Přírodovědné
vzdělávání
Kategorie M, L0, L5
Střední odborná škola


Přírodovědné vzdělávání a digitální technologie
Žáci v maturitních oborech SOŠ jsou vedeni k efektivnímu využívání digitálních technologií v přírodních vědách. Tyto technologie se stávají nepostradatelnými při vytváření modelů, provádění experimentů, zpracování a vyhodnocování dat a řešení přírodovědných problémů. Učíme žáky, jak využívat digitální nástroje k podpoře badatelských činností, a rozvíjíme jejich schopnost interpretovat a prezentovat výsledky své práce. Podporujeme žáky ve využití moderních technologií, jako jsou AR, VR.
Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků
V rámci fyzikálního vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- vedeme žáky k používání digitálních měřicích přístrojů při experimentech a k analýze získaných dat pomocí specializovaného softwaru;
- podporujeme žáky v modelování fyzikálních jevů a procesů pomocí počítačových simulací a ve vytváření digitálních prezentací výsledků experimentů;
- učíme žáky efektivně vyhledávat a hodnotit fyzikální informace z různých digitálních zdrojů a aplikovat je při řešení problémů;
V rámci chemického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- učíme žáky používat digitální technologie k provádění a dokumentaci chemických experimentů, včetně záznamu a zpracování dat;
- podporujeme žáky při využívání digitálních nástrojů k vytváření a analýze chemických modelů a simulací;
- vedeme žáky k využívání digitálních zdrojů pro vyhledávání informací o chemických látkách, reakcích a jejich aplikacích v praxi;
V rámci biologického a ekologického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- vedeme žáky k používání digitálních technologií při pozorování, dokumentaci a analýze biologických procesů a ekosystémů;
- podporujeme žáky při využívání geografických informačních systémů (GIS) a dalších digitálních nástrojů pro studium ekologických problémů;
- učíme žáky kriticky hodnotit a interpretovat biologické a ekologické informace získané z digitálních zdrojů a využívat je při řešení environmentálních otázek.
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Anorganické kyseliny s využitím Wolfram Alpha
Aktivita popisuje využití nabídky informací okruhu Chemistry s cílem vyhledat a roztřídit významné anorganické kyseliny (případně jejich vlastnosti), správně je česky pojmenovat a posoudit relevanci zápisů racionálních vzorců z pohledu českého školského názvosloví.
Pexeso – tuhost pružiny
V rámci diskuzí o revizích RVP a aplikace ICT kompetencí do reálné výuky je nutné si uvědomit, že cílem všech těchto snah je implementovat ICT do výuky tak, aby se jejich využití stalo nenucenou a aktivní součástí výuky. Předkládaná aktivita má za cíl být aktivitou, kde využití ICT není pouhá nutnost, ale stává se zcela přirozenou součástí práce žáků.