Výchova ke zdraví
Gymnázium
Výchova ke zdraví a digitální technologie
Ve vyučovacích předmětech, které vycházejí ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví RVP G, žáci rozvíjejí své digitální kompetence tím, že mnohostranně využívají digitální technologie a různé digitální zdroje pro získávání relevantních informací o přínosech aktivní podpory osobního, komunitního i globálního zdraví. Digitální technologie umožňují žákům měřit, ukládat, třídit, vyhodnocovat, případně sdílet konkrétní data týkající se jejich osoby ve vztahu ke zdraví a bezpečí. Pomáhají jim monitorovat z hlediska zdraví a bezpečí konkrétní situace v jejich okolí, naměřená data zpracovávat, uchovávat ve vhodných formátech, sdílet, hodnotit, o výsledcích diskutovat a vyvozovat návrhy na možná opatření s cílem zlepšit zjištěný stav. Ke sdílení informací a dat žáci jako tvůrci digitálního obsahu tvoří články, webové stránky, postery, prezentace, videoklipy. Osvojování digitálních kompetencí umožní žákům orientovat se v digitálních zdrojích zaměřených na problematiku zdraví a bezpečí a vede žáky k bezpečnému, respektujícímu a etickému využívání digitálních technologií ve všech sférách běžného života i při mimořádných událostech.
Ve Výchově ke zdraví rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
vytváříme příležitosti pro tvůrčí využívání digitálních technologií a digitálních zdrojů k učení a osobnostnímu a sociálnímu rozvoji
-
umožňujeme žákům, aby využívali digitální technologie k záznamu dat týkajících se jejich zdraví a bezpečí (stravování, pohyb, hygiena, prostředí, relaxace, reprodukční zdraví atd.) nebo k monitorování situací v jejich okolí; rozvíjíme dovednost vyhodnocovat a digitálně sdílet získaná data, formulovat návrhy pro zlepšení daného stavu
-
vedeme žáky ke kritickému přístupu při výběru informačních zdrojů, k rozpoznávání a využívání důvěryhodných digitálních zdrojů v oblasti podpory zdraví a ochrany bezpečí; rozvíjíme dovednosti žáků ověřovat si informace, pracovat s otevřenými daty, veřejnými databázemi a registry z oblasti veřejného zdravotnictví, vytvářet archivy vhodných digitálních zdrojů i portfolia týkající se zdraví a bezpečí
-
poskytujeme žákům příležitosti pro diskusi a hodnocení přínosů a rizik digitálních technologií vzhledem k podpoře zdraví a ochraně bezpečí a pro společné nastavení pravidel využívání digitálních technologií umožňujících ochranu jejich fyzického, psychického i sociálního zdraví
-
vedeme žáky k bezpečné komunikaci prostřednictvím digitálních technologií, k odpovědnému přístupu při používání a sdílení informací, které se týkají zdraví a bezpečí, k etickému jednání a k odmítání všech projevů násilí a agrese při interakci v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k odpovědnému využívání digitálních technologií při komunikaci se složkami integrovaného záchranného systému a linkami bezpečí
-
při využívání digitálních technologií předcházet situacím ohrožujícím zdraví a bezpečí
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstup v RVP G „usiluje o pozitivní změny ve svém životě související s vlastním zdravím a zdravím druhých“a doplňují jej o problematiku zdraví a bezpečí v souvislosti s bezpečným využíváním digitálních technologií.
-
využívat digitální technologie k aktivní podpoře zdraví a bezpečí, jak z pohledu vlastní osoby, tak vzhledem k potřebám a zájmům ostatních
-
předcházet možným negativním dopadům na fyzické i psychosociální zdraví při užívání, resp. nadužívání digitálních technologií
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstupy v RVP G „orientuje se ve své osobnosti, emocích a potřebách; zařazuje do denního režimu osvojené způsoby relaxace; v zátěžových situacích uplatňuje osvojené způsoby regenerace“ a zařazují využívání digitálních technologií při sledování vybraných aspektů životního stylu s cílem zvyšovat kvalitu života.
