Občanský
a společenskovědní základ

Gymnázium

Občanský a společenskovědní základ a digitální technologie

V tomto vzdělávacím oboru žáci utvářejí a rozvíjejí své digitální občanství. To znamená, jak se pozitivně, kriticky, kompetentně a zodpovědně zapojovat do digitálního prostředí a jak prostřednictvím digitálních technologií poznávat a měnit svět kolem sebe. Digitální technologie jsou součástí oboru Občanský a společenskovědní základ v několika rovinách – teoretické, praktické a preventivní. Osvojování digitální kompetence pomáhá žákům orientovat se v digitálním prostředí a vede k bezpečnému, sebejistému a kritickému využívání digitálních technologií v různých sférách života, včetně zapojování do společnosti, do společenských vztahů a do občanského života. Na digitální kompetenci je potřeba pohlížet jako na základní dovednost současné společnosti, která je uplatňována například při využívání digitálních služeb státu, při sledování a využívání sociálních sítí, při práci s daty a informacemi. Žáci by se měli věnovat procesu digitalizace společnosti a jejímu pozitivnímu i negativnímu vlivu na různé aspekty života. Podstatné je také utváření a posilování právního povědomí žáků ve vztahu k používání digitálních technologií, a to jak v roli příjemce, tak v roli tvůrce digitálního obsahu/sdělení. V praktické rovině je potřeba žáky vést k zodpovědnému, respektujícímu a etickému používání digitálních technologií, a to jak v procesu učení, tak při jednání a chování v modelových i reálných situacích. Preventivní rozměr pak souvisí s rozpoznáváním a vyhodnocování rizik spojených s používáním digitálních technologií na úrovni celospolečenské i osobní a osvojováním strategií, jak řešit situace, pokud dojde v digitálním prostředí k neetickému, sociálně patologickému nebo protiprávnímu jednání.

V Občasném a společenskovědním základě rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • vedeme žáky ke kritické práci s informačními zdroji a odpovědnosti při jejich vytváření;

  • vedeme žáky k zapojování se do společnosti a do občanského života prostřednictvím digitálních technologií;

  • seznamujeme žáky s digitálními službami státu, veřejné správy, územní samosprávy, komerčního i neziskového sektoru a vedeme žáky k jejich využívání v reálných nebo modelových situacích;

  • vedeme žáky k posuzování přínosů a rizik digitalizace pro jedince, společnost, kvalitu života a životní prostředí;

  • podporujeme utváření a rozvíjení etického a právního povědomí pro situace v digitálním prostředí;

  • vedeme žáky k rozvíjení a uplatňování odpovědného chování a jednání v digitálním světě.

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • Získávat a vyhledávat data a informace v digitálním prostředí, sdílet je, posuzovat a ověřovat jejich pravdivost, rozpoznávat manipulativní a dezinformační strategie;

    komentář: tyto dovednosti navazují na stávající očekávaný výstup RVP G (eticky a věcně správně argumentuje v dialogu a diskusi, uvážlivě a kriticky přistupuje k argumentům druhých lidí, rozpozná nekorektní argumentaci a manipulativní strategie v mezilidské komunikaci) a zdůrazňují aplikaci získaných dovedností také v digitálním prostředí. 

  • využívat digitální vzdělávací zdroje a digitální nástroje pro vědomý rozvoj vlastního učení, pro sledování a evidenci vlastního pokroku při učení;

    komentář: uvedené dovednosti rozvíjejí stávající očekávaný výstup RVP G (porovnává různé metody učení a vyhodnocuje jejich účinnost pro své studium s ohledem na vlastní psychické předpoklady, uplatňuje zásady duševní hygieny při práci a učení) a upozorňují na to, jak je samotný proces učení propojen s digitálními dovednostmi.

  • zapojovat se do veřejného dění ve svém okolí, ve své obci, regionu i státě prostřednictvím digitálních technologií;

    komentář: tyto dovednosti navazují na stávající očekávané výstupy RVP G (uvede příklady, jak může občan ovlivňovat společenské dění v obci a ve státě a jakým způsobem může přispívat k řešení záležitostí týkajících se veřejného zájmu; vyloží podstatu komunálních a parlamentních voleb, na příkladech ilustruje možné formy aktivní participace občanů na životě obce či širších společenství) a posouvají vzdělávací obsah činnostním směrem

  • využívat digitální služby státu, veřejné správy, územní samosprávy, komerčního i neziskového sektoru a komunikovat digitálně s úřady;

    komentář: uvedené dovednosti specifikují stávající očekávané výstupy RVP G (uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady; uvede, které státní orgány vydávají právní předpisy i jak a kde je uveřejňují; uvede příklady, jak může občan ovlivňovat společenské dění v obci a ve státě a jakým způsobem může přispívat k řešení záležitostí týkajících se veřejného zájmu) a zdůrazňují potřebu připravit žáky na využívání digitálních služeb.

  • posuzovat vliv digitalizace na život jedince a na proměnu společnosti;

    komentář: uvedené dovednosti specifikují stávající očekávané výstupy RVP G (posoudí úlohu sociálních změn v individuálním i společenském vývoji, rozlišuje změny konstruktivní a destruktivní; objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně patologického chování na jedince a společnost; zhodnotí význam vědeckého poznání, techniky a nových technologií pro praktický život i možná rizika jejich zneužití; posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem) a zdůrazňují souvislosti mezi proměnou života nebo změnami společnosti a rozvojem internetu a digitálních technologií.

