Přírodovědné
vzdělávání
Kategorie H
Střední odborná škola


Přírodovědné vzdělávání a digitální technologie
Žáci v učebních oborech jsou vedeni k využívání digitálních technologií v rámci přírodních věd. Tyto technologie podporují jejich schopnost provádět jednoduché experimenty, zpracovávat data a řešit praktické problémy v oblasti fyziky, chemie a biologie. Učíme je používat digitální nástroje k podpoře jejich badatelské činnosti a k prezentaci výsledků.
Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků
V rámci fyzikálního vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- podporujeme žáky v používání digitálních měřicích přístrojů a při záznamu dat z jednoduchých experimentů;
- učíme žáky modelovat základní fyzikální jevy pomocí dostupného softwaru;
- vedeme žáky k vyhledávání fyzikálních informací online a k jejich aplikaci v praxi;
V rámci chemického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- učíme žáky používat digitální technologie pro dokumentaci a analýzu výsledků chemických pokusů;
- vedeme žáky k vytváření jednoduchých digitálních modelů chemických reakcí;
- podporujeme žáky v používání digitálních zdrojů k získávání informací o chemických látkách a jejich bezpečném použití;
V rámci biologického a ekologického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:
- vedeme žáky k používání digitálních nástrojů pro pozorování a záznam biologických jevů;
- podporujeme žáky při využívání digitálních technologií k pochopení základních ekologických problémů;
- učíme žáky vyhledávat a hodnotit ekologické informace z digitálních zdrojů a aplikovat je v každodenním životě.
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Anorganické kyseliny s využitím Wolfram Alpha
Aktivita popisuje využití nabídky informací okruhu Chemistry s cílem vyhledat a roztřídit významné anorganické kyseliny (případně jejich vlastnosti), správně je česky pojmenovat a posoudit relevanci zápisů racionálních vzorců z pohledu českého školského názvosloví.
Pexeso – tuhost pružiny
V rámci diskuzí o revizích RVP a aplikace ICT kompetencí do reálné výuky je nutné si uvědomit, že cílem všech těchto snah je implementovat ICT do výuky tak, aby se jejich využití stalo nenucenou a aktivní součástí výuky. Předkládaná aktivita má za cíl být aktivitou, kde využití ICT není pouhá nutnost, ale stává se zcela přirozenou součástí práce žáků.