Jak na změny ICT revizí na středních odborných školách
Nad společným tématem změn ICT revizí se u kulatého stolu setkali zástupci různých typů škol a odborná garantka digitálních kompetencí Eva Fanfulová. Zaměřili se na vysvětlení, proč ke změnám dochází, jak jsou myšleny, co to bude znamenat pro školu a jaká metodická podpora je školám dostupná.
Přehrajte si záznam:
Digitální kompetence: rozdíly mezi obory a stupni vzdělání
U kulatého stolu nám Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí, přiblížila, v čem daná změna spočívá, jak je zamýšlena a jakým způsobem se budou rozvíjet digitální kompetence na základě jednotlivých typů vzdělávání. Obory s nižším stupněm vzdělávání mají sice mnohdy společný obsah v tom, jaké digitální kompetence rozvíjí a jak, ale jejich výstupy jsou o poznání nižší a v některých oblastech jich je i méně. Přesto je ale potřeba se u nich digitálním kompetencím věnovat, protože jsou důležité nejen pro jejich obor, ale i pro běžný život.
Hosté pořadu:
- Jan Jirátko, ředitel Střední průmyslové školy Emila Kolbena v Rakovníku, lektor Vzdělávacího institutu Středočeského kraje a Národního pedagogického institutu ČR, kde také působí jako KIM (krajský ICT metodik)
- Lenka Blehová, učitelka matematiky a informatiky na Gymnáziu Pardubice
- Lenka Morávková, učitelka informatiky, českého jazyka a dějepisu na Střední škole Lomnice nad Popelkou, kde také zastává funkci ICT koordinátorky
- Eva Fanfulová, odborná garantka digitálních kompetencí a vedoucí metodické podpory pro střední odborné školy v projektu NPO 3.1 DIGI
Pořadem provází Jan Vitásek – vydavatel a spolumajitel zpravodajského portálu EURACTIV.cz.
Týmová práce jako klíč k úspěchu
Jakékoliv změny ŠVP (Školního vzdělávacího programu) jsou pro kolektiv pedagogů vždy výzvou. Hosté se shodli na tom, že je potřeba na nich pracovat společně, týmově a hledat shodu. Za velmi užitečné také považují spojit se s jinými učiteli a sdílet příklady dobré praxe, vzájemně se inspirovat a motivovat. K tomu mohou napomáhat platformy jako DIGI plovárna, přímo určená k propojení různých typů škol, nebo DIGIakce, které mohou pedagogičtí pracovníci uspořádat na své škole a pozvat jiné školy na návštěvu a společně se věnovat praktickým workshopům.
Metodické materiály pro podporu změn ŠVP
Novou informací pro posluchače bylo představení brzy dostupných metodických materiálů. Jedná se o karty tříděné podle kategorií vzdělávání a věnované konkrétním okruhům RVP. Zahrnují informace o výstupech, učivu, jsou doplněné o vysvětlení a rozklad těchto výstupů, ale také jim nechybí konkrétní praktické příklady. Tyto karty mohou pomoci při zavádění změn v ŠVP a zároveň poskytnou inspiraci, jak je prakticky začlenit do vzdělávacího procesu.
Aktuálně jsou dostupné pro obory kategorie E:
Jak vyřešit problém s plně obsazenými PC učebnami, když potřebujete počítače i v ostatních předmětech? Potřebují skutečně obory jako zedník či kominík rozvíjet digitální kompetence? Jaký typ podpory učitelům a školám chybí? Na tyto a mnohé další otázky najdete odpovědi v záznamu živého vysílání, který si může přehrát na youtubovém kanálu Národního pedagogického institutu ČR.