Hudební výchova
Gymnázium
Hudební výchova a digitální technologie
Hudbu jako svébytný druh umění, ale také zvukovou tvorbu (ars acustica) a zvukové experimenty si již nelze představit bez digitálních technologií. V hudební výchově v gymnaziálním vzdělávání se digitální technologie stávají v rámci produktivních i receptivních činností jedním z neopominutelných nástrojů žákovské tvorby, žákovských projektů, experimentů a prezentací. Jinak řečeno jsou zprostředkovatelem hudební produkce a zdrojem informací, kreativním nástrojem i edukačním médiem. Přínosem využívání digitálních technologií v hudební výchově v gymnáziu je skutečnost, že umožňují jednotlivé hudební činnosti smysluplně a funkčně propojovat – žáci mohou nejen zaznamenávat vlastní hudební aktivity, ale i sami vytvářet hudební doprovody, „komponovat“ hudební miniatury či vytvářet zvukové objekty. Hudba sama o sobě či v podobě zvukových objektů a experimentů se může stát i podkladem k žákovským projektům, například vizuálním. Tvůrčí uplatnění digitálních technologií navíc podporuje přirozené mezioborové vazby zejména mezi výtvarným uměním, hudbou, filmem a audiovizí.
V Hudební výchově rozvíjíme digitální kompetenci žáků tím, že:
-
umožňujeme žákovi samostatně volit a aktivně a smysluplně využívat elektronické hudební nástroje, digitální aplikace i dostupné programy jako nástroje pro reprodukční, produkční i vlastní tvůrčí počiny
-
dáváme žákům příležitost zaznamenávat, snímat a přenášet i prezentovat hudbu a hudební zvukové projekty prostřednictvím digitálních technologií, případně uplatnit digitální technologie jako nástroj sebeprezentace v rámci vlastních audiovizuálních projektů
-
žáci mají možnost vyhledávat a sdílet inspirační zdroje uměleckých děl i běžné produkce s respektem k autorství a autorským právům
-
Hudební výchova v etapě gymnaziálního vzdělávání přistupuje k digitálním technologiím jako k prostředku tvorby a interpretace v jejím širokém pojetí. Digitální technologie využívá jako svébytný nástroj tvorby a komunikace, ale i jako inspirační zdroj jak v receptivních činnostech (poslech, interpretace hudby), tak v produktivních činnostech (zpěv, hra na nástroj, vlastní experimenty a tvorba). Obsah hudební výchovy v gymnáziu bývá realizován především v 1. a 2. ročníku čtyřletého gymnázia (a v analogických ročnících osmiletého či šestiletého gymnázia), ale také může být rozprostřen do všech ročníků. Rozčlenění a realizace obsahu hudební výchovy (respektive hudebního oboru – viz oblast Umění a kultura v RVP G) tedy hraje zásadní úlohu ohledně požadavku na to, co by měl žák zvládnout na konci gymnázia. Nicméně bez ohledu na tuto skutečnost lze definovat požadavky z hlediska digitálních technologií, které by měl splňovat každý žák. Lze tedy uvést ty očekávané výstupy z RVP G, které je možné naplňovat za použití digitálních technologií a ke kterým je možné se vztahovat:
-
A/ Okruh činností produkce
Žák:
využívá jednoduché a podle vybavení školy i složitější hudební nástroje (keyboardy, keyboardy ve spojení s digitálními technologiemi) při individuálních či společných hudebních aktivitách a přiměřeně svým hudebním schopnostem a dovednostem používá hudební nástroje jako prostředek sdělování hudebních i nehudebních myšlenek a představ
-
B/ Okruh činností recepce a reflexe
Žák:
uvědomuje si roli hudebního průmyslu v současném světě, popíše možnosti využití hudby v „mimohudební“ oblasti a je schopen poukázat na příklady jejího zneužívání
interpretuje hudbu na základě vědomostí a individuálních hudebních schopností; vytváří vlastní soudy a preference, které dokáže obhájit v diskusi
upozorní na znaky hudební tvorby, které s sebou nesou netoleranci, rasismus a xenofobii, a dokáže se od takové hudby distancovat
