Český jazyk
2. stupeň
Český jazyk a digitální technologie
Ve vyučovacím předmětu Český jazyk a literatura žáci využívají digitální technologie v rámci přípravy na výuku, při tvorbě prezentací a k vyhledávání informací, například v online katalozích (Pravidla českého pravopisu, Český národní korpus, slovníky české a světové literatury, ukázky z děl autorů, aktuální mediální obsahy aj.). Využívání digitálních technologií tak přispívá ke zvyšování kvality žákova informačního portfolia. Digitální technologie představují prostředí, v němž probíhá významná část běžné komunikace žáků, a proto jsou ve škole využívány také jako nástroj aktivizace a motivace žáků zabývat se procesem komunikace a jejími jazykovými prostředky.
V českém jazyce rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
Vytváříme žákům podmínky pro kritické hodnocení digitálního obsahu, vybíráme a didakticky transformujeme vhodné digitální texty.
-
Nabízíme žákům různé situace a texty v digitálním prostředí a vedeme je k tomu, aby při práci s těmito texty volili vhodné čtenářské strategie.
-
Navozujeme situace, při kterých se žáci učí v digitálním prostředí volit vhodné nástroje, zdroje a jazykové prostředky v souladu s komunikačním záměrem a autorským právem i s ohledem na to, zda komunikují s člověkem, nebo strojem.
-
Vedeme žáky k vlastní i vzájemné reflexi účinků zvolených prostředků komunikace v digitálním prostředí, k dodržování pravidel slušného chování na internetu.
-
Kriticky hodnotit digitální obsah: důvěryhodnost webových stránek, relevantnost a pravdivost informací, rozpoznávat hoaxy, fake news, argumentační fauly, podvodné zprávy a manipulace v mediální komunikaci a na sociálních sítích. Rozlišovat fakta od názorů.
-
Komentář: Tento výstup souvisí s výstupem RVP ZV, které se týkají kritického čtení (ČJL-9-1-01−ČJL-9-1-03), na něž je vzhledem k charakteru digitálního prostředí kladen stále větší důraz.
-
-
Při práci s digitálními texty volit vhodné čtenářské strategie: efektivně vyhledávat informace na webových stránkách, aktivně usilovat o porozumění digitálnímu obsahu.
-
Komentář: Tento výstup souvisí s výstupem RVP ZV, který se týká studijního čtení (ČJL-9-1-08). Reflektujeme zde to, že při čtení digitálních textů přizpůsobujeme volbu čtenářských strategií formátu těchto textů.
-
-
Volit adekvátní nástroje, zdroje a jazykové prostředky tak, aby byl naplněn komunikační záměr v souladu s autorským právem.
-
Při tvorbě digitálního obsahu (digitální portfolio, blogové příspěvky, digitální storytelling, prezentace, plakáty, podcasty, videa, rozhovory a další) využívat aplikace a další nástroje pro tvorbu a sdílení obsahu: textové editory, sdílené dokumenty, online jazykové slovníky a příručky, generativní AI.
-
Respektovat pravidla slušného chování na internetu (netikety): používání vhodného jazyka, srozumitelné sdělení, odpovědné sdílení informací, respekt k názorům druhých
-
Komentář: Tyto výstupy souvisejí s výstupy RVP ZV, které se týkají kultivace vlastní komunikace žáků (ČJL-9-1-07 a ČJL-9-2-08). Uvedené výstupy rozšiřujeme o specifika, které souvisejí s komunikací na internetu.
