Matematika a její aplikace

Gymnázium

Matematika a digitální technologie

Žáci v rámci gymnaziálního vzdělávání dokážou rozpoznat situace, kdy jim digitální technologie napomáhají v řešení matematického problému, a volí je pro zefektivnění cesty k výsledku. Svou pozornost přesouvají na správné formulování podstaty problému a interpretaci či vyhodnocení získaných výsledků. Digitální technologie ulehčují žákům výpočty, modelování problémových situací, odhalování pravidelností a zákonitostí, zpracování, vyhodnocení a prezentaci dat. K modelování geometrických útvarů a těles žáci využívají dynamický geometrický software, který přispívá k porozumění vztahům a vlastnostem útvarů a také podporuje osvojení geometrických dovedností a rozvoj prostorové představivosti.

V Matematice rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:

  • podporujeme užívání kalkulátoru a dalších digitálních technologií k efektivnímu řešení úloh, modelování matematických situací a prezentaci výsledků

Co by měl zvládnout žák na konci gymnaziálního vzdělání
  • účelně a efektivně využívat kalkulátor a další digitální technologie při výpočtech a řešení problému

  • volit a užívat vhodné statistické metody k analýze a zpracování dat (využívat digitální technologie)

  • znázorňovat graficky soubory dat, číst a interpretovat tabulky, diagramy a grafy, rozlišovat mezi zobrazeními obdobných souborů vzhledem k jejich charakteristikám, využívat digitálních technologií ke grafickému zobrazení dat a prezentaci výsledků

  • využívat digitální technologie při vizualizaci a řešení složitějších závislostí a problémů

  • řešit planimetrické a stereometrické problémy motivované praxí, účelně používat geometrický software

ukázka výchovných a vzdělávacích strategií

pro rozvoj digitálních kompetencí
  • vedeme žáky k tomu, aby volili adekvátní digitální technologie, které zefektivní řešení matematických úloh a problémů, usnadní modelování matematických situací a prezentaci výsledků

  • vytváříme příležitosti k tomu, aby žáci samostatně i ve skupině za pomoci digitálních technologií získávali a dále zpracovávali data (z vlastního dotazníkového šetření, online zdrojů a databází, laboratorních měření apod.), kriticky je posuzovali a výsledky interpretovali

Inspirace a tipy do výuky

Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.

Využití digitálních technoloigií ve výuce matematiky na gymnáziích

Stejně jako se digitální technologie prolínají našimi životy, tak prostupují v posledních dekádách výukou a vzděláváním napříč obory. Míra jejich zastoupení a užitečnosti při osvojování dovedností pojících se k jednotlivým předmětům bývá ovlivněna různými faktory.

Stejnolehlost - modelování v programu GeoGebra

S použitím upravené digitální fotografie žáci vytvoří vlastní dynamický počítačový model v programu GeoGebra a následným experimentováním odhalí závislosti stejnolehlých objektů.

Kurzy, konzultace a návod, jak na digi

Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR. 

Kurzy pro Matematiku

  • Využití metrických mobilních aplikací ve výuce matematiky
  • GeoGebra jako účinný prostředek pro rozvoj digitálních kompetencí žáků

Nabídka podpory

Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:

  • Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
  • Workshopy pro celé sborovny
  • Podpora přímo v regionu
  • Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)

Tipy přesahující výuku jednoho předmětu 

Adéla Lábusová: S digitálními technologiemi je potřeba zacházet s rozumem, ne je zakazovat

Povolit dětem telefony, nebo ne? Každý z nás k tomu zaujímá vlastní postoj. Pro děti je přitom ze všeho nejdůležitější, aby při objevování digitálního světa měly po svém boku průvodce. Od kolika let je vhodné děti postupně seznamovat s obrazovkami? Kolik času bychom u nich měli trávit, aby to nemělo negativní dopady na naše zdraví? A co dělat v případě, že máme podezření na závislost? Pozvání do tohoto dílu podcastu přijala Adéla Lábusová, která se věnuje digitálnímu wellbeingu, vzdělávání pedagogů a působí v organizaci Jules a Jim.

Anna Kačabová: Rozvíjíme podnikavost ve vzdělávání

Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Termín podnikavost je vnímaný ve společnosti rozdílně, proto je potřebné v tomto směru dělat osvětu – jedná se o určitý způsob přemýšlení, kdy svět kolem sebe vnímáme jako síť plnou příležitostí. Jakými způsoby lze podnikavost rozvíjet v rámci výuky?