ukázka výchovných a vzdělávacích strategií
-
seznamujeme žáky s užíváním digitálních technologií v hudbě a v dalších uměleckých druzích integrujících hudbu do svého uměleckého vyjádření
-
umožňujeme žákům užívat a samostatně volit digitální technologie v podobě hudebních nástrojů, vybraných aplikací či programů pro reprodukci, experimentování se zvukem i vlastní zvukovou a hudební tvorbu
-
využíváme digitální technologie jako nástroje zprostředkování hudby mezi příjemcem (recipientem) a autorem (hudebním dílem), umožňujeme žákovi vstupovat do této komunikace prostřednictvím zaznamenávání, sdílení i reprodukce hudby dostupnými digitálními technologiemi a vnímat sebe sama v roli poučeného posluchače i interpreta
-
vedeme žáky k respektování autorství a autorských práv u vytvořených digitálních hudebních i zvukových projektů a k etickému jednání při interakci s těmito projekty v digitálním prostředí, a to uváděním příkladů z hudební produkce a showbyznysu i běžného života hudebního konzumenta
Žák:
- s pomocí keyboardu a freewarové zvukové databanky vytvoří charakteristickou zvukovou stopu platnou pro určité prostředí nebo konkrétní místo (např. sportovní utkání, vědecká laboratoř, město, přírodní lokalita)
- zpracuje krátkou videopohlednici svého oblíbeného místa (záznam videa pomocí telefonu, výběr hudby z veřejných zdrojů, práce s keyboardem, editace snímku ve freewarovém programu pro úpravu zvuku a obrazu)
- vytvoří vlastní podcast (např. na téma naše rodinná kronika; realizace pomocí telefonu, zvukové databanky, hudebních ukázek, keyboardu a volně dostupného editačního audioprogramu)
Žák:
- vyhledá a porovná společné a unikátní znaky různých etnických kultur (prezentace nahrávek z youtube.com a materiálů ze specializovaných internetových serverů)
- zanalyzuje hudební doprovod několika televizních reklam, k vybrané reklamě následně vytvoří vlastní zvukovou stopu, která bude posilovat nebo posouvat kontext a vyznění reklamy (výběr ukázek hudby z youtube.com, vlastní tvorba pomocí keyboardu a dalších hudebních nástrojů, editace freewarovým programem)
Inspirace a tipy do výuky
Články, podcasty, videa, pozvánky na konference a další akce. Výběr je na vás.
Baruš Jeřábková (2.díl HV): Každý nemusí znát noty, vztah k hudbě vzniká jinak
Jak zachytit, co žáci vytvářejí v hudební výchově? Ve výtvarce pomůže papír, v hudebce potřebujeme digitální technologie. „Fungují jako papír na zvuky,“ říká umělkyně a lektorka Baruš Jeřábková. Proto jsou v hudební výchově tak důležité. Sama s nimi začíná už při práci s velmi malými dětmi
Kurzy, konzultace a návod, jak na digi
Prohlédněte si infografiku pro učitele i žáky, vyberte si z široké nabídky kurzů a a webinářů nebo konzultací a další podpory NPI ČR.
Kurzy pro Hudební výchovu
- Hudební a výtvarná výchova - dlouhý kurz
Nabídka podpory
Pestrá nabídka podpory pro všechny školy od NPI ČR zahrnuje:
- Individuální konzulace (ŠVP na míru, od krajských ICT koordinátorů nebo IT guru)
- Workshopy pro celé sborovny
- Podpora přímo v regionu
- Sdílení zkušeností (Digiplovárny a Digiakce)
Tipy přesahující výuku jednoho předmětu
Adéla Lábusová: S digitálními technologiemi je třeba zacházet s rozumem, ne je zakazovat
Povolit dětem telefony, nebo ne? Každý z nás k tomu zaujímá vlastní postoj. Pro děti je přitom ze všeho nejdůležitější, aby při objevování digitálního světa měly po svém boku průvodce. Od kolika let je vhodné děti postupně seznamovat s obrazovkami? Kolik času bychom u nich měli trávit, aby to nemělo negativní dopady na naše zdraví?
Eva Fanfulová (NPI): Technologie ovlivňují každý obor – proto patří do všech školních předmětů
V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Poslechněte si rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.