Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku
před rokem
Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například umělá inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.
Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že pomyslná sláva Wikipedie je již za zenitem, Ludmila Kovaříková posluchačům vysvětlila, že tomu tak rozhodně není. Mezi její plusy uvedla, že je rychle dostupná, univerzální, informace jsou v ní přehledně členěné a také velmi rychle aktualizované, navíc vzájemně propojené. To se v době, kdy se svět mění rychlostí světla, zkrátka ve školství hodí.
Proto by Wikipedii nezavrhla, naopak. Zmínila ovšem také, že ne každý text je na stejné úrovni, pokud jde o odbornost, některé informace mohou být navíc zbytečně do hloubky nebo nepodložené. Poslední negativum nicméně bere i jako předost – vysvětluje, že se díky tomu děti naučí informace ověřovat a nespoléhají tak pouze na jeden zdroj.
Není osa jako osa
U zobrazování na osách nicméně ještě zůstaneme. Libor Klubal ze Základní školy Velké Hoštice přítomným představil program Desmos, díky kterému mohou matikáři zobrazovat goniometrické funkce na osách.
Libor Klubal ze Základní školy Velké Hoštice přítomným představil program Desmos, díky kterému mohou matikáři zobrazovat goniometrické funkce na osách.Hana Mahnelová zase nabídla využití PhET simulací, s kterými lze volně vytvářet interaktivní matematické a přírodovědné simulace, jež jsou založené na rozsáhlém ověřování a výzkumu.
V Praze zase Daniel Pražák ukázal Sound meter, který zobrazuje hlasitost v daném místě. “Když zadám skupinovou práci, domluvím se s žáky, v jakém rozmezí může být ve třídě hlučno. Tak, aby děti mohly pracovat, ale vzájemně se nerušily,” vysvětluje přínos.
Publiku také ukázal program pro vyučující zeměpisu, dějepisu nebo občanské výchovy. Na stránkách Atlas mapy lze pracovat jako s klasickým fyzickým školním atlasem, jen s tím rozdílem, že je digitalizovaný. “Navíc zde máte například vývoj víry v průběhu let, divy světa nebo členy NATO a podobně,” ukazoval Pražák.
Přiznal také, že s anotacemi předmětů či jinými texty mu pomáhá umělá inteligence v podobě JenniAI. “Psal bych něco půl hodiny, ale Jenni to napíše dobře za pár minut.” Pomoc při psaní využívá i Petr Coufal. Program Bard od Googlu totiž lže využít při psaní románů, vymýšlení her a podobně. “Je to užitečný pomocník, pokud jde o kreativu,” představil aplikaci Coufal.
Ač existuje celá řada dalších skvělých aplikací, jejichž výhody bychom zde mohli popisovat, a o kterých byla na jednotlivých pracovištích NPI řeč, zmíníme poslední aplikaci. Canva je grafický editor, ve kterém lze vytvářet a upravovat fotky, loga nebo šablony. Díky intuitivnímu rozhraní s ním zvládnou pracovat i děti základní školy, přestože jim je jinak grafika cizí. Pedagogové Canvu pro změnu mohou používat k vytváření levných pomůcek do výuky. Ať už jde o kartičky s doplňováním nebo třeba pexeso a podobně.
Všechny prezentace řečníků, v nichž naleznete více praktických tipů do výuky, naleznete na padletu s výstupy na jednotlivých pracovištích, kde se konala roadshow.
Připravil: Tomáš Matoušek