Pondělí 3. 11. 2025, 14:00–15:30
Lektor | Název workshopu | Místo konání |
Mgr. Karel Malík | Vezměte je ven | Modrý salonek |
Ivana Böhmová | 1. část – Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI ČR a AI dětem) | Barevná učebna |
Ondřej Neumajer | Učitelská dilemata v době AI – pedagogika nejistoty, digitální wellbeing a digitální minimalismus | Vinárna |
doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. | O internetu zábavně a konstruktivisticky – pro 1. stupeň | Žlutý salonek |
Mgr. Hana Mahnelová, Ph.D. | Ukázkové úlohy na jednoduché využití MS Excelu v matematice s cílem rozvíjet digitální kompetence žáků | Skleněný salonek |
Mgr. Markéta Emmer Illová | Canva bez hranic – pro tvorbu, spolupráci i výuku bez omezení | Červený salonek |
Mgr. Daniel Janata | DIGIaktivity k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti | Zelený salonek |
Acer | Hvězdy na trhu práce | Velký sál |
Pondělí 3. 11. 2025, 16:30–18:00
Lektor | Název workshopu | Místo konání |
PhDr. Lukáš Borovička, Ph.D. | Rozkrývání dezinformací | Modrý salonek |
Ivana Böhmová | 2. část – Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI ČR a AI dětem) | Barevná učebna |
Mgr. Štěpánka Baierlová | Cesta k efektivnímu učení | Vinárna |
Mgr. Anna Yaghobová | O internetu zábavně a konstruktivisticky – pro 2. stupeň | Žlutý salonek |
doc. RNDr. Jakub Trubač, Ph.D. | Strukturované myšlení v praxi: Jak určovací klíče rozvíjejí digitální kompetence a informatické myšlení | Skleněný salonek |
Ing. Mgr. Miroslav Staněk, Ph.D. | Když v kuchyni ožije fyzika a chemie | Červený salonek |
Mgr. Daniel Janata | DIGIaktivity k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti | Zelený salonek |
IT guru – Petr Polívka | Kybernetická bezpečnost školy s IT guru a lektory NPI ČR | Velký sál |
Úterý 4. 11. 2025, 8:30–10:00
Lektor | Název workshopu | Místo konání |
Mgr. Ludmila Kovaříková | Změní umělá inteligence výuku češtiny a dalších předmětů? | Modrý salonek |
Learniga | Čtyři klíčové principy animace | Barevná učebna |
Mgr. Štěpánka Baierlová | Cesta k efektivnímu učení | Vinárna |
Mgr. Jiří Slavíček | Rozvoj digitálních kompetencí u žáků s poruchou autistického spektra | Žlutý salonek |
Mgr. Pavel Žalský | Jak si hrát a přitom se (digitálně) rozvíjet? Vzhůru do Nového světa! | Skleněný salonek |
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. | Rozvoj digitální kompetence na Wikipedii při používání šablon | Červený salonek |
Mgr. Helena Peřinová | Jak rozpoznat manipulaci v online světě | Zelený salonek |
Edugo – Petr Caloň | Google AI nástroje ve škole – praktické využití Gemini a NotebookLM pro učitele | Velký sál |
Úterý 4. 11. 2025, 10:30–12:00
Lektor | Název workshopu | Místo konání |
Mgr. Ludmila Kovaříková | Změní umělá inteligence výuku češtiny a dalších předmětů? | Modrý salonek |
Vít Voráček | Online metodika Animetod – ukázka lekce Filmové políčko | Barevná učebna |
Mgr. et Mgr. Klára Pirklová, Ph.D. | AI: jak vést žáky k samostanosti a odpovědnosti | Vinárna |
Mgr. Lenka Blehová | Kompetenční výuka – předmět zaměřený nejen na kompetence | Žlutý salonek |
Mgr. Pavel Žalský | Jak si hrát a přitom se (digitálně) rozvíjet? Vzhůru do Nového světa! | Skleněný salonek |
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. | Rozvoj digitální kompetence na Wikipedii při používání šablon | Červený salonek |
Petr Caloň | AI v hodině: Praktické scénáře pro dějepis, zeměpis a ZSV | Zelený salonek |
Epson – Michael Vlček, Matěj Kopecký | Interaktivní projektor jako pomocník učitele i žáka | Velký sál |
Medailonky lektorů a anotace workshopů
Mgr. Štěpánka Baierlová
Učí již několik let matematiku, informatiku a robotiku ve škole Labyrinth – gymnázium a ZŠ Brno. Svou výuku staví na formativním přístupu, o kterém je přesvědčená, že je základním kamenem kvalitní výuky. V poslední době se hodně zajímá o didaktiku a zkoumání metod, které mohou napomoci žákovskému učení. S využitím nových poznatků z oblasti kognitivních věd, pedagogiky a psychologie učení se snaží své hodiny vystavět tak, aby co nejvíce podpořila učení svých žáků.
Cesta k efektivnímu učení
Zažili jste jako děti, že vás rodiče poslali se učit? Poslali jste někdy své vlastní děti se učit? Předpokládám, že ano, ale řekl nám někdy někdo, jak se to vlastně dělá a co je v této oblasti efektivní? Tento workshop nám pomůže odpovědět na otázky spojené s pamětí a efektivním učením. V první části si prožijeme lekci tak, jak ji stavíme pro naše žáky na 2. stupni, zaměříme se na ověřené techniky a přístupy, které podporují aktivní učení i dlouhodobé zapamatování. Na příkladech si sami vyzkoušíte, co znamená kognitivní přetížení a jak přirozené je zapomínat. Ve druhé části popřemýšlíme o tom, co potřebujeme jako učitelé zařizovat, abychom co nejvíce podpořili efektivní učení svých žáků.
Mgr. Lenka Blehová
Je absolventkou MFF UK, obor učitelství matematiky a informatiky. Nejprve učila na SPŠE (střední průmyslová škola elektrotechnická) v Pardubicích, nyní už 17 let učí na Gymnáziu, Pardubice, Dašická 1083. V posledních letech se ve škole věnuje koordinaci zavádění ICT revize RVP a také pracuje pro NPI ČR jako konzultantka ICT revize RVP pro gymnázia a SOŠ.
Kompetenční výuka – předmět zaměřený nejen na kompetence
Na našem gymnáziu jsme hledali odpověď na otázku, jak efektivně zařadit digikompetence do výuky s výhledem na její modernizaci v duchu velké revize. Výsledkem je vytvoření nového předmětu, který jsme sestavili integrační metodou průřezových témat ze tří předmětů. Připravili jsme témata, jejichž obsah budou žáci zpracovávat ve skupinkách do různých výstupů (mapy, audio, video, webové stránky, grafika, animace, výtvarné realizace), které pak vzájemně sdílejí. Žáci jsou hodnoceni nejen za zpracování témat, ale i za zvládnutí obsahu učiva. Pro přípravu a pilotáž jsme využili odborného vedení lektora z PF TUL. Celý projekt vám představím a podělím se s vámi o dosavadní zkušenosti. Také si prakticky vyzkoušíte kompetenční výuku s digipomůckami.
Ivana Böhmová
Ivana Böhmová působí jako obsahová manažerka pro oblast AI ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu ČR. Podílí se na rozvoji systematické podpory pro školy v oblasti implementace umělé inteligence a digitálních inovací. Zaměřuje se na propojování odborníků z různých oblastí a zajišťuje tvorbu metodických materiálů a vzdělávacích programů pro učitele. Sama je nadšená lektorka, dříve také učitelka na prvním stupni ZŠ se zájmem o inovativní přístupy a metody.
Eva Tykvová
Eva Tykvová je středoškolská pedagožka a lektorka se specializací na umělou inteligenci ve vzdělávání. Absolvovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zaměřila na výuku jazyků a matematiky. Umělou inteligenci systematicky integruje do výuky a podílí se na jejím zavádění do školní praxe. Spolupracuje s iniciativou AI dětem, je autorkou vzdělávacích materiálů a své odborné zkušenosti sdílí na školeních určených nejen učitelům, ale také rodičům a široké veřejnosti. Věnuje se především praktickému využití nástrojů, srozumitelnému výkladu a rozvoji digitálních dovedností napříč věkovými skupinami.
Tvorba AI asistentů pro učitele: praktický workshop (NPI ČR a AI dětem)
Workshop pro mírně pokročilé a pokročilé uživatele poskytne základní orientaci, inspiraci a praktické zkušenosti pro další vlastní experimenty s využitím umělé inteligence a asistentů v praxi.
V teoretické části vás seznámíme s právními a bezpečnostními aspekty používání AI ve vzdělávání. Představíme vám základní principy a metodiku tvorby AI asistentů včetně praktických ukázek a návodů k práci se systémovými prompty.
V praktické části budete v malých týmech pod vedením lektorů prozkoumávat možnosti tvorby jednoduchého asistenta – od prvotního nápadu přes jeho rozpracování až po testování. Společně si vyzkoušíte různé přístupy k tvorbě a využití asistentů a budete reflektovat jejich přínosy i limity.
Workshop trvá 180 minut ve dvou blocích, přihlaste se prosím na oba bloky zároveň.
PhDr. Lukáš Borovička, Ph.D.
Vystudoval Univerzitu Karlovu (obory český jazyk a literatura, historie, učitelství). Absolvoval roční studijní stáž na University College London. Má za sebou i publikační činnost v oboru dějiny české literatury (je například spoluautorem učebnicové řady Nová literatura pro střední školy). Má zkušenosti s výukou na gymnáziích a na VŠ. Zajímá se o digitalizaci ve vzdělávání (člen týmu metodiků NPI ČR), podporu nadání a o mezinárodní spolupráci ve vzdělávání.