-
-
rozpoznávat v modelových situacích manipulativní techniky v interpersonální, skupinové a mediální komunikaci
-
zapojovat se do dialogu či diskuse včetně online diskusních fórnalézat s pomocí klíčových slov informace na internetu, které se týkají řešeného problému
-
nalézat s pomocí klíčových slov informace na internetu, které se týkají řešeného problému
- rozlišovat spisovný a nespisovný jazyk v mluveném i písemném projevu včetně elektronické komunikace
- vedeme žáky soustavně a pravidelně k využívání vhodných digitálních technologií pro usnadnění komunikace ve škole i mimo ni podle komunikačního záměru a situace
- vedeme žáky ke slušnému chování a respektu k ostatním
- vedeme žáky k samostatnému rozhodování, které technologie jsou pro naplnění komunikační potřeby vhodné a proč
- vedeme žáky k vyhledávání a praktickému zkoušení nových technologií a aplikací podle vzdělávací a komunikační potřeby
- při tvorbě a naplňování portfolií a přípravě vlastních komunikátů v digitálním prostředí včetně tvorby nových digitálních obsahů vedeme žáky k samostatnému a skupinovému kritickému posuzování spolehlivosti informačních zdrojů a informací jako takových a k dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví
- prostřednictvím vyhledávání podstatných informací z různých typů tištěných a elektronických textů vedeme žáky k porozumění jejich významu a smyslu
- motivujeme žáky, aby si vedli strukturovaná portfolia zahrnující informace o četbě krásné literatury a informačních zdrojích z dalších oblastí jejich zájmu, a tím sledovali pokrok ve svém učení
- navozujeme různé modelové komunikační situace (komunikace se spolužáky, učitelem, ostatními dospělými, a to i elektronická), a tím vytváříme příležitosti k tomu, aby žáci rozvíjeli komunikační strategie a techniky s ohledem na komunikační situaci, strategii a záměr a volili vhodné verbální i neverbální prostředky v komunikaci
- zapojujeme žáky podle jejich schopností a zájmů do spolupráce s realizačním týmem třídního blogu nebo školního časopisu; vedeme je k tomu, aby vnímali školní média jako jeden z prostředků komunikace
- využíváme zkušenosti žáků s komunikáty z prostředí digitálních technologií pro rozvoj jejich personální a interpersonální komunikace a pro utváření jejich hodnotového systému
- využíváme osobní zkušenosti žáků s komunikací v různých médiích včetně sociálních sítí a jejich zkušenosti z četby k přiblížení myšlení, názorů a jednání různých lidí
- při práci s informačními zdroji vedeme žáky k dodržování autorského práva, ochraně osobních údajů a vlastní bezpečnosti, dodržování licencí duševního vlastnictví atd.
Komunikační a slohová výchova
Žák:
- vytvoří informační portfolio za účelem řešení konkrétní školní úlohy, projektu či řešeného problému; uloží informace v takové podobě, aby s nimi mohl systematicky pracovat
Učivo:
- subjektivní a objektivní sdělení, komunikační záměr a strategie: rozlišování faktů a informací od názorů a hodnocení
- ověřování informačních zdrojů; rozlišování účelu textu a záměru autora; prostředky, jimiž autor sdělení vyjadřuje informace nebo přesvědčuje čtenáře
Žák:
- připraví s oporou o své informační portfolio prezentaci (výkladovou, úvahovou) pro spolužáky
- v prezentaci dodržuje zásady ochrany duševního vlastnictví
- odhalí v prezentaci spolužáka nesprávnou citaci či nedodržení zásady ochrany duševního vlastnictví
Učivo:
- tvorba prezentace podle daných pravidel a na dané téma, s oporou o vlastní žákovské informační portfolio
Žák:
- posoudí informační zdroje k danému tématu za pomoci otázek (jsou relevantní, týkají se tématu, jsou spolehlivé aj.)
- vytvoří výpisky ze spolehlivých informačních zdrojů, které k tématu shromáždil
- shromáždí obrazový a jiný grafický materiál pro prezentaci, dodrží autorské právo, zachová licence apod.
- zpracuje výkladový referát pro spolužáky na základě informačního portfolia, výpisků a obrazového materiálu
Učivo:
- posouzení relevance a spolehlivosti informací vzhledem k tématu a určené formě sdělení
- tvorba rešerší včetně grafických a obrazových ilustrací, tvorba referátu na dané téma
- prezentace referátu před spolužáky a vyučujícím
Žák:
- zpracuje úvahové a výkladové prezentace podle zadání učitele za dodržení principů ochrany duševního vlastnictví a přednese je ve třídě
- posoudí prezentaci spolužáků z hlediska relevance a spolehlivosti informačních zdrojů a z hlediska schopnosti zpracovat téma přehledně a soudržně
- nalezne s pomocí klíčových slov informace týkající se řešeného problému, posoudí je a vybere ty, které potřebuje, do osobního nebo skupinového informačního portfolia (včetně obrázků a videa); s oporou o ně sestaví koherentní referát doplněný obrazovými ilustracemi
Učivo:
- tvorba prezentace na dané téma v souladu s gramatickými pravidly nadvětného propojování a koherence textu (sdělení)
- prezentace referátu před spolužáky a vyučujícím