-
odpovědně využívat digitální technologie v situacích vlastního nebo cizího ohrožení
Komentář: Uvedené dovednosti navazují na výstupy v RVP G „rozhodne, jak se odpovědně chovat při konkrétní mimořádné události; prokáže osvojené praktické znalosti a dovednosti související s přípravou na mimořádné události a aktivně se zapojuje do likvidace následků hromadného zasažení obyvatel“ a zdůrazňují význam digitálních kompetencí v souvislosti s ochranou zdraví a bezpečí v běžném životě i v případě mimořádných událostí.
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
vedeme žáky k samostatnému tvůrčímu a inovativnímu využívání digitálních technologií a digitálních zdrojů k učení, k osobnostnímu a sociálnímu rozvoji
-
umožňujeme žákům využívat digitální technologie, jimiž mohou zaznamenávat data týkající se jejich zdraví a bezpečí (stravování, pohyb, hygiena, prostředí, relaxace atd.) nebo monitorovat situace v jejich okolí; umožňujeme jim vyhodnocovat a digitálně sdílet získaná data, formulovat návrhy pro zlepšení daného stavu
-
učíme žáky rozpoznávat důvěryhodné digitální zdroje informací v oblasti podpory zdraví a ochrany bezpečí; umožňujeme jim ověřovat si informace, vytvářet archivy vhodných digitálních zdrojů i portfolií týkajících se zdraví a bezpečí
-
zařazujeme do výuky aktivity, při kterých mají žáci příležitost rozvíjet zdravotní gramotnost prací s otevřenými daty, veřejnými databázemi a registry z oblasti veřejného zdravotnictví
-
poskytujeme žákům příležitost pro sdílení přínosů i rizik využívání digitálních technologií v konkrétních situacích a dostatečný prostor k diskusi, jak předcházet biomedicínským a psychosociálním dopadům užívání a zejména nadužívání digitálních technologií (nesprávné sezení, možná rizika poškození zraku, bolesti hlavy, nekontrolovatelnost pitného a stravovacího režimu při dlouhodobém „připojení“, modré světlo a poruchy spánku)
-
vedeme žáky k bezpečné komunikaci prostřednictvím digitálních technologií, k rozpoznávání možného rizika ztráty soukromí a osobního bezpečí při komunikaci v digitálním prostředí; vytvářením bezpečného prostředí, v němž je minimalizován výskyt kyberšikany, podporujeme žáky v etickém jednání a v odmítání všech projevů násilí a agrese při interakci v digitálním prostředí
-
vedeme žáky k odpovědnému využívání digitálních technologií při komunikaci se složkami integrovaného záchranného systému a linkami bezpečí (v situacích ohrožení, úrazu, mimořádných událostí atd.)
-
rozvíjíme právní odpovědnost žáků při používání a sdílení informací v digitálním prostředí, které se týkají zdraví a bezpečí (ochrana osobních dat, poplašná zpráva, sexuálně motivovaná kriminalita atd.)
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Výchovu ke zdraví
- FactCzech aneb Jak pracovat s obrazovými a textovými hoaxy
- Wellbeing - cesta ke spokojenosti a seberozvoji
- Poruchy příjmu potravy
- Sebepoškozování
- Webinář Poruchy příjmu potravy a sebepoškozování
- Vznik mimořádných událostí ve školách a školských zařízeních
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Canva pro začátečníky se zaměřením na rozvoj digitálních kompetencí žáků
Na dosahování výsledků vzdělávání a na úspěch každého ze žáků má vliv prostředí, ve kterém učení probíhá. Mělo by být v zájmu všech věnovat mu pozornost jako jednomu z výrazných faktorů ovlivňujících učení. Pouze vyrovnaný jedinec, který zažívá celkovou pohodu, může být úspěšný nejen ve studiu, ale i v budoucím povolání a osobním životě.
Online aplikace ve výuce a rozvoj digitálních kompetencí
Tento kurz je určen všem pedagogům, kteří chtějí zpestřit svou výuku pomocí různých her, kvízů a dalších online aktivit. Jde o aplikace, které oživí náplň Vašich hodin a žákům mohou pomoci se snazším pochopením dané látky, a především s jejím procvičením. Společně se podíváme na následující aplikace: Wordwall, Quizlet, Quzizz, Kahoot. Ukážeme si jejich základní ovládání a jak v nich tvořit aktivity. Seznámíme se také s obsahem digitálních kompetencí, a také s tím, jak je za pomocí online aplikací rozvíjet a které činnosti naopak k (dalšímu) rozvoji nevedou.