětech.

Neděláme z dětí ajťáky

Vzniku revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy předcházela takzvaná malá revize, zaměřená na téma ICT. Co nyní školy čeká a jak do hry vstupuje umělá inteligence, popisuje Daniela Růžičková z NPI, která se na obou revizích podílela.

Generativní umělá inteligence pro učitele

Webinář přináší základní přehled, který umožní učitelům lépe porozumět umělé inteligenci, identifikovat její možné využití ve vzdělávání a být lépe připraven na výzvy a příležitosti, které s sebou přináší rozvoj této technologie. V průběhu webináře se posluchači seznámí s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim moderátoři představí umělou inteligence “přímo v akci".

Nabídka pro školy

Přihlaste se na kurz, objednejte si konzultaci

Vyberte si z nabídky startovacích kurzů a webinářů. Kromě nabídky s tematikou umělé inteligence je k dispozici celá řada kurzů a webinářů,  které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Účast pro učitele je zdarma. 

Doporučení školám pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách

Národní pedagogický institut ČR vydáním doporučení reaguje na příchod nástrojů generativní AI typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. Díky jejich dostupnosti je možné generovat texty, obrázky, videa i hudbu. Takové možnosti přirozeně proměňují výuku a přinášejí s sebou i nové výzvy. Proto NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují. Na jaře 2023 proto vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Doporučení jsou určena zvlášť ředitelům, učitelům, žákům i rodičům.

FAQ – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci

Je legální používat AI v rámci výuky?

Stručná odpověď: Ano, je to legální, ale dejte si pozor na podmínky jednotlivých aplikací a věkové limity, pokud mají s nástroji pracovat žáci a žákyně.

Další otázky a odpovědi naleznete v pdf letáku Umělá inteligence a právo ve škole.

Doporučujeme

Dny AI for edu

AI for edu Praha 2025 přivede na jedno místo experty z praxe, firem i neziskovek, kteří denně pracují s učiteli i dětmi.

Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI a AI dětem)

Série praktických workshopů po celé ČR NPI ČR ve spolupráci s organizací AI dětem přináší unikátní sérii praktických workshopů, které postupně navštíví všechny kraje. Přidejte se k rostoucí komunitě učitelů, kteří aktivně využívají AI ve výuce.

Co vás čeká:

  • Praktický workshop pro uživatele AI vedený odbornými lektory
  • Metodika tvorby vlastního AI asistenta pro výukové potřeby
  • Právní a bezpečnostní aspekty využití AI ve vzdělávání
  • Práce v malých týmech a sdílení zkušeností
AI kurikulum: Komplexní průvodce výukou umělé inteligence na ZŠ a SŠ

Organizace AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR přináší ucelený soubor metodik pro výuku umělé inteligence na základních a středních školách. Kurikulum prakticky provádí učitele mapou učebního pokroku a nabízí praktické materiály přímo do výuky. Seznamte se s koncepcí kurikula nebo se rovnou podívejte na

Pedagogika nejistoty v éře AI: „Ten učitel, který nedokáže naučit víc než stroj, má být nahrazen a nahrazen bude.“

Bořivoj Brdička

Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání.

Aktivita do hodiny s motivací pro žáky: Soutěž Nachytej AI

Organizace EDU-AI ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Pedagogickou fakultou UK připravila soutěž, která kombinuje výuku libovolného předmětu s rozvojem digitálních dovedností a kritického myšlení. V rámci diskuze s ChatGPT nebo jiným AI asistentem žáci ověřují schopnosti AI, rozvíjí své znalosti a mohou vyhrát cenu za úlovky nepravdivých nebo zábavných vyjádření. 

Soutěž Nachytej AI nabízí:

  • přehledné návody na aktivitu

  • AI asistenta s návrhem scénářů

  • podporu a webináře pro učitele

  • motivaci žáků hodnotnými cenami

Umělá inteligence lidskou kreativitu neomezí, uklidňují autoři KYBcastu

Svého času odborníci řešili, zda nástup internetu nebo rozvoj grafických programů v počítačích nemůže pohřbít kreativní průmysl. Nestalo se, stejně jako se nyní podle tvůrců KYBcastu nestane ani s rozmachem generativní umělé inteligence (AI), byť doporučují, od jakého věku je vhodné s ní seznamovat školáky.

Promptuji, tedy jsem. Matějíček s Maněnou na prahu nového školního roku zhodnotili AI

Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole značí nastupující nový školní rok. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.

Další podcasty

Tybrďo živě: Ludmila Kovaříková – Smysluplná výuka s AI

Budou žáci s AI podvádět?Jasně, pokud dostanou zadání typu „Napište referát o pěti větách“ nebo „Sloh na téma Moje prázdniny“. Generátor to zvládne za pár sekund. Ale co když to jde jinak?

KYBcast: Hodnocení s umělou inteligencí

Karel Frnka a Pavel Hodál, dva učitelé z praxe, sdílejí své zkušenosti s využíváním umělé inteligence jako nástroje ve školním prostředí. Zdůrazňují důležitost kvalitního vstupu od pedagoga, aby výstupy byly individualizované a formativní, nikoli jen obecné a generické.

Články o umělé inteligenci

inspirace

IT expert z NPI Maněna varuje: Dnes už i laik zvládne díky generativní AI udělat podvrh

Umělá inteligence (AI) nám usnadňuje život. Na základě našich návyků nám dává různá doporučení, generuje texty či je naším pomocníkem v umělecké sféře. IT expert Národního pedagogického institutu ČR Václav Maněna se ale ve svém příspěvku na konferenci Digiday zaměřil na to, že generativní AI může být i naším nepřítelem. Zvládne vytvořit fejkové video nebo fotografii a tím s námi jednoduše manipulovat. Maněna tak radí, co s tím.

Zažíváme zlatý věk umělé inteligence? Jak využívat AI eticky, bezpečně a prakticky

A jde to vůbec všechno dohromady? O tom diskutovali hosté v odborném panelu, který 27. února 2024 zorganizovala Česká asociace umělé inteligence. Jmenovitě se v panelu bavili Ivana Böhmová, koordinátorka aktivit pro využití AI ve vzdělávání z NPI ČR, Petr Tecl, tajemník DigiKoalice, a Václav Maněna, autor KYBcastu a specialista na využívání technologií ve výuce.

Spomocník:
Digitální technologie ve vzdělávání

Manifest vzdělávání ve věku AI

Eliminuje AI vlastní poznávání?

Spolupracujeme – naši partneři