Člověk a svět práce
1. stupeň
Člověk a svět práce a digitální technologie
Digitální technologie umožňují rozšíření současného vzdělávacího obsahu a jeho propojení s reálným světem žáků. Při pracovních činnostech lze vhodně využít nové technologie jako 3D tiskárny, 3D pero nebo programovatelné stavebnice, které hotovým výrobkům dodávají nový, funkční rozměr.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce rozvíjíme digitální kompetence tím, že:
- seznamujeme žáky s výhodami využívání videonávodů při tvorbě vlastních výrobků
- podporujeme žáky při vytvoření videonávodu vlastního výrobku nebo pokrmu
- vedeme žáky k tomu, aby vyhledávali pracovní postupy a návody (příprava pokrmů, péče o rostliny, práce s drobným materiálem, konstrukční činnosti) v doporučených online zdrojích
- motivujeme žáky k zaznamenávání výsledků pozorování přírody a pěstitelských pokusů s využitím digitálních technologií
- pracovat podle slovního návodu, předlohy i videonávodu
- provádět pozorování přírody, zaznamenat je i s využitím digitálních technologií a zhodnotit jejich výsledky
- pracovat podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu i videonávodu
- provádět jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vést pěstitelské pokusy a pozorování, které zaznamená i s využitím digitálních technologií a zhodnotit je
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku.
- pracovat podle slovního návodu a předlohy i videonávodu
- pracovat podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu i videonávodu
ukázka konkretizace výstupů
Žák:
- vytvoří zvolený výrobek podle videonávodu
- zaznamená výsledky pozorování s využitím digitálních technologií
Učivo:
- tvorba výrobku podle videonávodu – zkoumání vlastností materiálů, využití vhodných pracovních pomůcek
- tvorba výrobku podle videonávodu – vyhledání videonávodu, volba vhodného materiálu a pomůcek
Žák:
- pozoruje a zaznamená vývoj rostlin při pěstitelských pokusech s využitím digitálních technologií
- zvolí si výrobek, samostatně vyhledá vhodný videonávod, výrobek vytvoří
Učivo:
- pozorování rozmnožování rostlin a jeho záznam s využitím digitálních technologií
- tvorba výrobku podle videonávodu – vyhledání videonávodu, volba vhodného materiálu a pomůcek
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Sledování vývoje motýlů
Výuková aktivita Sledování vývoje motýlů je zaměřená na pozorování vývoje motýlů s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr. Výukovou aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobý projekt ve škole, případně i v rodinách žáků. Žáci potom svoje pozorování zaznamenají na digitálním záznamu a porovnávají a hodnotí výsledky pozorování.
Tvoříme vlastní květináč pomocí videonávodu
Článek se zaměřuje na tvorbu vlastního květináče prostřednictvím digitálních technologií v podobě videonávodu na internetovém serveru youtube.com. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož je video natočeno dvěma youtuberkami a hovoří k žákům jazykem, který jim je blízký.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro člověk a svět práce
- Co se o světě kolem nás můžeme dozvědět ze senzorů mobilu?
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
-
Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
-
Workshopy pro celé sborovny
-
Podpora přímo v regionu
-
Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů
V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.
Mobil může být základem laboratoře v kapse
„Ve výuce využíváme digitální atlasy a fotoaparáty. Žáci si tvoří virtuální herbáře v Padletu. Technologie se člověku ale mohou přejíst. Proto je využíváme rozumně, pořád je to jen nástroj výuky. S příchodem Minecraftu se razantně zvýšil zájem žáků o geologii. Když zavádím nějakou novou technologii do výuky, je potřeba počítat s tím, že to napoprvé nevyjde,“ říká učitel přírodopisu Daniel Pražák v dalším díle DIGI IN.
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k člověku a světu práce najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.