Pomáhají se začleňováním digitálních technologií do výuky. Služba KIMů je pro školy zdarma
před měsícem
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol v začleňování nových digitálních technologií do výuky, ukazuje jim také pro tyto účely vhodné aplikace a metody.
Kdo jsou KIMové? A sídlí ve školách?
KIM je krajský ICT metodik a vytváří školám podporu při zavádění ICT do života školy, zejména při začleňování digitálního obsahu do výuky, při výběru a plánování nákupu nových technologií a obsahu. Dále pomáhá školám s orientací v nabídkách od dodavatelů a s ICT plánem školy. Nebo jim také navrhuje a realizuje konzultace a školení pedagogů v technickém i didaktickém využití technologií. V neposlední řadě školám pomáhá i s nastavením či zlepšováním distanční výuky a s využitím jejích nástrojů při běžné prezenční výuce.
S čím se na vás školy nejčastěji obracejí a jak rychle si lze například s vámi domluvit schůzku?
V každém kraji a období to může být různé, a to i s ohledem na časové možnosti každého KIMa. Vzhledem k tomu, že spolupráci s Národním pedagogickým institutem věnuji asi 80 % svých aktivit, mohu reagovat velmi rychle. Většinou nejpozději do druhého dne. Pak záleží na závažnosti dotazu, takže jej řeším buď přes e-mail, telefonicky, nebo si rovnou sjednám se školou vzdálenou či prezenční konzultaci. Další variantou je pak zprostředkování kontaktu na jiného kolegu nebo kolegyni, případně zjištění dané informace přes NPI.
Nejčastěji se na mě školy obracejí s problémem vždy typickým pro dané období. Před třemi až čtyřmi lety to byla zejména vzdálená výuka. Dnes je to v návaznosti na revizi RVP a novou informatiku podpora v oblasti digitálních kompetencí, výukových digitálních pomůcek a vzdělávacího obsahu. Zejména řešíme témata jako například robotika, interaktivní projektory, tabule a displeje, umělá inteligence, senzory do přírodních věd, programování, digitální vzdělávací aplikace, kyberbezpečnost.
Zmínil jste kyberbezpečnost, řešíte ji s učiteli?
Ano. Z edukačního pohledu to spadá pod nás KIMy, na technické a systémové úrovni to pak řeší i IT guru. Bohužel je to často zanedbávaná oblast, kterou my i IT guruové řešíme taktéž zdarma. Bezplatný je i IT audit, který kolegové školám nabízí. Tady bych rád uvedl i materiály, které k danému tématu máme k dispozici. Může jít o materiály Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, o podcast KYBcast od NPI ČR nebo o vzdělávací akce institutu jako například možnost objednání si školení přímo do své školy v rámci programu Lektoři do sboroven, v němž školy naleznou i téma kybernetické bezpečnosti a prevence anebo různé otevřené kurzy a webináře.
Nakousl jste spolupráci s IT guru. Kdo to je a jak může školám pomoci?
KIM je krajský ICT metodik a vytváří školám podporu při začleňování ICT a výukového digitálního obsahu do výuky, pomáhá s nastavením či zlepšováním různých nástrojů a metod pro výuku a navrhuje a realizuje konzultace a školení pedagogů.
IT guru je více technickou oporou a pomáhá školám s nastavením všech součástí digitální infrastruktury, s realizací standardu konektivity, řeší vnitřní sítě, bezpečnost dat a efektivní IT správu školy, aby byla funkční, bezpečná a ekonomicky adekvátní, a v neposlední řadě realizuje pro školy ICT audit nebo může pomoci i s výběrem nových digitálních technologií. Obě formy podpory se mohou i vzájemně prolínat dle odborných kompetencí jednotlivých aktérů a momentálních potřeb dané školy.
Co při začleňování digitálních technologií do výuky nejvíce řešíte? Jsou to mobily a tablety?
Nejde jen o tablety a mobily, ale i o nástroje skupinové výuky, jako jsou dotykový All-in-one s baterií umožňující práci se zařízením klasicky i naležato, interaktivní displej na polohovatelném mobilním stojanu, který může podporovat jak frontální, tak i skupinovou výuku, a celá řada dalších digitálních pomůcek. Ideální je, když se digitální pomůcky používají nejen individuálně, ale i propojují mezi sebou, umožňují tak digitální komunikaci, zpětnou vazbu, sdílení dat a informací a prezentaci výsledků práce žáků či studentů.
Obecně skupinová výuka a střídání forem i nástrojů je klíčem k efektivní, pestré a pro děti zajímavé výuce. Přináší to však větší nároky na pedagogy, s čímž právě my KIMové rádi pomůžeme.
Ve kterých předmětech se moderní technologie nejlépe začleňují?
Dá se říci, že ve všech, i když nejlépe samozřejmě v informatice. Informatika však prostřednictvím digitálních kompetencí prolíná všemi dalšími předměty. Důležité je, aby technologie byly začleněny tak, aby minimalizovaly složitost a maximalizovaly individuální potenciál. To znamená, že by měly usnadnit učení a zároveň rozšířit učební kapacity učitelů i žáků a mimo jiné umožnit nové způsoby učení, které by bez technologií nebyly možné.
A můžete uvést konkrétní příklady v některých předmětech?
V zeměpisu to mohou být Google Earth, Worldometer, ClimateCharts, Cost of Living nebo třeba KdeToSakra.cz – Český GeoGuessr.
V tělocviku jde třeba o různé digitální měřiče výkonu, vývoje kondice a zdraví či chytré hodinky a náramky. Napadají mě ještě aplikace jako Tělocvik online, Aplikace Horobraní.
V matematice to pak jsou tabulkové procesory, grafy, GeoGebra, 3D modelování, robotika jako Desmos Math, Matýskova matematika nebo Umíme matiku.
Odkud je možné čerpat inspiraci nebo materiály do výuky?
V rámci konzultací s KIMem a také ze stránek www.revize.edu.cz, případně www.edu.cz/digitalizujeme nebo z již zmíněného podcastu KYBcast a Škola DIGI IN.
Autor: Tomáš Matoušek