Aktuality
Vyberte si téma, co vás zajímá:
Zákazy a rychlá univerzální řešení v kyberprevenci nefungují
V kyberprevenci nefungují rychlá, instantní a univerzální řešení a nejhorší na nich je, že se tváří, že fungují,“ uvedl 7. díl 4. série podcastu KYBcast jeho autor Václav Maněna. Jeho host Martin Kaliba naopak připomíná hlavní body efektivní prevence, které zmínil už v 1. díle série. V první řadě je potřeba začít s prevencí brzy a cílit ji na konkrétní věk dětí. Prevence má být dále soustavná a dlouhodobá, programy je třeba uzpůsobovat potřebám dětí tak, aby s nimi „rostly“
Jak chránit děti před nebezpečnými výzvami na internetu?
Nebezpečné výzvy nejsou výmyslem digitálního věku – existovaly i před internetem. Tehdy se k nim však dostalo jen pár dětí. Problémem dnešního světa je, že se k videu na Tiktoku dostanou desítky až stovky tisíc dětí, které jsou výzvami fascinované a hrozí u nich, že budou výzvu napodobovat a neodhadnou její rizika. V dalším díle KYBcastu toto téma rozebírají Václav Maněna a Kamil Kopecký.
Děti už AI objevily. Jak jsou na tom učitelé?
Více než polovina českých žáků používá nástroje AI, třetina dětí je dokonce využívá jako pomocníka při vypracování domácích úkolů a jako nástroj pro vysvětlení toho, čemu nerozumějí. Vychází to z výzkumu e-bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28 tisíc žáků ZŠ a SŠ a který proběhl na podzim 2024. Jeho výsledky představil v dalším díle KYBcastu jeden ze stálých hostů 4. série podcastu, Kamil Kopecký.
Umělá inteligence a realita: Víme ještě, co je skutečné?
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
KYBcast se v nové sérii zaměří více na prevenci rizikového chování dětí i učitelů a seznámí posluchače s konkrétními kazuistikami
Oblíbený podcast o kybernetické bezpečnosti, KYBcast, který pod záštitou NÚKIBu od roku 2022 pravidelně připravuje Václav Maněna, vstupuje do své čtvrté série s řadou novinek. Od ledna 2025 se připojují stálí hosté, jmenovitě Kamil Kopecký, Pavel Hodál a Martin Kaliba, kteří přinášejí nové perspektivy a odborné znalosti. Nová série se zaměří na prevenci rizikového chování dětí i učitelů, nabídne kazuistiky, příklady z praxe a exkluzivní data z oblasti kybernetické bezpečnosti.
Školám hrozí bezpečnostní riziko, upozorňuje Maněna z KYBcastu. Týká se to i vaší školy?
Minulý měsíc skončila podpora redakčního systému Drupal 7, který v tuto chvíli stále využívá řada škol. Jak středoškolský učitel a IT expert Václav Maněna z podcastu KYBcast upozorňuje, pro řadu školských zařízení může jít o vážný bezpečnostní problém. Jak zajistit, aby toho nevyužili hackeři?
Děti jsou pořád stejné, jen se přesunuly do virtuálního světa, říká expert na rizikového chování Kaliba
Děti jsou pořád stejné, mění se u nich pouze vnější prostředí, ve kterém se formují. S tímto názorem profesora Zdeňka Matějčka souhlasí i první host čtvrté série KYBcastu, expert na rizikové chování Martin Kaliba. Zdůrazňuje, že děti je potřeba vést ke kritickému myšlení a vysvětlovat jim, proč je určité chování nebezpečné.
Je možné zůstat v digitální době v utajení? Jen těžko, naše mobily komunikují s okolím víc, než tušíme, varují experti KYBcastu
Zůstat anonymní v digitální době lze jen velmi obtížně. Většina lidí má přístup k internetu, k tomu používáme chytré telefony, které komunikují s okolním světem i bez toho, aniž bychom jim k tomu dali pokyn. Jak skrýt svoji digitální stopu? To poradí Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v novém díle KYBcastu.
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok
Další rozvoj digitálních technologií včetně dynamického “nástupu” umělé inteligence výrazně ovlivní náplň naší práce a podobu většiny profesí, ale zásadně promění celý systém vzdělávání. Proto je nutné ve školách učit žáky technologie používat bezpečně a tvořivě, ale zároveň o jejich využití kriticky přemýšlet. A ideálně ve všech vyučovacích předmětech, protože digitalizace prolíná napříč všemi obory. Shodli se na tom řečníci na tradiční konferenci “DigiSeč” věnované digitálním technologiím ve výuce, letos s podtitulem “Změny na trhu práce aneb Víme, co všechno neumíme?”, kterou již podvanácté zorganizoval Národní pedagogický institut (NPI).