Výchova ke zdraví
Gymnázium


Výchova ke zdraví a digitální technologie
Ve vyučovacích předmětech, které vycházejí ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví RVP G, žáci rozvíjejí své digitální kompetence tím, že mnohostranně využívají digitální technologie a různé digitální zdroje pro získávání relevantních informací o přínosech aktivní podpory osobního, komunitního i globálního zdraví. Digitální technologie umožňují žákům měřit, ukládat, třídit, vyhodnocovat, případně sdílet konkrétní data týkající se jejich osoby ve vztahu ke zdraví a bezpečí. Pomáhají jim monitorovat z hlediska zdraví a bezpečí konkrétní situace v jejich okolí, naměřená data zpracovávat, uchovávat ve vhodných formátech, sdílet, hodnotit, o výsledcích diskutovat a vyvozovat návrhy na možná opatření s cílem zlepšit zjištěný stav. Ke sdílení informací a dat žáci jako tvůrci digitálního obsahu tvoří články, webové stránky, postery, prezentace, videoklipy. Osvojování digitálních kompetencí umožní žákům orientovat se v digitálních zdrojích zaměřených na problematiku zdraví a bezpečí a vede žáky k bezpečnému, respektujícímu a etickému využívání digitálních technologií ve všech sférách běžného života i při mimořádných událostech.
Ve Výchově ke zdraví rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vytváříme příležitosti pro tvůrčí využívání digitálních technologií a digitálních zdrojů k učení a osobnostnímu a sociálnímu rozvoji
-
umožňujeme žákům, aby využívali digitální technologie k záznamu dat týkajících se jejich zdraví a bezpečí (stravování, pohyb, hygiena, prostředí, relaxace, reprodukční zdraví atd.) nebo k monitorování situací v jejich okolí; rozvíjíme dovednost vyhodnocovat a digitálně sdílet získaná data, formulovat návrhy pro zlepšení daného stavu
-
vedeme žáky ke kritickému přístupu při výběru informačních zdrojů, k rozpoznávání a využívání důvěryhodných digitálních zdrojů v oblasti podpory zdraví a ochrany bezpečí; rozvíjíme dovednosti žáků ověřovat si informace, pracovat s otevřenými daty, veřejnými databázemi a registry z oblasti veřejného zdravotnictví, vytvářet archivy vhodných digitálních zdrojů i portfolia týkající se zdraví a bezpečí
-
poskytujeme žákům příležitosti pro diskusi a hodnocení přínosů a rizik digitálních technologií vzhledem k podpoře zdraví a ochraně bezpečí a pro společné nastavení pravidel využívání digitálních technologií umožňujících ochranu jejich fyzického, psychického i sociálního zdraví
-
vedeme žáky k bezpečné komunikaci prostřednictvím digitálních technologií, k odpovědnému přístupu při používání a sdílení informací, které se týkají zdraví a bezpečí, k etickému jednání a k odmítání všech projevů násilí a agrese při interakci v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k odpovědnému využívání digitálních technologií při komunikaci se složkami integrovaného záchranného systému a linkami bezpečí
-
při využívání digitálních technologií předcházet situacím ohrožujícím zdraví a bezpečí
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstup v RVP G „usiluje o pozitivní změny ve svém životě související s vlastním zdravím a zdravím druhých“a doplňují jej o problematiku zdraví a bezpečí v souvislosti s bezpečným využíváním digitálních technologií.
-
využívat digitální technologie k aktivní podpoře zdraví a bezpečí, jak z pohledu vlastní osoby, tak vzhledem k potřebám a zájmům ostatních
-
předcházet možným negativním dopadům na fyzické i psychosociální zdraví při užívání, resp. nadužívání digitálních technologií
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstupy v RVP G „orientuje se ve své osobnosti, emocích a potřebách; zařazuje do denního režimu osvojené způsoby relaxace; v zátěžových situacích uplatňuje osvojené způsoby regenerace“ a zařazují využívání digitálních technologií při sledování vybraných aspektů životního stylu s cílem zvyšovat kvalitu života.
-
odpovědně využívat digitální technologie v situacích vlastního nebo cizího ohrožení
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstupy v RVP G „rozhodne, jak se odpovědně chovat při konkrétní mimořádné události; prokáže osvojené praktické znalosti a dovednosti související s přípravou na mimořádné události a aktivně se zapojuje do likvidace následků hromadného zasažení obyvatel“ a zdůrazňují význam digitálních kompetencí v souvislosti s ochranou zdraví a bezpečí v běžném životě i v případě mimořádných událostí.
