Přírodovědné
vzdělávání

Kategorie H

Střední odborná škola

Přírodovědné vzdělávání a digitální technologie

Žáci v učebních oborech jsou vedeni k využívání digitálních technologií v rámci přírodních věd. Tyto technologie podporují jejich schopnost provádět jednoduché experimenty, zpracovávat data a řešit praktické problémy v oblasti fyziky, chemie a biologie. Učíme je používat digitální nástroje k podpoře jejich badatelské činnosti a k prezentaci výsledků.

Jak rozvíjíme digitální kompetence žáků

V rámci fyzikálního vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • podporujeme žáky v používání digitálních měřicích přístrojů a při záznamu dat z jednoduchých experimentů;
  • učíme žáky modelovat základní fyzikální jevy pomocí dostupného softwaru;
  • vedeme žáky k vyhledávání fyzikálních informací online a k jejich aplikaci v praxi;

V rámci chemického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • učíme žáky používat digitální technologie pro dokumentaci a analýzu výsledků chemických pokusů;
  • vedeme žáky k vytváření jednoduchých digitálních modelů chemických reakcí;
  • podporujeme žáky v používání digitálních zdrojů k získávání informací o chemických látkách a jejich bezpečném použití;

V rámci biologického a ekologického vzdělávání rozvíjíme digitální kompetence žáků tím, že:

  • vedeme žáky k používání digitálních nástrojů pro pozorování a záznam biologických jevů;
  • podporujeme žáky při využívání digitálních technologií k pochopení základních ekologických problémů;
  • učíme žáky vyhledávat a hodnotit ekologické informace z digitálních zdrojů a aplikovat je v každodenním životě.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Anorganické kyseliny s využitím Wolfram Alpha

Aktivita popisuje využití nabídky informací okruhu Chemistry s cílem vyhledat a roztřídit významné anorganické kyseliny (případně jejich vlastnosti), správně je česky pojmenovat a posoudit relevanci zápisů racionálních vzorců z pohledu českého školského názvosloví.

Pexeso – tuhost pružiny

V rámci diskuzí o revizích RVP a aplikace ICT kompetencí do reálné výuky je nutné si uvědomit, že cílem všech těchto snah je implementovat ICT do výuky tak, aby se jejich využití stalo nenucenou a aktivní součástí výuky. Předkládaná aktivita má za cíl být aktivitou, kde využití ICT není pouhá nutnost, ale stává se zcela přirozenou součástí práce žáků.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Biologii

  • Poruchy příjmu potravy

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Petr Drahník (2. díl, přírodopis): Se žáky chodíme do lesa poznávat přírodu pomocí aplikací v telefonu

V pokračování rozhovoru s Petrem Drahníkem ze ZŠ Pohůrecká se zaměříme na využití technologií při výuce přírodopisu. Vydáme se do lesa a načerpáme inspiraci, jak prohloubit poznávání přírody díky tomu, co běžně nosíme v kapse – našim mobilním telefonům.

Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů

V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.