Fyzika

Gymnázium

Fyzika a digitální technologie

Účelné uplatnění digitálních technologií ve výuce fyziky je výhodné pro obě vzdělávací oblasti – informatiku i fyziku. Výuka fyziky přispívá k rozvoji informatického myšlení a digitální kompetence, a to ve všech aspektech. Digitální technologie umožňují přiblížit výuku fyziky aktuálnímu stavu a procesům fyziky jakožto vědního oboru. Vhodné uplatnění digitálních technologií ve výuce přispívá k vyšší efektivitě výuky nejen tím, že napomůže žákům k pochopení učiva, ale i tím, že výuka žáky zaujme a pozitivně motivuje.

Ve vyučovacím předmětu žáci využívají digitální technologie k pozorování fyzikálních jevů, měření a zpracování naměřených hodnot, k popisu a vysvětlení fyzikálních jevů pomocí záznamů experimentů a vizuálních simulací, k řešení problémů sběrem a tříděním dat z otevřených zdrojů a ke komunikaci (zejména při distančním vzdělávání). Použité zdroje a elektronické záznamy si žáci ukládají do portfolia k dalšímu využití při vzdělávání.

Ve Fyzice rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • vedeme žáky k vyhledávání a výběru potřebných informací o zkoumaných jevech a jejich uplatnění a souvislostech i v jiných oborech lidské činnosti

  • rozvíjíme dovednost žáků získané informace analyzovat a třídit dle stanovených kritérií

  • rozvíjíme dovednost žáků vyvozovat z utříděných informací odpovídající závěry

  • rozvíjíme dovednost žáků tvořit a upravovat digitální obsah v různých formátech, volbu formátu odvozovat dle účelu využití

  • vedeme žáky, aby při sdílení informací dbali na korektnost vyjadřování a čistotu stylu

  • vedeme žáky k tomu, aby dbali na etiku při používání převzatých informací, odlišovali původní text a uváděli zdroje použitých informací

  • vedeme žáky k efektivnímu a bezpečnému používání digitální techniky k pozorování a měření fyzikálních jevů a ke zpracování výsledků pozorování a měření

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • navrhuje optimální postup pozorování a měření fyzikálních jevů, k tomu používá i náročnější digitální měřidla a měřicí přístroje

  • modeluje fyzikální jevy pomocí počítačového softwaru

  • při výkladu používá vlastní experimenty nebo jejich digitální záznamy

  • při měření používá k záznamu naměřených hodnot a výpočtům i náročnější techniku

  • vyhledává a třídí data z otevřených zdrojů dle strategie zvolené dle účelu jejich využití

  • vyhledává data z otevřených zdrojů k postupu řešení úlohy a k ověření věcné správnosti nalezeného řešení úlohy

  • hodnotí relevantnost informací z médií k dané problematice dle jejich správnosti, úplnosti a spolehlivosti

  • sestavuje počítačové prezentace vybraných dat a informací k představení souvislostí fyzikálních jevů a k aplikacím fyzikálních jevů v technice a ostatních vědních oborech

  • přizpůsobuje organizaci a uchovávání dat a informací dle obsahu, prostředí a účelu

  • ke komunikaci a sdílení dat při skupinové práci nebo diskusi k výsledkům pozorování a měření s odlehlými spolužáky používá dostupné digitální prostředky

  • při používání digitálních technologií dbá na ochranu osobních údajů a bezpečné používání techniky

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • při experimentálních a badatelských úlohách v rámci fyzikálního vzdělávání vedeme žáky k promyšlené volbě měřicích metod a měřicích zařízení, jejichž prostřednictvím se efektivně uplatní digitální technika z hlediska postupu i zpracování výsledků

  • vedeme žáky k tomu, aby své myšlenky a výsledky získané z pozorování a měření fyzikálních jevů zveřejňovali a diskutovali nejen v rámci své pracovní skupiny, ale i v širším okruhu a aby k tomuto účelu promyšleně dle věcného obsahu sdělení a profilu zájmové skupiny, jíž je informace určena, volili vhodné prostředky, využívali možností sdílených dokumentů a digitálních komunikačních prostředků

  • do výuky fyziky zařazujeme projekty, které vedou žáky k cizojazyčné komunikaci s využitím digitálních komunikačních prostředků

  • vedeme žáky k tomu, aby při studiu fyzikálních jevů využívali dostupné applety modelující fyzikální jevy, vlastní digitální modelování fyzikálních jevů, možnosti experimentů ve vzdálených laboratořích a možnosti otevřených zdrojů informací

  • vedeme žáky k navrhování vlastních projektů s fyzikální tematikou, k zpracování návrhu jejich obsahu a k následné realizaci a vyhodnocení včetně efektivního využití digitálních prostředků

  • při práci s daty z otevřených zdrojů vedeme žáky k tomu, aby potřebné zdroje volili systematicky dle předem zvolené strategie odvozené z účelu, tj. zadání; vedeme žáky k tomu, aby získaná data třídili a kriticky posuzovali podle kritérií odvozených z účelu, tj. zadání

  • vedeme žáky k tomu, aby ve své ediční činnosti dbali na dodržování pravidel k ochraně autorských práv u převzatých či jinak použitých textů a současně dbali i na ochranu vlastních autorských práv a ochranu vlastní identity

  • vedeme žáky k tomu, aby se používání optomalních digitálních technologií stalo přirozenou součástí jejich vzdělávání a občanského života

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Pexeso – tuhost pružiny

V rámci diskuzí o revizích RVP a aplikace ICT kompetencí do reálné výuky je nutné si uvědomit, že cílem všech těchto snah je implementovat ICT do výuky tak, aby se jejich využití stalo nenucenou a aktivní součástí výuky.

Vazebná energie atomového jádra

DVZ je koncipován tak, aby si žáci sami odvodili vybrané vlastnosti atomových jader (např. závislost vazebné energii na velikosti jádra) na základě zpracování volně dostupných údajů o atomových jádrech. DVZ obsahuje předpřipravená data. Dále pracovní postup pro žáky a komentované vzorové řešení pro učitele včetně odkazů na hlubší fyzikální poznatky. Zpracování dat žáci mohou dělat v libovolném tabulkovém procesoru.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Fyziku

  • Rozvoj digitálních kompetencí ve fyzice a chemii

  • Jak začít na škole systematicky podporovat nadání

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Vratislav Ulrich (2. díl): Změř si, jakou sílu má tvůj vlas

„Fyzika se musí hýbat, žáci ji potřebují dostat do ruky,“ říká ve 2. části rozhovoru pedagog Vratislav Ulrich z českobudějovické ZŠ Pohůrecká, když barvitě líčí, jak využívá digitální technologie při výuce fyziky a matematiky a připravuje žákům problémové úlohy.

Měření zvuku a hluku

DVZ obsahuje pracovní listy s úkoly a prostorem pro zaznamenávání měřených výsledků. Pro měření hlasitosti je využívána volně dostupná aplikace pracující na mobilním zařízení – mobilním telefonu nebo tabletu. Pro pochopení učiva je k dispozici i vizuální prezentace a audiosoubory se záznamem.

Slovní úlohy o pohybu

Využití programu dynamické geometrie (např. GeoGebra) pro řešení slovních úloh (konkrétně slovních úloh o pohybu) grafickou metodou. Řada slovních úloh je řešitelná i užitím grafické metody řešení.