Cizí jazyk
Gymnázium
Cizí jazyk a digitální technologie
Začlenění digitálních technologií do vyučovacího předmětu Cizí jazyk poskytuje nové možnosti všem aktérům, tedy učitelům i žákům. Rozšiřují možnosti osvojení cizího jazyka a rozvíjení digitální gramotnosti prací s digitalizovanými daty různého typu (číselná, textová, zvuková, obrazová, multimediální data). Digitální technologie pomáhají rozvíjet jazykové dovednosti žáků, a to nejen v oblasti recepce, ale i produkce. Digitální technologie v cizích jazycích podporují aktivní využívání osvojovaného jazyka, komunikaci v daném jazyce a vedou žáka k tvořivému využití jazyka, čímž ho motivují a vyvolávají pocit, že jazyk je k užitku. V návaznosti na základní vzdělávání využívání digitálních technologií při osvojování cizích jazyků usnadňuje žákům orientaci v online prostředí, umožňuje lepší přístup k informacím a dovoluje navazovat kontakty v širokém spektru, čímž je umožněna vyšší mobilita žáků a jejich všestrannější a rychlejší orientace v současném světě. Zkušenosti ze základního vzdělávání a pokročilejší úroveň cizího jazyka umožňují žákům rozvoj digitální gramotnosti napříč všemi předměty, což v praxi cizího jazyka dává prostor pro práci s cizojazyčnými zdroji včetně jejich kritického posouzení.
V Cizím jazyce rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vedeme žáky k vyhledávání a zpracování informací, samostatnému vyhledávání a snaze posoudit důvěryhodnost cizojazyčného informačního zdroje (žák vyhledá na relevantních cizojazyčných zpravodajských serverech, např. BBC, Associated Press, Frankfurter Allgemeine Zeitung, články na zadané téma a na základě jejich obsahu si vytvoří svůj názor, který je schopný prezentovat)
-
vedeme žáky k dalšímu digitálnímu zpracovávání, ukládání, zálohování a sdílení získaných informací a vytváření digitálního obsahu, případně bez opory o jiné zdroje (např. vlastní video nebo prezentace vlastních fotografií)
-
vedeme žáky k uvědomování si existence autorského zákona a k osvojování si zvyku uvádět bibliografické zdroje při šíření informací jiných autorů
-
vedeme žáky k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které jsou určeny pro studium cizího jazyka (např. online slovníky)
-
vedeme žáky k využívání odpovídajících čtenářských strategií vhodných pro digitální čtení, k práci (čtení) v prostředí elektronické obrazovky (posouvání řádků, stránek, sledování odkazů v textu) a k další práci s textem a informacemi
-
vedeme žáky k práci s klávesnicí pro další cizí jazyky a k formulování písemného vyjádření různými formami
-
vytvořit prezentaci/sdělení na zadané/aktuální téma na základě informací dohledatelných na internetu, a to se všemi náležitostmi včetně odkazů na zdrojové materiály; v prezentaci jsou odlišeny převzaté informace a informace reprezentující vlastní názor žáka
-
rozlišit mezi standardními zpravodajskými servery a servery prezentujícími dezinformační weby bulvární obsah
-
dohledat informace k problematice probírané v jiném předmětu (matematice, fyzice, informatice, biologii atd.) a zpracovat je požadovanou formou; zpracovaná témata mohou zahrnovat např. vývoj v oblasti kosmického průmyslu, kvantových počítačů, genetiky, kosmologie či ochrany životního prostředí
-
reagovat na písemné sdělení v tištěné i elektronické podobě s vyjádřením svého názoru a argumentů
-
využívat adekvátní klávesnici pro daný jazyk k sestavení písemného vyjádření
-
komunikovat online s partnerem či se skupinou, která pracuje na projektu, podle přímých pokynů; hledat vysvětlení a pomáhat plnit sdílené úkoly
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky k souběžnému osvojování cizího jazyka a využívání digitálních technologií s důrazem na vyhledávání informací z důvěryhodných cizojazyčných zdrojů, jejich kritické posouzení a zpracování
-
motivujeme žáky k řešení úloh, které umožňují tvorbu digitálního obsahu pomocí videa, audia, fotografií, digitálních interaktivních prezentací, blogů apod.
-
podporujeme žáky v tom, aby pomocí digitálních nástrojů sami cíleně plánovali, dokumentovali a monitorovali svůj postup v osvojování si cizího jazyka
-
usilujeme o podporu komunikativních dovedností žáků prostřednictvím různých digitálních technologií; vedeme žáky k využívání programů, aplikací a webových stránek pro osvojování slovní zásoby a správné výslovnosti
-
motivujeme žáky k aktivnímu vyjádření jejich názoru a komentáře, případně k reakci na názory jiných v modelových situacích na sociálních sítích prostřednictvím digitálních technologií
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Funny pictures in my town
Aktivita probíhá ve skupinkách mimo školu, kdy každá skupina obdrží přesné instrukce v anglickém jazyce, co mají žáci nafotit. Instrukce by měly reflektovat okolí školy, aby žáci stihli obejít potřebná místa během jedné vyučovací hodiny, a měly by se týkat slovní zásoby zahrnující město a budovy v něm. V další hodině žáci fotky upraví a nasdílí v Padletu. Žáci si navzájem fotografie okomentují a hlasují o nejlepší fotografii v dané kategorii.
Vytváříme instagramový profil
Pracovní list je určen žákům, jejichž jazykové znalosti odpovídají jazykové úrovni A1/A2–B1. Žáci vytváří instagramový profil, příběh a video fiktivní postavy, člena rodiny nebo vybrané osobnosti za pomoci šablony v bezplatném online nástroji Canva. Úkoly jsou zaměřeny na opakování slovní zásoby tematického celku Popis a charakteristika osoby. Na konci pracovního listu lze najít informace o Canvě a návod k vytvoření zadaných úkolů.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Cizí jazyk
-
AI v přípravách na hodiny cizího jazyka
-
Využití nástrojů Google ve výuce
-
Online aplikace ve výuce a rozvoj digitálních kompetencí
-
Umělá inteligence ve výuce cizích jazyků
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Anna Kačabová: Rozvíjíme podnikavost ve vzdělávání
Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Termín podnikavost je vnímaný ve společnosti rozdílně, proto je potřebné v tomto směru dělat osvětu – jedná se o určitý způsob přemýšlení, kdy svět kolem sebe vnímáme jako síť plnou příležitostí. Jakými způsoby lze podnikavost rozvíjet v rámci výuky?
Mira Samek: Jak na zábavnou a efektivní výuku pomocí virtuální a rozšířené reality
Představíme vám nástroje, které umožnují zavést do výuky všech předmětů virtuální a rozšířenou realitu jen pomocí mobilu, tabletu a papírové kostky. Aplikace CoSpaces umožnuje snadnou tvorbu výukových modulů pro studenty i učitele