Za držení pohotovosti musí mít zaměstnanec příplatek, během dovolené navíc šéfovi zvedat mobil nemusíte, uklidňují posluchače experti KYBcastu
před 3 měsíci
Ať už pracujete ve školství, nebo soukromé sféře, i vy máte nárok na klidnou dovolenou bez toho, aniž by vás někdo rušil. Přestože jde o právo každého zaměstnance, ne všichni o něm ví, a tak se často stává, že i během volna řeší neodbytného šéfa. Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, IT experti z podcastu KYBcast, uklidňují, že zvedat telefon nejsou povinni ani sami učitelé.
„I ředitel je rád, že má konečně volno a může si odpočinout, proto nejspíš nehrozí, že by vám volal,“ uklidňuje Pavel Matějíček, etický hacker a IT expert Národního pedagogického institutu ČR. Doplňuje, že pokud by šéf volal na pracovní telefon, o dovolené jej zaměstnanec nemusí zvedat a své soukromé číslo není povinný nadřízenému sdělovat, případně na něm reagovat. „Já takové štěstí na své šéfy ale neměl,“ posteskl si Matějíček, který posluchačům podcastu KYBcast mimo jiné popsal i patovou situaci, kterou zažil coby zaměstnanec.
Šlo o situaci, kdy po něm nadřízený chtěl, aby do smlouvy o zprostředkování služeb pro klienta uvedl své číslo. Matějíček s tím ale nesouhlasil – bál se, že by jej klient mohl rušit i mimo pracovní dobu. Třeba o víkendech, po večerech nebo právě na dovolené. „Ptal jsem se ho, jestli mi za to v takovém případě dá šéf odměnu, on mi ale řekl, že mi nechce platit nic navíc. Držel bych totiž takzvaně pohotovost, na kterou bych musel mít smlouvu, že mi za ni bude platit,“ říká zkušený IT odborník.
Legislativě toho, jak se má zaměstnanec chovat vůči svému šéfovi během dovolené, se oba ajťáci věnovali během dalšího dílu speciální série KYBcast: Letní toulky kyberprostorem. Kromě toho posluchačům (nejen z oblasti školství) poradili, jak si nastavit mobil během léta. Například na zařízeních od společnosti Apple lze dát režim nerušit, a tak se vám kromě vybraných kontaktů nedovolá nikdo „nežádoucí“.
Podílejte se na závěrečném díle letní série
O dalších letních vychytávkách a o tom, jak je to s reagováním na šéfovo volání během dovolené, se dozvíte v osmém díle třetí série KYBcastu s názvem Nenechte se rušit o prázdninách. Poslechnout si jej můžete na YouTube kanále Národního pedagogického institutu ČR, případně v podcastových aplikacích.
Oba tvůrci KYBcastu si v rámci letní série pro své příznivce připravili i bezvadnou aktivitu. Posluchači mohou posílat krátké textové či audio zprávy o tom, co se jim přihodilo během léta nejen s technologiemi. Zavedla vás navigace doprostřed hustého temného lesa? Vybil se vám telefon přesně ve chvíli, kdy jste potřebovali zaplatit, nebo se vám stalo cokoliv jiného? Podělte se o to s námi a staňte se spoluautory posledního dílu letní série KYBcast: Letní toulky kyberprostorem! Své zážitky můžete psát na e-mailovou adresu kybcast@npi.cz.
Autor: Tomáš Matoušek