Rozkrývání dezinformací
Účastníci si vyzkouší analýzu videa, které může šířit zavádějící či nepravdivé informace, a společně odhalí techniky, jimiž působí na diváky. Součástí bude také práce s umělou inteligencí. Ukážeme si, jak ji využít jako nástroj k ověřování obsahu, ale i kde naráží na své hranice a proč není spolehlivá bez lidského úsudku.
doc. Mgr. Cyril Brom
Působí jako docent na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Založil a řídí laboratoř Amulab. Zajímá se především o didaktiku informatiky a o to, jak se lidé učí pomocí multimediálních materiálů, jako jsou animace nebo výukové hry. Spolupracuje s Českou televizí na tvorbě těchto materiálů. V minulosti se věnoval i umělé inteligenci, výpočetním neurovědám a počítačovému modelování. Podílel se i na projektech Kingdom Come: Deliverance, Československo 38–89, Pogamut a Evropa 2045.
Mgr. Anna Drobná
Věnuje se zejména výzkumu na Univerzitě Karlově v oblasti výuky digitálních technologií na 1. stupni ZŠ. Je spoluautorkou didaktických materiálů k seriálu Datová Lhota.
Mgr. Anna Yaghobová
Působí jako doktorandka a výzkumná pracovnice na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy a zároveň jako vyučující matematiky a informatiky na Gymnáziu Christiana Dopplera v Praze. Je součástí výzkumné laboratoře Amulab doc. Cyrila Broma. Zajímá se o didaktiku informatiky, zejména o oblast digitálních technologií, kde zkoumá dětské prekoncepce a na jejich základě tvoří výukové materiály.
O internetu zábavně a konstruktivisticky – dva workshopy (1. stupeň / 2. stupeň)
O konstruktivismu se v souvislosti s výukou informatiky mluví často, ale jak konstruktivistická vyučovací hodina skutečně vypadá? Společně si jednu takovou lekci pro 1. stupeň (anebo pro 2. stupeň) vyzkoušíme, a to na téma fungování internetu. Účastníci projdou celou hodinu včetně praktické aktivity a na závěr budeme společně reflektovat, jak byly naplněny principy konstruktivismu. Účastníci dostanou k dispozici přípravu i materiály pro vlastní výuku a odkazy na další volně dostupné zdroje k výuce o fungování digitálních technologií.
Petr Caloň
Jako učitel působí na Masarykově gymnáziu v Příboře, kde vyučuje dějepis, zeměpis, společenské vědy a informatiku. Má dlouholetou praxi v oblasti aplikace moderních technologií ve vzdělávání se speciálním zaměřením na využití Google technologií a Chromebooků ve školním prostředí. Snaží se inspirovat kolegy k integraci digitálních nástrojů do výuky. Jeho sen je posunout školu směrem k bezpapírovému a automatizovanému prostředí.
Kromě pedagogického zaměření má vášeň pro cestování. Jeho osobním mottem je: Nic není nemožné a slovo „nejde“ neexistuje.
AI v hodině: Praktické scénáře pro dějepis, zeměpis a ZSV
Jak může umělá inteligence obohatit výuku dějepisu, zeměpisu nebo ZSV? Přijďte si to vyzkoušet na vlastní kůži. V rámci workshopu se zúčastníte simulovaných vyučovacích hodin, ve kterých bude AI zapojena do 3–4 konkrétních metodických scénářů.
K dispozici budou Chromebooky. Stanete se na chvíli žáky a vyzkoušíte si, jak lze AI přímo využít při práci s historickými prameny, geografickými daty nebo při diskuzi o společenskovědních otázkách.
Workshop povede učitel Petr Caloň z Masarykova gymnázia v Příboře, který vám ukáže, jak AI pomáhá zpřehlednit výuku, přinést nové metody práce a podpořit aktivní zapojení žáků, vše na základě zkušeností ověřených přímo v praxi.
Na závěr bude prostor pro otevřenou diskuzi: Je AI pro učitele a žáky spíše příležitost, nebo hrozba? Přijďte sdílet své zkušenosti, nápady i obavy.
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D.
Vystudoval obor učitelství a opět vyučuje i na střední škole. Kromě toho vedl školení zaměřená na rozvoj digitální gramotnosti pro pracovníky krajské samosprávy. Od roku 2007 působí především jako akademický pracovník na katedře výpočetní a didaktické informatiky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Zaměřuje se na výuku podporovanou digitálními technologiemi, didaktiku informatiky a tvorbu e-learningových kurzů. Je hlavním autorem učebnice Práce s daty.
Rozvoj digitální kompetence na Wikipedii při používání šablon
Možná máte pocit, že digitální kompetence žáků se rozvíjejí často mimo školu při jejich každodenních činnostech a je to dostačující. Přesto byste ale měli dostát potřebě jejich rozvoje v souladu s RVP v různých předmětech. Tvorba na Wikipedii vám v uvedeném může pomoci, i když budete chtít mít stále na prvním místě obsah předmětu, který vyučujete. Přijďte se o tom přesvědčit a získáte návrhy, jak v aktivitách využít šablony, které se na Wikipedii používají. Doporučujeme mít s sebou vlastní notebook.
Mgr. Jakub Holec, Ph.D.
Absolvent Přírodovědecké fakulty a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který propojuje teorii s praxí ve výuce přírodních věd. Působí jako učitel na ZŠ Kunratice a zároveň se podílí na vzdělávání budoucích učitelů biologie na Katedře učitelství a didaktiky biologie PřF UK. V rámci Národního pedagogického institutu ČR se specializuje na přírodovědnou oblast a environmentální vzdělávání. Dlouhodobě se věnuje popularizaci geologického vzdělávání, kterou v současnosti rozvíjí prostřednictvím projektu Explorika.
Strukturované myšlení v praxi: Jak určovací klíče rozvíjejí digitální kompetence a informatické myšlení
Vyzkoušíme si, jak lze rozvíjet digitální kompetence a informatické myšlení bez digitálních technologií. V roli žáků budeme pracovat s geologickými určovacími klíči na bázi rozhodovacího stromu. Přitom se zaměříme na systematické zkoumání charakteristických vlastností minerálů a hornin. Budeme reflektovat, které digitální kompetence se při této aktivitě rozvíjejí a jak jejich rozvoj podpořit v různých předmětech i mimo přírodovědnou oblast. Workshop je určený učitelům 2. stupně ZŠ.
Mgr. Markéta Emmer Illová
Je absolventkou Pedagogické fakulty MU Brno s aprobací český jazyk a občanská výchova, jako učitelka pracuje na 2. stupni ZŠ již přes dvacet let. Na počátku profesní kariéry učila na SOU. Na současném působišti na Základní škole Velké Opatovice vyučuje také informatiku a dějepis. Zabývá se čtenářskou gramotností, mezipředmětovými vztahy, propojováním zkušeností, využíváním digitálních nástrojů v různých předmětech a zejména hledáním nových a zajímavých cest. Také se věnuje v NPI lektorování v oblasti digitálních kompetencí, zejména v dějepisu a češtině.
Canva bez hranic – pro tvorbu, spolupráci i výuku bez omezení
Společně se podíváme na možnosti, které Canva nabízí nám jako učitelům. Většinou ji využíváme pro tvorbu vlastních materiálů, ale my se tentokrát zaměříme na práci žáků (samostatnou i skupinovou) a zejména na plánování projektů a výuky vůbec. Vyzkoušíme si, jak připravit lekce, sdílet zadání a práci se žáky, vytvářet přípravy na projektovou výuku. Nezapomeneme i na sdílení dobrých nápadů a aktivit, které se nám osvědčily v praxi.
Mgr. Daniel Janata
Lektor, učitel a metodik NPI pro 1. stupeň ZŠ zabývající se rozvojem digitální kompetence žáků a hledáním vhodných metod, forem a postupů, jak efektivně využívat digitální technologie v konstruktivistické výuce.
DIGIaktivity k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti
Jaké digitální nástroje mohou rozvíjet čtenářskou a pisatelskou gramotnost? Jak je využít, aby aktivizovaly a motivovaly děti ve čtenářství a pisatelství napříč vzdělávacími oblastmi? Účastníci si vyzkouší mnohé digitální nástroje takovými způsoby, které podporují rozvoj dané gramotnosti, vytváří odpovídající podnětné prostředí. Na závěr proběhne reflexe využitých nástrojů a postupů pro využití ve výuce.
Mgr. Ludmila Kovaříková
Mgr. Ludmila Kovaříková učí na ZŠ ve Vranovicích český a anglický jazyk. Dlouhodobě se zabývá čtenářskou a digitální gramotností. Snaží se učitelům ukázat, že technologie neoslabují chuť číst, ale naopak rozšiřují naše možnosti a mění přístup k informacím. Věří, že čtenářství a digitální svět podporují naši zvídavost, a proto právě v nich hledá prostředky, které by dětem pomáhaly nacházet radost v objevování světa.
Změní umělá inteligence výuku češtiny a dalších předmětů?
Umělá inteligence mění způsob, jakým učíme, a výuka mateřského jazyka není výjimkou. Na workshopu prozkoumáme, co od AI očekáváme my a jaká doporučení přináší nový RVP a rámec digitální gramotnosti. Vyzkoušíme si různé přístupy k tvorbě testů, cvičení a aktivit – od méně vhodných po ty vhodnější – a ukážeme si, jak přitom zachovat zásady komunikační výuky a nenechat se umělou inteligencí manipulovat. Doporučujeme mít s sebou vlastní notebook.
Hana Mahnelová, Ph.D.
Je středoškolská učitelka s více než třicetiletou praxí. Má zkušenost s využitím digitálních technologií ve výuce matematiky a chemie.
Ukázkové úlohy na jednoduché využití programu MS Excel v matematice s cílem rozvíjet digitální kompetence žáků
Tabulkový procesor MS Excel bývá označován za nejpoužívanější aplikaci svého druhu, žáci se s ním seznamují už na základní škole. Také v matematice najdeme nejednu příležitost, jak program efektivně využít. Účastníci workshopu si budou moci sami vyzkoušet řešení konkrétních matematických úloh (použitelných na základní i střední škole) s využitím jednoduchých nástrojů programu MS Excel. Ukážeme si využití funkcí s časem a statistických funkcí charakteristik polohy znaku, připomeneme rozvíjené digitální kompetence. Workshop je vhodný i pro naprosté začátečníky v práci s MS Excel, podmínkou účasti je vlastní notebook s aplikací MS Excel.
Mgr. Karel Malík
Učitel zeměpisu a informatiky na malé vesnické škole. Nadšenec do map a produktů Google ve školství. Rád nachází správnou cestu nejen v přírodě, kde se cítí skvěle, ale také ve svých hodinách, ve kterých se snaží kombinovat různé styly výuky včetně těch zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí žáků.
Vezměte je ven
Ven ve výuce? A s dětmi? No jasně! Společně si vytvoříme „stopařův obrázek“, ověříme (ne)pravdy o mechu na severní straně, připojíme se do vesmíru, poznáme, co kolem nás roste a kdo to zpívá. Zjistíme, že Měsíc je „tam“ pořád. Zkusíme si jednoduché aktivity, při kterých se snoubí terénní výuka s rozvojem digitálních kompetencí žáků. Využijeme přitom běžné mobilní technologie, umělou inteligenci a vlastní zvídavost – dokud nám nedojdou data, baterka… nebo nápady.
Ondřej Neumajer
Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.
Učitelská dilemata v době AI – pedagogika nejistoty, digitální wellbeing a digitální minimalismus
Přání rodičů je, aby se jejich děti ve škole naučily v neustále se měnícím prostředí orientovat a úspěšně v něm fungovat. Jak to ale mají učitelé zařídit, když i prostředí škol se jim proměňuje pod rukama, mění se celý svět vzdělávání a mění se i samotné děti? Posledním impulzem je umělá inteligence, která změny ještě více urychluje a mnohdy staví na hlavu postupy a zvyky fungující celé generace. Nejdříve se podíváme na to, jaké strategie může učitel a jeho škola uplatnit, aby se z toho nezbláznil a zároveň ho práce i nadále naplňovala. Budeme se věnovat třem fenoménům: pedagogice nejistoty, digitálnímu wellbeingu a digitálnímu minimalismu. Následně proběhne diskuze o vlastních zkušenostech s těmito koncepty.
Mgr. Helena Peřinová
Vystudovala učitelství pro střední školy na PF JČU, francouzský jazyk a dějepis a poté na PF OU anglický jazyk a český jazyk pro cizince. Nyní působí na ZŠ Petra Bezruče ve Frýdku-Místku. Věnuje se výuce pomocí metody CLIL, čtenářské a mediální gramotnosti. Od r. 2011 je zkoušející Cambridge zkoušek YLE, KET, PET a FCE. Vytváří metodické materiály pro NPI a je členkou územního metodického kabinetu Nový Jičín a Frýdek-Místek v oblasti jazyk a komunikace. Zabývá se výukou češtiny jako cizího jazyka a je garantkou pro cizí jazyky v MAP, MAS Pobeskydí. Ve své práci cílí na vnitřní motivaci, propojení výuky s praxí a motivaci k celoživotnímu vzdělávání.
Jak rozpoznat manipulaci v online světě
Na internetu se naši žáci denně setkávají s manipulací, ať už jde o zkreslené informace, skrytou reklamu, nebo vliv algoritmů sociálních sítí. Jak jim pomoci rozlišit fakta od nepřesných informací a fakenews? Jak jednoduše ověřit pravost fotografie? Kde všude se skrývá reklama a jak ji poznat? A co všechno ovlivňuje jejich online chování?
V tomto workshopu se zaměříme na praktické aktivity, které lze využít ve výuce – od digitálních aplikací přes hry až po modelové situace. Ukážeme si, jak s žáky diskutovat o manipulaci, reklamě, product placementu, clickbaitech. Společně se podíváme, jak nás v tom může podpořit nové RVP, kde najdeme mediální výchovu, bezpečnost na internetu a jak tyto oblasti propojit s výukou napříč předměty.
Účastníci budou potřebovat mobil nebo PC.
Mgr. et Mgr. Klára Pirklová, Ph.D.
Je lektorka vzdělávání dospělých a learning designérka. Učí učitele pomocí technologií zjednodušovat to, co už dělají. Pomáhá prošlapávat nové cesty. Má čtyři školou povinné děti, které ji v tomto smyslu udržují v kondici.
AI: jak vést žáky k samostatnosti a odpovědnosti
Workshop je určen pro všechny vyučující napříč ZŠ i SŠ a je koncipován jako program „train-the-trainer“. Účastníci si v něm osvojí praktické dovednosti pro integraci umělé inteligence do výuky. Program je zaměřen na zážitkové učení a reflexi, aby pedagogové získali jasnou představu, jak své žáky vést k samostatné a zodpovědné práci s AI.
Mgr. Jiří Slavíček
Jiří je speciální pedagog s dlouholetou praxí ve vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra s různým stupněm podpůrných opatření. Pracuje však i s žáky v rámci vzdělávacího programu základní školy speciální. Vystudoval speciální pedagogiku pro učitele na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.
Aktuálně působí na pozici třídního učitele v autistické škole. Dále je provázející učitel ve spolupráci s PdF Masarykovy univerzity, metodik centra metodické podpory a podílí se v rámci NPI ČR na tvorbě nového RVP ZŠS. Kromě toho je v autistické škole koordinátor ICT a vyučuje informatiku. Zajímá se o nové technologie a využívá je ve výuce a práci s žáky s autismem. Obecně digitální technologie považuje za velmi důležitého pomocníka v rozvoji žáků s autismem, který jim bude často oporou v běžném životě.
Rozvoj digitálních kompetencí u žáků s poruchou autistického spektra
Rozvoj digitálních kompetencí u žáků s poruchou autistického spektra je ve výuce nezbytné řešit s minimálně stejnou naléhavostí jako u žáků intaktních. Dobře rozvinuté digitální kompetence přináší těmto žákům zjednodušení a osamostatnění v procesu učení ve škole a v praktickém životě podporu potřebnou pro samostatné aktivity. Osvojené digitální kompetence umožňují žákům snazší naplnění potřeby strukturovanosti a přehlednosti výuky. Reálné zkušenosti z výuky žáků s poruchou autistického spektra, konkrétní tipy i doporučení přiblíží, jak je možné u nich digitální kompetence rozvíjet. Ukázky konkrétních nástrojů odkryjí postupy, kterými lze žákům s poruchou autistického spektra zjednodušit vstup a existenci v digitálním světě.
Ing. Mgr. Miroslav Staněk, Ph.D.
Steam dreamer. Fyzik a filozof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědecko-technického) poznání. Lektor a metodik, který hledá různé způsoby implementace ICT do výuky. Vášnivě sbírá a čte staré učebnice, v nichž se snaží nalézt pochopení současnosti i poučení pro budoucnost výuky technických a přírodovědných předmětů. Na stará kolena se znovu učí programovat a nestačí se divit, jak se svět (techniky) proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv a několik málo poznatků se snaží rozšiřovat mezi učitele. Je „styčným důstojníkem“ měřicího systému PASCO Scientific pro ČR. Ve vzácných chvílích volna systematicky ničí některý z hudebních nástrojů, kterými se rád obklopuje, nebo je na rybách.
Když v kuchyni ožije fyzika a chemie
Série pokusů z pomezí fyziky a chemie. Jednoduchým elektronickým teploměrem PASCO „osaháme“ fenomény, se kterými se můžeme setkat v kuchyni. Trefíš teplotu koktejlu? (teplota směsi dvou různě teplých kapalin); Libo do kávičky mlíčko (nebo do čaje citronku)? (teplota směsi dvou různě teplých kapalin); Kdy voda vaří 1? Vliv tlaku (teplota během fázové přeměny voda-pára a její závislost na okolním atmosférickém tlaku); Kdy voda vaří 2? Vliv rozpuštěné soli (teplota během fázové přeměny voda-pára a její závislost na přítomnosti soli); Teplo vypařování 1 (skupenské teplo vypařování vody v plamenu svíčky); Teplo vypařování 2 (skupenské teplo vypařování lihu a acetonu v pokojové teplotě); Jak ochladit led? (fázové přeměny a teplo rozpouštění); Nepřesol to! (rozpouštěcí teplo).
Vít Voráček
Od roku 2017 je projektovým manažerem spolku Animánie, stará se o celoroční filmově-výchovné aktivity Animánie, také produkčně zajišťuje projekt metodiky Animetod. Je rovněž lektorem animace v rámci Animánie i mimo ni.
Mgr. Martina Voráčková
Je zakladatelka Animánie, výtvarná pedagožka s dlouholetou praxí na ZUŠ, spolutvůrkyně online metodiky Animetod, učebnice FAV Filmouka a dalších projektů, metodička a lektorka.
Online metodika Animetod – ukázka lekce Filmové políčko
Ukázková lekce online metodiky Animetod. Co všechno v sobě skrývá jedno filmové políčko? Na základě lekce Filmové políčko si ukážeme všechny informace obsažené v jediném obraze filmu a dozvíme se, díky jakým principům můžeme docílit vyznění, které chceme divákovi předat. Pomocí jednoduchého cvičení s telefonem si vyzkoušíme vytvořit vlastní příběh v jednom obraze. Cvičení, které lze snadno využít nejen v hodinách uměleckých předmětů.
Mgr. Pavel Žalský
Pochází z Krkonoš, kde učí na Základní škole, Vrchlabí, nám. Míru 283. Předtím učil v nedalekém Hostinném. Jeho přístup k výuce formoval skauting a lektorování na skautských kurzech, práce muzejního pedagoga a také projekt Dějepis+. Má za to, že dějepis může být velké dobrodružství plné poznání, přemýšlení a bádání, pro které lze skvěle využít digitální nástroje.
Jak si hrát a přitom se (digitálně) rozvíjet? Vzhůru do Nového světa!
Jak si jen nehrát, ale zároveň se tím učit a rovnou i rozvíjet digitální kompetence? Přijďte to zjistit na online palubu španělské lodi cestou do Nového světa. U kormidla jsou vítáni učitelé základních a středních škol, kteří chtějí ve výuce dějepisu efektivně rozvíjet digitální kompetence.
Workshopy od sponzorů
Hvězdy na trhu práce
Jak připravujeme žáky a studenty na praxi? Na našem mini-workshopu se dozvíte, které digitální kompetence z nich mohou udělat žádané hvězdy na trhu práce. Budeme se bavit o digitální gramotnosti a dovednostech, které s ní souvisí. Získáte inspiraci a pádné argumenty na věčnou studentskou otázku: „K čemu mi to v praxi bude?“ Společně se pokusíme najít to nejlepší, co bude pro budoucí uplatnění vašich žáků skutečně potřeba.
Workshopem vás provedou David Plešinger z Acer Czech Republic a Karel Vávře z Argon System Třeboň, který je současně učitelem na gymnáziu v Třeboni. Oba jsou nadšenci do technologií s dlouholetými zkušenostmi z IT byznysu a obchodní partneři, kteří se aktivně věnují propojování světa vzdělávání s praxí a umí spolu i nesouhlasit.
Z workshopu si odnesete tipy na klíčové dovednosti, které mohou rozhodnout o úspěchu v budoucím zaměstnání, a argumenty pro efektivní komunikaci se studenty. Budeme si navzájem předávat zkušenosti a pohledy na to, co je po škole nezbytné umět. Okrajově se dotkneme i tématu hardware, protože k celé problematice tak nějak patří. Pojďme společně rozsvítit potenciál vašich žáků a studentů!
Google AI nástroje ve škole – praktické využití Gemini a NotebookLM pro učitele
Umělá inteligence od Googlu se stává každodenní součástí škol. V rámci workshopu si ukážeme, jak mohou učitelé naplno využívat Gemini integrované do prostředí Google Workspace, ať už při práci v Gmailu, na Google Disku, či v dalších aplikacích, které používají každý den.
Zvláštní pozornost věnujeme nové aplikaci NotebookLM, která vám dokáže výrazně pomoci při úpravách a aktualizacích oficiálních dokumentů školy, jako jsou např. ŠVP, školní řád či klasifikační řád.
Celý workshop bude veden prakticky: vyzkoušíte si konkrétní příklady využití, uvidíte, jak vám AI může šetřit čas, zpřehlednit práci s texty a otevřít nové možnosti nejen při přípravě výuky, ale i při školní administrativě.
It guru – Petr Polívka
Představíme vám data z realizace IT auditů ve školách, které NPI ČR nabízí zdarma v rámci podpory z Národního plánu obnovy. Také bude představen plánovaný obsah vzdělávání pro celé sborovny, kdy lektoři NPI ČR procházejí s učiteli, preventistou, vedením školy, ICT koordinátory a dalšími pedagogickými pracovníky různé kazuistiky z dětského světa, kde zásadní roli hrálo nepoučené chování uživatelů (žáků, učitelů i rodičů). Přijďte si domluvit konzultaci s IT guru pro svou školu a realizaci IT auditu. Získejte povědomí o možnostech lektorů a konzultantů do vaší sborovny.
Kyberchvíle – společně v bezpečí
Kyberchvíle jsou jednoduché a smysluplné okamžiky, kdy se jako rodina nebo komunita zastavíte, mluvíte o digitálním světě a učíte se, jak v něm být bezpečně a s respektem. Krůček po krůčku – zábavně, přirozeně a společně.
Minecraft ve výuce: kyberbezpečnost, matematika i dějepis na vlastní kůži
Objevte, jak může Minecraft proměnit výuku v inspirativní dobrodružství! Prozkoumáme konkrétní způsoby, jak tuto oblíbenou aplikaci využít ve výuce různých předmětů, od matematiky přes dějepis až po občanskou výchovu. Zaměříme se také na kyberbezpečnost, která je v dnešní digitální době klíčová. Ukážeme, jak ji lze efektivně začlenit do výuky pomocí Minecraftu.
Vše si navíc budete moci prakticky vyzkoušet v naší mobilní učebně vybavené zařízeními Surface. Přijďte si osahat výukové světy, které motivují žáky, rozvíjejí jejich kreativitu a zároveň podporují kritické myšlení.
Workshop je určen pro učitele všech předmětů a stupňů, žádné předchozí zkušenosti s Minecraftem nejsou potřeba.
Jak smysluplně digitalizovat výuku a čelit rezistentním kolegům
Workshop Jak smysluplně digitalizovat výuku a čelit rezistentním kolegům nabídne praktické tipy, jak snadno zapojit moderní učební materiály Vividbooks do každodenní praxe. Ukážeme si konkrétní postupy, jak digitální nástroje obohacují výuku a zároveň šetří čas učitele. Součástí bude i využití umělé inteligence pro tvorbu aktivit a hodnocení žáků.
Interaktivní projektor jako pomocník učitele i žáka
Projektor není jen pouhý zobrazovač. Na workshopu společnosti Epson si společně ukážeme, že interaktivní projektor je praktickým pomocníkem pro učitele i žáky. Vyzkoušíme si možnosti bezdrátového sdílení obrazu i přenesení interaktivity na koncové zařízení.
Virtuální realita ve třídě: od zážitku k učení
Přijďte na praktický workshop, kde si sami vyzkoušíte, co dnes virtuální realita umí a proč se stává čím dál důležitějším nástrojem ve vzdělávání. Ukážeme vám, jak VR technologie otevírají nové možnosti pro výuku napříč předměty. Společně si projdeme hlavní přínosy pro učitele i žáky, od zvýšení motivace a aktivního zapojení přes lepší pochopení látky až po rozvoj digitálních kompetencí a schopnost učit se zážitkem. Workshop je koncipovaný jako ochutnávka, budete mít možnost nasadit si VR brýle, ponořit se do ukázkových scénářů a získat inspiraci, jak virtuální realita může obohatit vaše hodiny.
Čtyři klíčové principy animace
Už jste někdy zkusili tvořit animovaný film? Ne? Ukážeme vám čtyři klíčové principy animace, které vám i vašim žákům umožní tvořit působivé animované filmy. Tyto principy, inspirované dvanácti principy animace od Disneyho, jsou základem dynamických a realistických pohybů.
Naučíte se ovládat rychlost a načasování, to pomáhá kontrolovat tempo a energii vaší animace. A dobré načasování je klíčové pro plynulost a přirozenost animace. Princip zmáčkni a natáhni dodá vašim postavám a objektům hmotnost, flexibilitu a dynamiku. Anticipace připraví diváka na nadcházející akci a tzv. přestřelení, tedy moment, kdy akce mírně přesáhne cílový bod, přidává na realističnosti a dynamice. A nakonec správná kompozice vašich scén upoutá pozornost diváka na nejdůležitější prvky, předá příběh, emoce i akci.
Na workshopu si jednotlivé principy osvojíte v připravených scénách s naším Learniga animačním studiem. Přidejte se k nám a objevíte, jak můžete se žáky tvořit dokonalé animace!
Praktické ukázky využití dotykové obrazovky v jednotlivých předmětech
Výuka na dotykových obrazovkách je jednoduchá. Ukážeme si příklady z předmětů, jako jsou matematika, přírodověda, hudební výchova atd. Využívat budeme jak předinstalované aplikace, tak i ty stažené z obchodu Google Play. Procházku Egyptem, periodickou tabulku, 3D model motoru, test slovní zásoby či graf z programu GeoGebra budeme mít k dispozici na jediné kliknutí!
Související odkazy
DigiSeč 2024:
Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok.
DigiSeč 2023:
Informační gramotnost je dnes důležitá stejně jako vzduch. Je to bojová doména, přiznal plukovník Zelinka na konferenci DigiSeč.
































