  • přistupovat zodpovědně k budování a spravování svých digitálních identit;

  • v digitálním prostředí přiměřeně uplatňovat svá práva a dodržovat etické a právní normy pro digitální prostředí;

    komentář: uvedené dovednosti specifikují stávající očekávaný výstup RVP G (ve svém jednání respektuje platné právní normy) a zdůrazňují oblast etických a právních norem pro digitální prostředí.

  • chránit se před protiprávním jednáním v digitálním prostředí;

    komentář: tyto dovednosti doplňují stávající očekávaný výstup RVP G (na příkladu ukáže možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek) a zdůrazňují potřebu ochrany před protiprávním jednáním v celé jeho šíři v digitálním prostředí.

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k tomu, aby v digitálním prostředí získávali a vyhledávali data a informace a aby ověřovali jejich pravdivost;
  • podporujeme žáky ve sledování veřejného života a aktuálních událostí, vedeme žáky k rozpoznávání politického marketingu v digitálním prostředí, prakticky ukazujeme fungování a rizika sociálních a informačních bublin;
  • upozorňujeme na specifika komunikace zprostředkované digitálními zařízeními a nástroji, procvičujeme s žáky rozpoznávání nekorektních, manipulativních a dezinformačních sdělení a vhodné reakce na ně;
  • podporujeme žáky v tom, aby využívali digitální technologie ve výukových situacích, ve svých žákovských pracích a pro své učení, a to jak pro spolupráci, tak pro přípravu digitálních výstupů i pro jejich prezentaci;
  • podporujeme žáky v tom, aby digitální technologie využívali pro zapojování se do veřejného života ve své škole, obci, regionu, státě i na mezinárodní úrovni;
  • ukazujeme žákům, které digitální služby nabízí stát, veřejná správa, územní samospráva, komerční i neziskový sektor a jak může občan tyto služby využívat (např. podávání žádostí);
  • zařazujeme do výuky aktivity, kdy mají žáci příležitost pracovat s otevřenými daty a veřejnými databázemi a registry;
  • otevíráme diskuze o digitalizaci společnosti a upozorňujeme na její vliv na různé aspekty života, představujeme praktické i etické otázky související s vývojem technologií včetně umělé inteligence;
  • vedeme žáky k tomu, aby digitální technologie používali s ohledem na přírodu a životní prostředí a aby s digitálními zařízeními nakládali udržitelně;
  • vedeme žáky k rozpoznávání rizikového chování souvisejícího s používáním digitálních technologií nebo digitálních zařízení a představujeme žákům strategie, jak tomuto chování předcházet nebo jak se s ním vyrovnat;
  • vedeme žáky k zodpovědnému budování a spravování svých digitálních identit a ke sledování své digitální stopy;
  • vedeme žáky k tomu, aby chránili své osobní údaje a svá osobní data a aby zodpovědně přistupovali k jejich sdílení;
  • klademe důraz na respektování a dodržování netikety při interakci v digitálním prostředí;
  • vedeme žáky k tomu, aby dodržovali autorská práva a citovali informační zdroje a aby rozpoznali, pokud někdo autorská práva nedodržuje;
  • rozvíjíme u žáků právní povědomí pro situace v digitálním prostředí a představujeme jim strategie, jak se chránit v tomto prostředí před protiprávním jednáním.

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Rozvoj digitální kompetence v oboru Občanský a společenskovědní základ

Článek poskytuje informace o revizi RVP G v souvislosti s novým zařazením digitální kompetence a ukazuje její propojení se vzdělávacím oborem Občanský a společenskovědní základ v jednotlivých tematických okruzích. Součástí článku je i vysvětlení pojmu digitální občanství a různé pohledy na něj.

Jak si na SŠ poradit s propojením výchovy k občanství aktivnímu i digitálnímu

Zatímco koncept aktivního občanství „adoptoval“ český vzdělávací systém už Bílou knihou v roce 2002, koncept digitálního občanství nám může stále připadat jako neologismus. Přitom právě propojení obou kompetencí přináší jedinečnou synergii.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Občasný a společenskovědní základ

  • Rozvoj digitálních kompetencí ve výchově k občanství
  • FactCZech aneb Jak pracovat s obrazovými a textovými hoaxy
  • Mobilní aplikace pod lupou
  • Digitální kompetence a jak na ně
  • Krajský ICT metodik (KIM)

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Eva Nečasová (2.díl): Výhody a výzvy umělé inteligence

V tomto díle našeho podcastu si povídáme s Evou Nečasovou z iniciativy AI dětem o využívání umělé inteligence ve školách. Probereme, kdy a jak začít s AI ve výuce, jak mohou učitelé využít AI ve svých hodinách, ale i jak se vyhnout možnému zneužití této technologie. Diskutujeme také o konkrétních příkladech z praxe a budoucnosti vzdělávání s umělou inteligencí. Přidejte se k nám a zjistěte, jak může AI změnit školství k lepšímu.

Michal Čermák (AAVIT): Pomocí IT Fitness Testu sledujeme vývoj digitálních kompetencí žáků

Ve kterých oblastech se žákům daří nejlépe a jaké typy úloh jim dávají nejvíce zabrat? A jak jsme na tom ve srovnání s ostatními státy V4? V rámci rozhovoru se pozastavíme i nad možností zapojit se do právě probíhajícího třetího ročníku. 

Jitka Kmentová: Žáci zvládnou podcasty, vlastní e-learning, zpracování dat z kosmické lodi

„Nechceme učit pořád stejně, propojujeme předměty i studium s praxí. Technologie využíváme v matematice, v přírodovědné oblasti i v humanitních oborech. Nečekali jsme, až přijde povinnost, do nové informatiky jsme se pustili hned. Doplňujeme i volitelné předměty,“ vysvětluje ředitelka Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová.