19. 8. 2025

4 kroky ke smysluplnému učení s AI

1. Výchozí bod: žáci a jejich svět 

Začněte tam, kde jsou vaši žáci – zjistěte jejich zkušenosti a postoje k AI 

Proč to dělat? Vaši žáci už AI pravděpodobně používají. Problém je, že často nevědí, jak ji používat efektivně a zodpovědně. Místo toho, abyste AI zakázali (což stejně nelze kontrolovat), zmapujte zkušenosti žáků a veďte je k lepšímu využívání. 

Každá třída je jiná. Možná máte skupinu digitálně zdatných žáků, kteří AI používají denně, nebo naopak třídu, kde většina nemá žádné zkušenosti. Zmapování výchozího stavu vám pomůže vybrat aktivity na míru potřebám, určit úroveň náročnosti nebo identifikovat případné mýty o AI, se kterými je třeba pracovat. 

Co mapovat: 

  • Zkušenosti s AI nástroji – které znají, jak často používají, k čemu. 

  • Kritické myšlení – umí rozpoznat chyby a limity AI? 

  • Technické podmínky  k jakým zařízením a nástrojům mají přístup? 

  • Postoje – co si o AI myslí, jaké mají obavy či očekávání. 

Konkrétní tipy pro mapování třídy

Rychlé aktivity (5–10 minut): 

  • AI zkušenostní linie: Žáci se postaví na pomyslnou čáru podle zkušeností s AI (od „nikdy jsem nepoužil/a“ po „používám denně“). 

  • Pravda nebo mýtus: Přečtěte 5–6 tvrzení o AI, žáci hlasují, co je pravda a co mýtus. 

  • AI omyly: „Setkali jste se s tím, že vám AI dala špatnou informaci? Jak jste to poznali?“ 

Hlubší aktivity (15–20 minut): 

  • Co si myslíme o AI: Žáci ve skupinách diskutují a zapisují výhody, nevýhody a zajímavosti o AI ve vzdělávání. 

  • Hodnocení promptů: Ukažte 3–4 různé prompty na stejné téma, žáci je seřadí od nejefektivnějšího a zdůvodní proč. 

  • První dialog: Pro začátečníky – nechte je ve dvojicích položit jednoduchý dotaz chatbotovi a pozorovat jejich reakce. 

2. Cíle: směr pro digitální éru

Stanovte, co se mají žáci skutečně naučit – zaměřte se na dovednosti, které AI nenahradí 

Proč měnit cíle? V době, kdy AI dokáže vygenerovat faktografický text za několik vteřin, se mění samotná podstata toho, co žáky ve škole učíme. Nejde jen o doplnění AI do stávajících cílů, jako spíš o posun od informací k rozvoji dovedností. Například v oblasti jazyka se důraz přesouvá od znalosti pravidel k tomu, jak s pomocí těchto znalostí lépe komunikovat. U humanitních předmětů nejde jen o vyjmenování faktů, ale o schopnost bádat a kriticky hodnotit zdroje.  

Některé cíle „odcházejí“ – podobně jako se přestalo učit počítání s logaritmickým pravítkem, některé činnosti nyní efektivněji zvládne AI. 

Nové dovednosti „přicházejí“ – rozpoznat limity AI včetně halucinací, chápat, proč k nim dochází, a využívat AI k rozšíření vlastního potenciálu. 

Nový RVP tuto změnu podporuje. Revidovaný RVP klade důraz na propojení čtyř oblastí: 

  • Oborový obsah – vědomosti a dovednosti z konkrétních předmětů 

  • Klíčové kompetence – například digitální, k řešení problémů, komunikativní 

  • Základní gramotnosti – čtenářská a pisatelská, logicko-matematická… 

  • Průřezová témata – péče o sebe i druhé, udržitelné prostředí, společnost pro všechny… 

Jak na to: 

  1. Vyjděte z OVU (očekávaných výsledků učení) ve svém vzdělávacím oboru – využijte nástroj prohlednout.rvp.cz pro snadné vyhledávání. 

  2. Identifikujte změnu – co může AI převzít vs. co se musí naučit žáci. 

  3. Cíl formulujte s aktivními slovesy – analyzuje, vyhodnocuje, navrhuje, kriticky posuzuje. 

  4. Propojte s kompetencemi – zejména s kompetencí digitální a k řešení problémů, s důrazem na schopnost kritického hodnocení informací. 

  5. Váš cíl vysvětlete žákům – ať vědí, kam směřují a proč. 

Příklady transformace cílů

Zeměpis 

  • Tradiční znalostní cíl: „Žák vyjmenuje země EU.“  

  • Cíl v době AI: „Žák ve spolupráci s AI vyhledá ekonomická data vybraných zemí EU, kriticky posoudí získané informace a vyhodnotí dopady členství na jejich rozvoj.“  

Přírodopis 

  • Tradiční znalostní cíl: „Žák popíše proces fotosyntézy.“  

  • Cíl v době AI: Žák s využitím znalostí o fotosyntéze s podporou AI navrhne a provede jednoduchý pokus k jejímu pozorování, zaznamená a vyhodnotí získaná data a na jejich základě formuluje vlastní závěry.

