19. 8. 2025

10 způsobů využití generativní AI ve výuce na ZŠ a SŠ

Víte, že byste měli AI do výuky zapojit, ale nevíte, jak konkrétně? Tento katalog nabízí deset konkrétních způsobů, jak s AI pracovat tak, aby podporovala učení a rozvíjela kritické myšlení. 

Úspěšné zapojení AI vyžaduje také systematickou přípravu – doporučujeme nejprve zmapovat svou třídu, stanovit jasné cíle a promyslet hodnocení (více v materiálu 4 kroky ke smysluplnému učení s AI).

1. Otázky na míru 

Popis
GenAI generuje otázky na míru, čímž podporuje hlubší porozumění tématu a aktivní přemýšlení. 

Příklad
Chatbot generuje otázky k tématu, vyzývá žáka k formulování myšlenek, prověřuje znalosti, slouží k opakování učiva. 

Co tento způsob rozvíjí 
Schopnost formulovat myšlenky, argumentovat, hledat souvislosti. 

Proč ho využít
Umožňuje žákům učit se vlastním tempem a na aktuální úrovni jejich znalostí adovedností.

2. Obsahová struktura

Popis
Žáci využívají GenAI k návrhu osnovy nebo struktury tématu zadaného úkolu. 

Příklad 
Osnova slohové práce, návrh kapitol prezentace, myšlenkové mapy, struktura rozhovoru nebo argumentace. 

Co tento způsob rozvíjí 
Porozumění komplexitě tématu, schopnost třídit a prioritizovat informace, vytvářet logickou strukturu. 

Proč ho využít 
Pomáhá žákům pojmout téma komplexněji a předem si promyslet obsahovou stavbu výstupu. 

3. Brainstorming 

Popis
Žáci využívají GenAI k rozvíjení nápadů, pro inspiraci nebo hledání různých úhlů pohledu na dané téma. 

Příklad 
Argumentace pro a proti, hledání různých pojetí tématu, možností či neobvyklých řešení nebo forem. 

Co tento způsob rozvíjí 
Posílení kreativního myšlení, schopnost rozvíjet myšlenku, vnímat téma z více úhlů pohledu a nacházet různé cesty k řešení. 

Proč ho využít 
Pomáhá překonat „prázdný papír“, podporuje sdílení myšlenek, divergentní myšlení a umožňuje žákům objevovat způsoby, jak k tématu přistoupit.

4. Plánování 

Popis
Žáci s pomocí GenAI plánují postup práce, rozvrhují dílčí kroky a vytvářejí časový plán. 

Příklad 
Rozdělení úlohy na dílčí kroky, návrh harmonogramu projektu, plán postupu při psaní slohové práce, prioritizace. 

Co tento způsob rozvíjí 
Schopnost organizace a realistického plánování cílů. 

Proč ho využít 
Pomáhá žákům rozvrhnout si práci na základě konkrétních možností. 

5. Vylepšení výstupu 

Popis
Žáci kriticky hodnotí výstup vygenerovaný pomocí AI – hledají nepřesnosti a výstup vylepšují. 

Příklad 
Žáci pomocí GenAI vygenerují text na dané téma, posuzují jeho kvalitu a navrhnou vylepšení. 

Co tento způsob rozvíjí 
Kritické myšlení, jazykovou kulturu, schopnost posoudit kvalitu informací. 

Proč ho využít 
Učí žáky vnímat výstup GenAI ne jako hotový produkt, ale pouze jako výchozí bod pro další vylepšení. 

6. Zpětná vazba 

Popis
Žáci na základě daných kritérií využijí GenAI pro zhodnocení své práce a svůj výstup vylepšují. 

Příklad 
Chatbot ohodnotí žákův výstup na základě pedagogem daných kritérií. Žák dle vlastního uvážení svůj výstup upraví. 

Co tento způsob rozvíjí 
Schopnost reflektovat vlastní práci, porozumět hodnoticím kritériím, rozlišit relevantní doporučení. 

Proč ho využít 
Umožňuje žákům dostat okamžitou zpětnou vazbu, učí je s ní pracovat. Výsledkem je kvalitnější výstup.

7. Argumentace 

Popis
Žáci argumentují s chatbotem a učí se rozpoznat silné i slabé stránky jeho argumentace. 

Příklad 
Diskuze s chatbotem o kontroverzním tématu, identifikace klamů ve výstupech GenAI, obhajoba vlastního názoru. 

Co tento způsob rozvíjí 
Argumentační dovednosti: schopnost vybudovat argumentaci, formulovat odpověď, reagovat na oponenturu, kritické myšlení. 

Proč ho využít 
Umožňuje bezpečně trénovat diskuzi, tříbit myšlenky a učit se rozpoznat nekvalitní nebo nepravdivé argumenty.

8. Role experta 

Popis
Žáci využívají GenAI jako simulaci experta v daném oboru a učí se klást správné otázky. 

Příklad 
Chatbot hraje roli historika, lékaře nebo vědce, žáci vedou rozhovor, získávají informace, porovnávají názory odborníků s důrazem na kritickou práci s informacemi.  

Co tento způsob rozvíjí 
Komunikační dovednosti, hlubší porozumění tématu, schopnost tázat se a interpretovat odpovědi z různých úhlů.  

Proč ho využít 
Rozvíjí schopnost pracovat s odbornými informacemi.

9. Inovace 

Popis
Žáci experimentují s GenAI, navrhují a vyvíjejí nové přístupy, které slouží v oblasti vzdělávání. 

Příklad 
Vytvoření vlastního AI asistenta pro výuku, vytvoření vzdělávacího nástroje pro spolužáky. 

Co tento způsob rozvíjí 
Schopnost navrhovat a vytvářet technologie s reálným využitím. 

Proč ho využít 
Podporuje aktivní přístup žáka nejen jako uživatele, ale jako tvůrce inovativního nástroje, pro řešení existující potřeby. 

10. Reflexe přínosu 

Popis
Žáci hodnotí, zda využití GenAI v konkrétních úlohách bylo přínosem v jejich učebním procesu. 

Příklad 
Zhodnocení využití GenAI v konkrétních úlohách a projektech, porovnání různých přístupů využití GenAI. 

Co tento způsob rozvíjí 
Schopnost přemýšlet o vlastním myšlení, volit a vyhodnocovat strategie, plánovat a řídit své učení. 

Proč ho využít 
Pomáhá žákům využívat GenAI vědomě a efektivně, v souladu s vlastním stylem učení. 

Chcete začít hned? Konkrétní prompty ke každému principu, praktické ukázky a další inspiraci najdete na chatveskole.cz/principy-vyuziti-genai-ve-vyuce.
Stránka je průběžně aktualizována o nové nápady a zkušenosti z praxe. 

Tento materiál vznikl ve spolupráci Národního pedagogického institutu ČR a organizace AI dětem. První část vychází z rámce „4 Steps to Design an AI-Resilient Learning Experience“ (MIT Sloan EdTech, CC BY NC SA 4.0). Druhá část vychází z „AI Assessment Scale“ (Leon Furze a tým, CC BY NC SA 4.0). Oba koncepty byly upraveny pro český vzdělávací kontext. 

Při zpracování metodiky byla využita asistence AI nástroje Claude (Anthropic) pro jazykové formulace. Veškerý obsah byl odborně revidován autorskými týmy NPI ČR a AI dětem.

Licencováno pod CC BY NC SA 4.0.