DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi - Národní pedagogický institut ČR vydal publikaci Michala Černého
před 2 lety
Publikace DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi se věnuje kompetenčnímu rámci DigCompEdu – standardizovanému rámci pro digitální kompetence učitelů v evropském prostředí. Autor uceleným způsobem objasňuje tento rámec a předkládá čtenáři inspiraci a pomoc pro rozvoj digitálních kompetencí vyučujících.
Publikace ke stažení
Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů podrobně popisuje různé sféry digitálních dovedností, jež potřebuje učitel ve výuce a v rozvíjení digitálních kompetencí žáků v současnosti, a jmenuje konkrétní aktivity spojené s těmito sférami. Jako nástroj pro určení dosažených digitálních kompetencí vymezuje rámec šest úrovní na škále od A1 po C2, stejně jako u společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Škála začíná nováčkem (A1), pokračuje přes objevitele (A2) a praktika (B1) k odborníkovi (B2) a na jejím vrcholu je lídr (C1) a průkopník (C2).
Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu byl poprvé vydán v roce 2017. Rok na to byly jeho hlavní části přeloženy do češtiny týmem NPI ČR, který měl možnost v předešlých dvou letech participovat na originále pod vedením výzkumného střediska Joint Research Centre. Poté MŠMT tento rámec vyhlásilo národním rámcem digitálních kompetencí učitelů.
Ač je český překlad záslužným počinem, praxe ukázala, že pro učitele různých aprobací, druhů a stupňů škol s rozdílnou úrovní digitálních kompetencí nebude v českém prostředí informačně dostačovat. Z potřeby aktuálnějších, detailnějších a hlavně praktičtějších informací vznikla tudíž publikace Michala Černého.
Ta analyzuje každou z 22 původně popsaných kompetencí do větší hloubky a v kontextu pedagogických teorií, přičemž současně informuje o souvisejících praktických online aplikacích a zdrojích z aktuální přítomnosti. Usiluje tak o otevření „platformy přemýšlivého propojeného růstu“, kdy se s přístupem autorů originálu potkává, ale zároveň ho svým pohledem prohlubuje a vede dál. Takto se publikace stává účinným nástrojem podpory jak pro ICT metodiky a koordinátory, tak pro učitele i studenty.
Publikace je členěna do 22 kapitol představujících jednotlivé digitální kompetence. Ty jsou přitom rozděleny tematicky do šesti oblastí:
- Profesní zapojení učitele
- Digitální zdroje
- Výuka
- Digitální hodnocení
- Podpora žáků
- Podpora digitálních kompetencí žáků.
Rámec tedy bere v potaz profesní kompetence učitelů, jejich pedagogické dovednosti i kompetence žáků. Všechny kompetence jsou vnímány jako rovnocenně významné, ovšem nepočítá se s tím, že by učitel měl všemi disponovat na nejvyšší úrovni.
Jednotlivé kapitoly knihy jsou strukturovány stejně. Úvodní teoretická část každé kapitoly rozebírá klíčové aspekty dané kompetence. Každou kompetenci pak doplňuje deset vybraných nástrojů, díky kterým lze kompetenci prakticky rozvíjet a realizovat. Součástí kapitol jsou rovněž tři anotované odborné zdroje (většinou z let 2018 a pozdějších), na něž navazují tři konkrétní inspirace do praxe.
Velmi důležitou součástí publikace jsou konkrétní tipy do výuky a doporučené aplikace k jednotlivým kompetencím.
Publikace má umožnit učitelům v konkrétní výuce variovat a rozvíjet svou praxi, ne pouze teoreticky reflektovat rámec. Kniha také cíleně zohledňuje koordinátory ICT, kteří nemají k dispozici dostatek zdrojů v češtině, a publikace pro ně tedy představuje podporu v procesu inovací a rozvoji digitálních kompetencí jednotlivých učitelů a celé školy.