komunikační a slohová výchova integrovaná s jazykovovou výchovou
Žák:
- stanoví se spolužáky pravidla třídní diskuse a dodrží je při diskutování a debatách vč. digitálních
- vyslechne v diskusi názory ostatních a v diskusi na ně korektně reaguje; nevymýšlí si při argumentaci, co spolužák řekl, ale argumentuje v souladu s tím, co bylo řečeno
- požádá o dodržování pravidel diskuse, pokud jsou porušena
- odliší v komunikaci jazyk spisovný, hovorové prvky, nespisovný jazyk
Učivo:
- aktivní komunikace: třídní a školní pravidla diskuse a debaty; poctivá, korektní argumentace
- národní jazyk: spisovná čeština a její funkce, obecná čeština a nářečí a jejich funkce
Žák:
- zpracuje diskusní příspěvek pro diskusní fórum či sociální sítě podle reálné události, popř. reaguje korektně v diskusním fóru, které připraví učitel
- odliší v komunikaci dialekty, sociolekty, zejména slang a také mluvu současné mládeže, a to včetně prostředí diskusních fór, počítačových her nebo sociálních sítí
Učivo:
- aktivní komunikace: komunikace ve třídě, ve společnosti a online
- způsoby korektního a nekorektního diskutování
- národní jazyk: využití útvarů národního jazyka, zejména dialektů a sociolektů, v souvislosti s komunikační situací a komunikačním záměrem
Žák:
- zapojí se aktivně do diskuse ve třídě, ve škole anebo online
- rozpozná v diskusních fórech na internetu nebo ve fórech, které připraví učitel, manipulativní techniky a vyjádří se k nim kriticky
Učivo:
- aktivní komunikace: způsoby korektního a nekorektního diskutování
- posouzení obsahu a formy textů: strategie odhalování účelu textu a záměru autora, analýza manipulace
- národní jazyk: využití útvarů národního jazyka, zejména dialektů a sociolektů, v souvislosti s komunikační situací a komunikačním záměrem
Žák:
- zapojí se aktivně do diskuse ve třídě, ve škole anebo online
- dodrží v diskusi, debatě či polemice pravidla, argumentuje s přípravou, věcně a korektně; nezneužije prvky manipulace včetně emocionální manipulace
- rozliší v komunikaci prvky dialektu či slangu (včetně slangu mládeže), diskutuje a argumentuje, proč je autor v textech užil a zda je užil funkčně vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a cílové skupině (adresátovi)
Učivo:
- aktivní komunikace: debata a polemika jako další komunikační formy a jejich specifické rysy
- posouzení obsahu a formy textů: analýza argumentace a manipulace
- národní jazyk: využití útvarů národního jazyka, zejména dialektů a sociolektů, v souvislosti s komunikační situací a komunikačním záměrem
Komunikační a slohová výchova
Žák:
- odliší v různých informačních zdrojích fakta od názorů a hodnocení
- ověří informace ve zdrojích formou otázek a porovnáním s jinými informačními zdroji
- odliší v různých informačních zdrojích objektivní a subjektivní sdělení
- určí komunikační záměr autora v různých komunikátech odborného nebo publicistického slohu, včetně stylově nevyhraněných nebo hybridních sdělení na sociálních sítích, blozích a jiných platformách na internetu
Učivo:
- subjektivní a objektivní sdělení, komunikační záměr a strategie: rozlišování faktů a informací od názorů a hodnocení, ověřování informačních zdrojů
- rozlišování účelu textu a záměru autora; prostředky, jimiž autor sdělení vyjadřuje informace nebo přesvědčuje čtenáře
Žák:
- odhalí manipulaci v reklamě či propagandě v informačních zdrojích, zejména v publicistickém stylu
- nalezne konkrétní postup, jímž autor reklamy či jiného publicistického sdělení získává podporu pro svůj komunikační záměr (přesvědčovací prvky)
- diskutuje s ostatními a v diskusi zjistí, na koho a jak působí konkrétní reklamní sdělení či publicistický text, jehož účelem je přesvědčovat čtenáře
Učivo:
- subjektivní a objektivní sdělení, komunikační záměr a strategie: rozlišování faktů a informací od názorů a hodnocení
- ověřování informačních zdrojů
- rozlišování účelu textu a komunikačního záměru autora (autorského záměru): prostředky, jimiž autor sdělení vyjadřuje informace nebo přesvědčuje čtenáře
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Vyhledávání na internetu
Příspěvek představuje výukovou aktivitu zaměřenou na práci s neuměleckým textem, konkrétněji s textem odborným. Jako příklad je využito slovníkové heslo na Wikipedii. V této aktivitě žáci rozvíjejí dovednosti efektivního vyhledávání na internetu a ověřování informací z výchozího zdroje.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro český jazyk
- Rozvoj digitálních kompetencí v českém jazyce a literatuře
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Jak na nenávistné projevy
Rozpoznávání nenávistných projevů na sociálních sítích. Výstupem je aktivizace citlivosti žáků vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) na sociálních sítích.
Náměty do výuky – Digiškola
Ucelenou nabídku článků a tipů do výuky k českému jazyku a literatuře najdete na Metodickém portále RVP.cz v části Digiškola.