3. Hodnocení: sledování pokroku

Nastavte hodnocení, které funguje, i když žáci používají AI 

  • Proč změnit hodnocení? Se změnou cílů přichází také potřeba změnit způsob, jak ověřujeme jejich dosahování. Potřebujeme poznat, zda se žáci skutečně rozvíjejí v dovednostech, které jste si stanovili, a umí je aplikovat i v nových situacích s podporou AI. 

  • Jak k hodnocení přistupovat? Klíčem je sledovat proces myšlení, ne jen výsledek. Buďte transparentní ohledně používání AI. Volte úkoly s praktickým využitím a pravidelně žákům poskytujte zpětnou vazbu k jejich postupu. Zaměřte se na to, jak žáci kriticky posuzují informace, formulují otázky, propojují poznatky z různých oblastí a kreativně je využívají. Důležité je také to, jak zodpovědně nakládají s AI nástroji a dokážou zhodnotit kvalitu vlastní práce. 

Konkrétní způsoby hodnocení s AI

Jak ověřovat (metody místo klasických testů): 

  • Ústní obhajoba: Žák vysvětlí své rozhodnutí a postup řešení. 

  • Portfolio s reflexí: Žák zdokumentuje proces učení včetně chyb a jejich řešení. 

  • Vrstevnické hodnocení: Žáci se hodnotí vzájemně podle předem stanovených kritérií. 

  • Praktická aplikace: Žáci využijí naučené poznatky v reálné situaci. 

  • Metakognitivní rozhovor: Žáci diskutují o vlastních myšlenkových procesech. 

Co hodnotit: 

  • Proces myšlení – jak žák přemýšlí o problému. 

  • Kritické posouzení AI výstupů – umí rozpoznat chyby a omezení. 

  • Kvalita dotazování – jak efektivně komunikuje s AI. 

  • Hodnocení kvality – schopnost posoudit kvalitu vlastní i AI práce. 

  • Originalita přístupu – kreativní využití nástrojů.

4. Aktivity: AI ve výuce

Navrhněte výuku, kde AI podporuje učení místo jeho nahrazování 

AI není jen další téma ke studiu – je to nástroj, který může změnit způsob učení všech předmětů. Stejně jako tužka nebo internet. Cílem není učit „o AI“, ale učit „s AI“ – integrovat ji do běžné výuky tak, aby rozvíjela dovednosti žáků. Při přípravě aktivit nezapomeňte, že AI je nástroj, ne náhrada lidského myšlení – žáci musí rozumět látce, aby ji mohli efektivně využívat. Vždy dbejte na kritické hodnocení AI výstupů, začněte jednoduššími úkoly a postupně zvyšujte složitost. Vytvořte bezpečné prostředí, kde mohou žáci s AI experimentovat bez strachu z chyb. 
Doporučujeme využít efektivní třífázový model výuky: 

  • Evokace – zjistěte, co žáci o tématu vědí. 

  • Uvědomění – poskytněte prostor pro získání nových poznatků a zkušeností. 

  • Reflexe – pomozte žákům zamyslet se nad tím, co a jak se naučili. 

Podívejte se na materiál s konkrétními způsoby využití AI. Obsahuje 10 praktických principů – od jednoduchého brainstormingu až po pokročilou argumentaci s AI.

Metodické tipy pro aktivity s AI 

  • Vyberte aktivity podle zkušeností žáků – využijte mapování třídy, začněte jednoduchými aktivitami (brainstorming), postupně přejděte ke složitějším (argumentace, role odborníka). 

  • Komunikujte cíle s žáky – vysvětlete žákům, proč aktivitu dělají, kdy mají AI použít a kdy ne, aby chápali smysl své práce. 

  • Buďte otevření – žáci často přicházejí s překvapivými nápady. I generativní AI může být nevyzpytatelná. Využijte to jako příležitost k učení. 

  • Výsledek z AI je chybný nebo neúplný? Analyzujte s žáky chyby, diskutujte o omezeních AI a rozvíjejte tak kritické myšlení. 

  • Žáci AI zneužívají? Vraťte se k cílům aktivity, vysvětlete znovu „proč“ a ukažte, jak jim správné použití AI může více pomoci. 

  • Vždy věnujte čas reflexi – Po každé aktivitě s žáky vyhodnoťte, kdy jim AI pomohla a kdy ne. 

Tento materiál vznikl ve spolupráci Národního pedagogického institutu ČR a organizace AI dětem. První část vychází z rámce „4 Steps to Design an AI-Resilient Learning Experience“ (MIT Sloan EdTech, CC BY NC SA 4.0). Druhá část vychází z „AI Assessment Scale“ (Leon Furze a tým, CC BY NC SA 4.0). Oba koncepty byly upraveny pro český vzdělávací kontext. 

Při zpracování metodiky byla využita asistence AI nástroje Claude (Anthropic) pro jazykové formulace. Veškerý obsah byl odborně revidován autorskými týmy NPI ČR a AI dětem.  

Licencováno pod CC BY NC SA 4.0.