Prozatím jsou levní, ale časem ovládnou trh, varují před Temu experti KYBcastu

před 6 měsíci

Nákupy přes daný e-shop je levný, kromě toho zboží díky skladům v Evropě dorazí k zákazníkovi rychleji než například z Wishe. Jenže tyto zdánlivé výhody mají své důvody, mezi kterými je i snaha ovládnout trh a pak ceny nastřelit. A s každým nákupem trpí i naše planeta, varují experti z podcastu KYBcast.

„Jejich reklamy jsou poměrně agresivní. Člověk se s nimi může setkat od TikToku přes YouTube až po sociální sítě jako Facebook nebo Instagram,“ žasne etický hacker Pavel Matějíček. Sám přiznává, že si objednal sto kusů gumiček na vlasy za osm korun, protože člověka zkrátka zláká nízká cena. Vysvětlil, že kromě příznivých cen aplikace nakupující ještě podporuje v jejich rozhodnutí pomocí všemožných dodatečných slev.

Jediným háčkem při nákupu je podle Matějíčka, že minimální cena objednávky musí být přibližně 330 korun, aby se to Temu vyplatilo. „Ale i toto můžeme dát do uvozovek, protože je obecně známo, že Temu dotuje každý nákup. Něco dotují přepravní společnosti, něco Temu jako takové. Na každé objednávce přitom e-shop tratí asi 15 dolarů,“ vysvětluje IT odborník.

Hlavní snahou platformy je cílit na Američany, u kterých chce, aby ročně udělali zhruba třicet nákupů. Každý pak ideálně v hodnotě 50 dolarů. „Jak člověk přihazuje do košíku ty drobné položky, tak cena nenápadně roste. Podle aktuálních průzkumů je cena průměrné objednávky asi 25 dolarů,“ směje se Matějíček, ihned ale zvážní. 

A co životní prostředí, milí nakupující? 

Matějíček s IT expertem a středoškolským učitelem Václavem Maněnou ovšem varují, že Temu nákupy nedotuje z nějaké své bohulibosti, ale z důvodu, že za tím vidí vyšší cíl. Postupně chtějí nakupující nechat navyknout na své služby a produkty a posléze ceny vystřelit do vyšších hladin. Kromě toho upozorňují i na skutečnost, že zákazník sice ušetří, ale cena, jakou za každý nákup platí naše planeta, je brutální.

Jak trefně podotkl Maněna, objednávky k lidem míří přes půlku světa, což zanechává vysokou uhlíkovou stopu. „Tohle je problém většiny těchto obchodů. Kupujeme si absurdně levné věci, drobnosti. Ty pak lítají okolo celé zeměkoule nebo půlky světa. Na tom není nic ekologického,“ mrzí Maněnu. 

Jak je to s bezpečnostní nákupů na Temu nebo garancí kvality a záruky na zboží? I o tom experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem v posledním díle druhé řady debatovali. Podcast si můžete pustit na YouTube kanále Národního pedagogického institutu ČR, případně v podcastových aplikacích. 

Připravil: Tomáš Matoušek

Přehrajte si celý 31. díl 2. série KYBcastu: