Informatické
vzdělávání

Kategorie J

Střední odborná škola

Informatické vzdělávání

Integraci nového pojetí informatiky do ŠVP mohou usnadnit karty metodických vysvětlení. Pro každou z tematických oblastí je k dispozici sada podrobně popsaných výstupů RVP s praktickými příklady využitelnými ve výuce různých oborů. Sady karet jsou připraveny pro jednotlivé kategorie vzdělání (E/J, H a M, L0, L5), ale jako inspirace mohou být přínosné i v různých kombinacích podle potřeb a dovedností konkrétních žáků a učitelů.

Metodické vysvětlení kategorie E/J

Žáci se naučí, jak správně zacházet s daty a informacemi. Budou umět rozpoznat různé typy dat a informací ve svém okolí, naučí se, jak data bezpečně ukládat, sdílet a chránit před zneužitím. Důležité je, aby žáci rozuměli tomu, jak data pomáhají v každodenním životě a práci.

Data a informace
Vysvětlení a příklady k novému RVP pro SOV

Žáci se seznamují s principy fungování technologií se zaměřením na pochopení základních algoritmů a postupů. Naučí se, jak formulovat problém, rozdělit jej na jednodušší kroky, hledat řešení i hledat chyby. Tím získají základní porozumění pro správné fungování různých technologických systémů.

Vývoj, testování a provoz softwaru
Vysvětlení a příklady k novému RVP pro SOV

Tato část vzdělávání zavede žáky do světa informačních systémů, které jsou využívány ve většině oborů. Žáci pochopí, jaké mají informační systémy účely a jak s nimi pracovat, aby byli schopni je efektivně využívat ve svém budoucím povolání.

Informační systémy
Vysvětlení a příklady k novému RVP pro SOV

Žáci se seznámí s různými druhy digitálních zařízení a technologií a naučí se rozpoznávat rozdíly mezi operačními systémy a aplikacemi. Získají praktické návyky pro bezpečné používání technologií, včetně správného nastavení a pravidelné aktualizace softwaru, používání antivirových programů, zabezpečení svých účtů silnými hesly a zacházení s osobními údaji.

Digitální technologie
Vysvětlení a příklady k novému RVP pro SOV

Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků

V rámci oblasti péče o zdraví rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • podporujeme žáky v nácviku první pomoci s využitím výukových aplikací, případně i virtuální reality (VR) pro simulaci krizových situací;
  • učíme žáky používat digitální technologie k získávání informací o zdravém životním stylu, výživě a prevenci nemocí;
  • vedeme žáky k bezpečnému používání digitálních technologií s důrazem na prevenci zdravotních rizik spojených s jejich nadměrným užíváním;
  • podporujeme kritické hodnocení informací o zdraví a výživě z digitálních zdrojů a jejich aplikaci v každodenním životě;

V rámci oblasti tělesné výchovy rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • vedeme žáky k používání digitálních technologií k monitorování a analýze tělesné aktivity, včetně sledování výkonů a záznamu tělesných parametrů;
  • umožňujeme žákům využívat digitální nástroje k organizaci a vyhodnocování pohybových aktivit a jejich výsledků;
  • podporujeme využívání aplikací a online zdrojů k plánování a realizaci pohybových programů zaměřených na zlepšení kondice a zdraví;

V rámci oblasti zdravotní tělesné výchovy rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • učíme žáky využívat digitální technologie k monitorování zdravotního stavu a identifikaci pohybových aktivit vhodných pro jejich zdravotní kondici;
  • podporujeme žáky v používání digitálních nástrojů pro sledování rehabilitačních cvičení a jejich efektivity;
  • vedeme žáky k využívání digitálních zdrojů a aplikací zaměřených na prevenci a zlepšení zdravotního stavu prostřednictvím vhodných pohybových aktivit.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Další materiály

Článek

Inzerát na pracovní pozici

Výuková aktivita je součástí slohové a komunikační výchovy se zaměřením na administrativní funkční styl. Díky aktivitě se žáci seznámí se strukturou a obsahem inzerátů nabízejících pracovní pozice a porozumí pojmům v nich uvedeným.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.