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky k samostatnému tvůrčímu a inovativnímu využívání digitálních technologií a digitálních zdrojů k učení, k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji
-
umožňujeme žákům využívat digitální technologie, jimiž mohou zaznamenávat data týkající se jejich zdraví a bezpečí (stravování, pohyb, hygiena, prostředí, relaxace atd.) nebo monitorovat situace v jejich okolí; umožňujeme jim vyhodnocovat a digitálně sdílet získaná data, formulovat návrhy pro zlepšení daného stavu
-
učíme žáky rozpoznávat důvěryhodné digitální zdroje informací v oblasti podpory zdraví a ochrany bezpečí; umožňujeme jim ověřovat si informace, vytvářet archivy vhodných digitálních zdrojů i portfolií týkajících se zdraví a bezpečí
-
zařazujeme do výuky aktivity, při kterých mají žáci příležitost rozvíjet zdravotní gramotnost prací s otevřenými daty, veřejnými databázemi a registry z oblasti veřejného zdravotnictví
-
poskytujeme žákům příležitost pro sdílení přínosů i rizik využívání digitálních technologií v konkrétních situacích a dostatečný prostor k diskusi, jak předcházet biomedicínským a psychosociálním dopadům užívání a zejména nadužívání digitálních technologií (nesprávné sezení, možná rizika poškození zraku, bolesti hlavy, nekontrolovatelnost pitného a stravovacího režimu při dlouhodobém „připojení“, modré světlo a poruchy spánku)
-
vedeme žáky k bezpečné komunikaci prostřednictvím digitálních technologií, k rozpoznávání možného rizika ztráty soukromí a osobního bezpečí při komunikaci v digitálním prostředí; vytvářením bezpečného prostředí, v němž je minimalizován výskyt kyberšikany, podporujeme žáky v etickém jednání a v odmítání všech projevů násilí a agrese při interakci v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k odpovědnému využívání digitálních technologií při komunikaci se složkami integrovaného záchranného systému a linkami bezpečí (v situacích ohrožení, úrazu, mimořádných událostí atd.)
-
rozvíjíme právní odpovědnost žáků při používání a sdílení informací v digitálním prostředí, které se týkají zdraví a bezpečí (ochrana osobních dat, poplašná zpráva, sexuálně motivovaná kriminalita atd.)
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Článek
Rozvoj digitální gramotnosti a využití digitálních technologií ve výchově ke zdraví
Význam digitálních technologií pro rozvíjení kompetencí žáků ve výchově ke zdraví, specifikace očekávaných výsledků učení vkz
Podcast
Digi děti ve škole
Podcast
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Výchovu ke zdraví
- FactCzech aneb Jak pracovat s obrazovými a textovými hoaxy
- Wellbeing - cesta ke spokojenosti a seberozvoji
- Poruchy příjmu potravy
- Sebepoškozování
- Webinář Poruchy příjmu potravy a sebepoškozování
- Vznik mimořádných událostí ve školách a školských zařízeních
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Kurz
Canva pro začátečníky se zaměřením na rozvoj digitálních kompetencí žáků
Na dosahování výsledků vzdělávání a na úspěch každého ze žáků má vliv prostředí, ve kterém učení probíhá. Mělo by být v zájmu všech věnovat mu pozornost jako jednomu z výrazných faktorů ovlivňujících učení. Pouze vyrovnaný jedinec, který zažívá celkovou pohodu, může být úspěšný nejen ve studiu, ale i v budoucím povolání a osobním životě.
Kurz
Generativní AI pro učitele - úvodní webinář
Webinář je realizován formou přednášky bez zařazení dílčích interaktivních prvků. V jeho průběhu budou posluchači seznámeni s principy užívání umělé inteligence a na několika praktických příkladech jim bude umělá inteligence představena “přímo v akci”.
Kurz
Online aplikace ve výuce a rozvoj digitálních kompetencí
Tento kurz je určen všem pedagogům, kteří chtějí zpestřit svou výuku pomocí různých her, kvízů a dalších online aktivit. Jde o aplikace, které oživí náplň Vašich hodin a žákům mohou pomoci se snazším pochopením dané látky, a především s jejím procvičením. Společně se podíváme na následující aplikace: Wordwall, Quizlet, Quzizz, Kahoot. Ukážeme si jejich základní ovládání a jak v nich tvořit aktivity. Seznámíme se také s obsahem digitálních kompetencí, a také s tím, jak je za pomocí online aplikací rozvíjet a které činnosti naopak k (dalšímu) rozvoji nevedou.