Zažíváme zlatý věk umělé inteligence? Jak využívat AI eticky, bezpečně a prakticky
před 7 měsíci
A jde to vůbec všechno dohromady? O tom diskutovali hosté v odborném panelu, který 27. února 2024 zorganizovala Česká asociace umělé inteligence. Jmenovitě se v panelu bavili Ivana Böhmová, koordinátorka aktivit pro využití AI ve vzdělávání z NPI ČR, Petr Tecl, tajemník DigiKoalice, a Václav Maněna, autor KYBcastu a specialista na využívání technologií ve výuce.
Nástroje AI jsou už nějakou dobou součástí našich životů, máme je všude kolem sebe, např. v navigaci nebo chytrých hodinkách. Do toho přišly nástroje generativní umělé inteligence typu ChatGPT, které generují obsah, jako je text, obrázky nebo videa. Tyto nástroje naprosto zásadně mění přístup k práci v jednotlivých oborech a oblastech a promění radikálně i celý trh práce. Školy na to musí pochopitelně reagovat, učit děti o tom, jak AI nástroje fungují, a také je začít využívat ve výuce.
Jaký je současný stav využití AI ve vzdělávání?
Podle Ivany Böhmové už v zahraničí existuje dost příkladů využití AI ve vzdělávání, např. aplikace Khanmigo z dílny Khan Academy, která v ní vyvíjí jakéhosi virtuálního tutora a partnera pro učitele i žáky s cílem rozvíjet jejich kompetence, znalosti a dovednosti. Princip je přitom prostý – avatar si s vámi povídá, pokládá vám motivační otázky, provádí vás procesem učení. Právě k personalizaci výuky jsou AI nástroje skvělé.
A jak to vypadá v českých školách? „Více než dvě třetiny škol nástroje AI zatím podle podzimního šetření NPI ve školách nevyužívají a jen asi 9 % učitelů je ve výuce nebo přípravě využilo,“ popisuje situaci Ivana Böhmová z NPI ČR a dodává: „Většina učitelů se ale zároveň domnívá, že AI může být pro vzdělávání v budoucnosti přínosem, což potvrzují i jiné výzkumy ze současnosti. Využívání umělé inteligence ve škole podporuje podle průzkumu organizace Jeden svět na školách i většina studentů a žáků, kteří už tyto nástroje dávno používají.“
Jaký je potenciál využití umělé inteligence ve vzdělávání?
Podle Ivany Böhmové je to již zmiňovaná personalizace výuky: „Umělá inteligence dokáže už teď analyzovat obrovské množství dat o jednotlivých dětech, jejich učební pokrok, čím se rádi zabývají, jaký mají učební styl, jaké u toho zažívají emoce. Tím pádem umí i vyhodnotit a navrhnout, jaké nejefektivnější učení a aktivity zvolit, zároveň je umí i ohodnotit, dát jim zpětnou vazbu a navrhnout učiteli i změnu aktivity, když je to potřeba.“
Z čeho mají učitelé nebo rodiče největší obavy v souvislosti s AI?
Nejčastěji se vyskytují obavy, že děti budou hloupnout a že budou podvádět. Podle Václava Maněny ale paradoxně tyto jmenované obavy nejsou to, čeho bychom se měli u AI nejvíc bát. Strach z hloupnutí už tu podle něj byl v minulosti mnohokrát, třeba při nástupu kalkulaček nebo chytrých mobilů. A platí dlouhodobě, že každý nástroj nebo technologii můžeme využít dobře nebo špatně, včetně AI.
Za větší riziko považuje Václav Maněna ekologickou stopu a velkou energetickou náročnost, která vzniká při generování obrázků či videí. To je téma, které bude nutné do budoucna intenzivněji řešit. Vybízí také ke zdravé opatrnosti při využití AI nástrojů v oblasti bezpečnosti, zejména při nakládání s osobními daty. Jako riziko do budoucnosti vidí (a potvrzuje tím i obavu Pavla Hodála z Gug.cz a NPI ČR, kterou zmínil na online akci DigiDay AI prakticky), že se provoz AI nástrojů soustředí do jedné nebo dvou technologických firem, a to může být problematické.
Někteří učitelé se v souvislosti se zaváděním digitálních technologií a celkově s ICT revizemi obávají, že budou muset učit už jen s tablety nebo jinými zařízeními. Tak to ale není, navíc součástí digitálních kompetencí je i dovednost využívat zařízení a obrazovky ke svému prospěchu, umět je i odložit a umět posoudit, k čemu a jak často je využívat. Proto je i v konceptu evropského rámce pro digitální dovednosti DigComp jednou z pěti dovedností bezpečnost, která zahrnuje vedle ochrany zařízení, personálních dat, soukromí i ochranu zdraví, wellbeingu a také životního prostředí.
Zažíváme dnes zlatý věk umělé inteligence
Podle Václava Maněny zažíváme nyní zlatý věk umělé inteligence ve vzdělávání, kdy se spolu s využíváním nástrojů AI učíme i to, na co si přitom dát pozor. Jde např. o halucinování, které přirovnává k chování studenta u zkoušky. „Když AI něco neví, tak si to vymyslí, a vymyslí to tak, aby to působilo velice důvěryhodně. Klidně si vymyslí i zdroj, ze kterého cituje, např. nějakou encyklopedii, která ale neexistuje. Ale ona ten název encyklopedie vymyslí tak, že si řeknete: ‚jo, tak to určitě taková encyklopedie existuje, nebudu to ověřovat‘.“
Hlavní myšlenky z diskuze:
1.
Nástroje AI jsou všude kolem nás a mění svět
Generativní AI otevírá nové možnosti v práci i vzdělávání.
2.
Školy se teprve učí, jak AI využívat
Většina českých škol AI nástroje zatím nepoužívá, ale jejich potenciál pro personalizaci výuky je obrovský.
3.
Důležité je dbát na bezpečnost a etiku
Učitelé i rodiče se obávají zneužití AI, proto je nutné zdůrazňovat zodpovědné a etické používání.
4.
AI nám může ušetřit čas a zefektivnit práci
Děti se musí naučit, jak AI nástroje správně používat a na co si dát pozor.
5.
Zažíváme zlatý věk AI ve vzdělávání
Učíme se s AI pracovat a vnímat její limity, abychom ji mohli co nejlépe využít pro rozvoj dětí.
Připravila: Lucie Šnajdrová
Přehrajte si celý záznam diskuze:
Související odkazy
- Článek Důležité dovednosti budoucnosti: Připravte se na svět s umělou inteligencí
- Katalog kyberprevence DigiKoalice
- Padlet Václava Maněny o umělé inteligenci
- Umělá inteligence a zadávání úkolů
- Licenční podmínky jednotlivých AI aplikací od AI dětem
- Článek o aplikaci Khanmigo na Spomocník.cz
- Odkaz na publikace s výsledky šetření na stránce ke stažení
- Česká asociace AI
- Rozcestník odkazů o využití AI na školách: AI do škol